کد خبر: ۲۹۷۹۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاکنون 1200 رأس حیوان در اثر تب برفکی تلف شده است/ با واکسنی که تاثیری نداشت نمی‌توانستیم مانع شیوع بیماری شویم/ ممنوعیت کوچ عشایر تا اتمام واکسیناسیون
 

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی گفت: از 5 میلیون دام موجود در سطح استان تاکنون 1200 رأس در اثر ویروس تب برفکی تلف شده است و وضعیت بحرانی نمی‌باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آناج، «دکتر امیرحسین بهداد» با بیان اینکه بیماری تب برفکی در آذربایجان‌شرقی فروکش کرده است، اظهار داشت: ما از همان روزهای اول بروز علایم بیماری به دنبال تولید و خرید واکسن بودیم چراکه سویه جدیدی وارد کشور شده بود و تزریق واکسن‌های قبلی تاثیری در پی نداشت.

وی ادامه داد: اداره کل دامپزشکی نهادی سیاسی نیست و ما درگیر انتخابات نشده بودیم که به تبع آن از شیوع ویروس غفلت کنیم، بیماری تب برفکی 50 سال است که در ایران وجود دارد و هیچ‌گاه ریشه‌کن نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به تلفات سالانه ناشی از ویروس تب برفکی در شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی، ابراز کرد: ما به هیچ وجه نمی‌توانستیم با تعطیل کردن زودهنگام میدان دام باعث پیامدهای منفی اقتصادی و تشویش اذهان عمومی شویم.

وی اذعان داشت: خط تولید واکسن رازی تعطیل بود اما به خاطر ورود سویه « O 2016» ما مقداری واکسن در مهاباد تولید کردیم و مواد تزریقی جدید نیز از خارج وارد استان شد.

بهداد از فعالیت شبانه‌روزی اکیپ‌های دامپزشکی خبر داد و عنوان کرد: خوشبختانه واکسیناسیون دام‌ها حتی در روزهای تعطیل نیز ادامه دارد و میزان تلفات کاهش یافته است، طبق آخرین آمار از 4.5 میلیون رأس گوسفند و 550 هزار گاو موجود در سطح استان تنها 1200 رأس تلف شده است.

وی افزود: به جرأت می‌توان گفت شرایط بحرانی نیست، زمانی‌ می‌توان وضعیت را ملتهب دانست که حداقل یک‌چهارم دام‌ها تلف شده و بیماری غیرقابل کنترل باشد.

این مقام مسئول به علایم سویه قبلی اشاره کرد و یادآور شد: ساختار ویروس قبلی به گونه‌ای بود که حیوان را لاغر می‌کرد و امکان بهبود و یا تلف شدن آن وجود داشت اما ویروس جدید متاسفانه احشام را لاغر نمی‌کند و بعد از ابتلاء نیز امکان درمان آنها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مردم هنگام خرید گوشت به هیچ وجه نگران نباشند چراکه این بیماری بین انسان و حیوان مشترک نیست و انتقال نمی‌یابد.

بهداد با انتقاد از عدم همکاری برخی روستائیان با مامورین دامپزشکی، توضیح داد: متاسفانه تعدادی از دامداران هنگام اطلاع از واکسیناسیون احشام خود را از روستا خارج کرده و از دست مامورین فرار می‌کنند، عده‌ای نیز تحت تاثیر اظهارات غیرعلمی سایرین، اجازه تزریق واکسن را نمی‌دهند و می‌گویند شیر احشام خشک می‌شود.

وی اضافه کرد: در فصل بهار معمولا بیماری‌های مختلفی گریبانگیر دام‌ها می‌شود که یکی از آنها در اصطلاح زبان محلی "دلیجه" نامیده می‌شود، در نمونه‌های متعددی احشام به خاطر بیماری‌های دیگری فلاک شده‌اند لکن برخی‌ها آن را در حدود بیماری تب برفکی قرار داده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از صدور حکم رسمی در راستای ممنوعیت جابجایی احشام توسط عشایر خبر داد و بیان داشت: اگر عشایر حیوانات را قبل از واکسیناسیون جابجا کنند احتمال اشاعه بیماری در سایر مناطق وجود دارد لذا طبق مکاتبات صورت گرفته با اداره کل امور عشایر مقرر شده تا اتمام واکسیناسیون عشایر کوچ نکنند.

وی تاکید کرد: سیر بیماری در روند نزولی قرار دارد و احتمالا بعد از 10 روز شاهد فروکش کامل بیماری خواهیم بود.

بهداد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کسی خسارت وارده به روستائیان را پرداخت خواهد کرد، اذعان داشت: کسانی که احشام خود را بیمه کرده بودند قطعا از این کانال سرمایه‌هایشان را به دست خواهند آورد و ما نیز پیگیر این امر هستیم.

وی در پایان از اقدامات فرمانداری اهر در ضدعفونی نمودن اماکن دامی تشکر کرد و خواستار حمایت تمامی نهادها و همکاری دامداران با اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی شد.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
0
0
یعنی .................. اگر تلفات دامی به یک میلیون و دویست پنجاه هزار راس رسید وضعیت فوق اعاده میفرمایند! ؟؟آیا برای ادای خود مدرکی دارند؟
نکنه با رینگ بوکس یا سکوی وزنه برداری اشتباه گرفته اند؟!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
0
0
با سلام به مدیرکل محترم لطفا اصلا خودرا ناراحت نفرمایید یک چهارم هم تلف شوند نگران نباشید ..................................
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
0
0
به جرأت می‌توان گفت شرایط بحرانی نیست، زمانی‌ می‌توان وضعیت را ملتهب دانست که حداقل یک‌چهارم دام‌ها تلف شده و بیماری غیرقابل کنترل باشد!!!!!
لطفابفرمایند دلائل و رفرانس این ادعا از کجاست و آیا سازمان دامپزشکی این حرف را قبول دارد؟
نظر شما
ادامه