کد خبر: ۲۹۷۴۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر قاسم رضائیان‌‌زاده» با اشاره به سه فاز واکسیناسیون دام‌ها در سال، گفت: فاز اول واکسیناسیون سراسری از 2 روز دیگر آغاز و به مدت 40 تا 45 روز به طول می‌انجامد ...
 
 

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به عوامل شیوع بیماری تب برفکی گفت: محدودیت در تأمین واکسن، ورود سویه‌های جدید و کوچ عشایر عوامل اصلی شیوع بیماری تب‌برفکی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر قاسم رضائیان‌‌زاده» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با وضعیت بیماری تب‌برفکی در کشور گفت: این بیماری یک بیماری بومی است که علیرغم تلاش سازمان دامپزشکی کشور برای کنترل آن در سال 94 این بیماری در برخی استان‌های کشور شیوع پیدا کرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به دلایل شیوع مجدد این بیماری بعد از سال 89 که در آن زمان منجر به تلف شدن بیش از 40 هزار راس دام شده بود، اشاره کرد و افزود: محدودیت در تأمین واکسن تب برفکی در سال گذشته و همچنین ورود سویه‌های جدید این بیماری (از جمله کشورهای ترکیه و عربستان به کشور) از مهمترین عوامل تأثیرگذار در شیوع مجدد بیماری در جمعیت دامی کشور بوده است.

رضائیان‌زاده با بیان اینکه بیشترین جمعیت درگیر دام به تب‌برفکی در استان‌های جنوبی و غربی کشور مشاهده شده است، اظهار داشت: کوچ عشایر از عوامل کمک کننده در افزایش تلفات این بیماری در استان‌های مذکور بوده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه استان‌های آذربایجان غربی و شرقی هم از جمله استان‌های درگیر بیماری تب برفکی بوده است، گفت: در هفته اخیر دو محموله واکسن تأمین و تحویل این استان‌ها شده و به دنبال انجام واکسیناسیون، شدت بیماری‌ در استان‌های مذکور کاهش یافته است.

رضائیان زاده با اشاره به آغاز واکسیناسیون سراسری دام‌های کشور علیه بیماری تب برفکی از 22 اردیبهشت ماه، اظهار امیدواری کرد، با همکاری دامداران به نتایج خوبی در کنترل بیماری دست یابیم.

وی در پاسخ به این سؤال که واکسن مورد نیاز چگونه تأمین می‌شود، تصریح کرد: بخشی از واکسن تب‌برفکی از محل تولیدات داخل و بخشی هم از طریق واردات تأمین می‌شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: جمعیت گوسفندی از طریق واکسن تولید داخل و جمعیت گاو و گوساله هم از طریق واکسن‌های وارداتی واکسینه می‌شوند.

رضائیان زاده گفت: واکسیناسیون جمعیت گوسفندی کاملا رایگان انجام می‌شود، ولی هزینه واکسن در جمعیت گاو و گوساله باید توسط دامدار پرداخت شود.

وی با اشاره به 3 فاز واکسیناسیون دام‌ها در سال، گفت: اکنون مشکلی برای تأمین واکسن تب‌برفکی نداریم و برای فازهای آینده واکسیناسیون هم واکسن مورد نیاز پیش‌بینی شده است.

رضائیان زاده تصریح کرد: فاز اول واکسیناسیون سراسری از 2 روز دیگر آغاز و به مدت 40 تا 45 روز به طول می‌انجامد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در مورد میزان تلفات دام‌های سبک و سنگین ناشی از بیماری تب برفکی اشاره نکرد و گفت: سال 94 حدود 13 هزار بره و بزغاله بر اثر بیماری تلف شد و امسال هم تلفات ادامه داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده در استان آذربایجان غربی و مناطق درگیر با بیماری تب‌برفکی عده‌ای سودجو به دلایل نامعلوم مبادرت به خرید دام‌های بیمار می‌کنند، دلیل این موضوع چیست، گفت: در این مورد تاکنون گزارشی دریافت نشده، بنابراین نمی‌توانم اظهار‌ نظر کنم.

وی افزود: بیماری تب برفکی قابل سرایت به انسان نیست، ضمن اینکه تعدادی از دام‌های درگیر با بیماری ممکن است، بعد از ابتلا بهبود یابند.

رضائیان زاده با بیان اینکه استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان در حال حاضر مشکلی در رابطه با بیماری تب برفکی ندارند، بیان داشت: دامداران در صورت مشاهده بیماری باید دام سالم و بیمار را از یکدیگر جدا کنند و همچنین با آغاز واکسیناسیون سراسری همکاری لازم را با اکیپ‌های واکسیناسیون داشته باشند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: در برخی استان‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری پیشنهاد به تاخیر انداختن کوچ عشایر به مسئولین مربوطه ارائه شده، ضمن اینکه ممکن است با این اقدام عشایر برای تأمین علوفه مورد نیاز دام‌هایشان با مشکل مواجه شوند.
 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
0
بيش از كمبود وا كسن سروتايپ حكيم مهر عامل بيماري بوده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
1
بی تدبیری سازمان مهم تر از این مسائل سبب این فاجعه شد
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
1
با سلام رک بفرمایید رسانه ها تعطیل شوند تا به فقدان آینده نگری در مدیران آسیب وارد نشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
0
0
پس اون عوامل برون مرزي و سوله هاي زيرزميني تكثير و توليد انواع و اقسام ويروسهاي داعش ماعش و گروههاي تكفيري و شورشيان القاعده و ساير گروههاي تروريستي كجا رفتند!؟؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
0
0
بي كفايتي تعدادي از مسيولين مبارزه استانهاي با حداكثري كانون
نظر شما
ادامه