کد خبر: ۲۹۶۹۱
 

كشتارگاه نيمه صنعتي دام شهرستان كنگاور شش ماه است كه تعطيل شده و براي راه اندازي مجدد در انتظار چرخش كليد تدبير مسئولان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ايرنا، تعطيلي كشتارگاه دام كنگاور منجر به بيكاري بيش از 30 كارگر آن شده، بعضي از اين كارگران كه سابقه كار 25 سال در كشتارگاه سنتي دام كنگاور را دارند به دليل آنچه از سوي مسئولان مشكلات زيست محيطي عنوان مي‌شود، از آبان ماه سال گذشته (94) تاكنون دچار مشكلات فراواني شده اند.

«رضا حسين آبادي» كه سابقه 26 سال كار در اين كشتارگاه را دارد به خبرنگار ايرنا گفت: اين كشتارگاه كاستي‌ها و مشكلات زيادي در زمينه زيرساخت‌هاي محيطي از جمله نامناسب بودن سيستم دفع فاضلاب و استاندارد محيط روبرو بود كه با اقدامات مناسب شهرداري تفاوت قابل محسوسي در آن مشاهده شد.

وي افزود: بيكاري و بلاتكليفي كارگران كشتارگاه مشكلات مالي فراوان و فشارهاي روحي كه از سوي خانواده ها به ما وارد مي شود، تحمل ناپذير است، از مسئولان مي خواهيم با افتتاح كشتارگاه، ما را از اين برزخ بيكاري نجات دهند.

قصابان كنگاوري نيز براي تهيه گوشت مناسب از شهرستان‌هاي همجوار و عرضه آن در بازار، بايد هزينه‌هاي زيادي را پرداخت كنند و همين موضوع سبب گلايه قصابان اين شهر شده است.

يك قصاب كنگاوري در گفت‌ و گو با ايرنا گفت: از زماني كه كشتارگاه سنتي كنگاور تعطيل شده و به اجبار كشتار دام‌هاي خود را در كشتارگاه شهرستان‌هاي همجوار انجام مي‌دهيم، مشكلاتي برايمان ايجاد شده است.

«تقي همتي» افزود: يكي از مشكلات صنف قصابان كنگاور اين است كه بخشي از زمان خود را در مسير كنگاور به شهر بيستون و ديگر شهرهايي كه كشتارگاه آن فعال است، تلف مي‌كنند به اين ‌ترتيب، زمان كافي براي رسيدن به وضع مغازه نداريم.

وي همچنين اضافه كرد: هزينه كشتار هر راس گاو براي قصابان كنگاوري حدود 2 ميليون ريال است كه اگر كشتارگاه كنگاور راه اندازي شود، بخشي از هزينه‌هاي اضافي از روي دوش ما برداشته مي‌شود.

يكي ديگر از قصابان كنگاوري‌ با اشاره به اين ‌كه گوشت قرمز كنگاور جزو با كيفيت‌ ترين گوشت‌ قرمز كشور است و ماده كشي در كشتارگاه اين شهر ممنوع است، افزود: با تعطيلي كشتارگاه دام كنگاور مجبور به تهيه گوشت از شهرستان‌هاي همجوار شده ايم كه با عرضه اين گوشت‌، مردم يك بدبيني نسبت به قصابي‌ها پيدا كرده اند.

«فيروز صفرآبادي» گفت: بدبيني مردم از قصابي‌ها طبيعي است، مردمي كه سال‌ها از بهترين گوشت قرمز در اين شهر استفاده كرده اند، اكنون با گوشتي با كيفيت به مراتب پايين تر مواجه شده‌اند كه مجبور به استفاده از آن هستند.

رئيس اتحاديه چلوكبابي و اغذيه فروشان كنگاور نيز به ايرنا گفت: قصابي‌ها زيرمجموعه اتحاديه چلوكبابي و اغذيه فروشان اين شهرستان هستند و در جلسه‌هاي متعدد با قصابان نيز اشاره كرده‌ايم كه براي رفع مشكلات صنفي، بايد از طريق مكاتبه با مسوولان و اداره‌هاي مربوط تلاش كرد.

«حسين برومند» افزود: براي حمايت از قصابان اين شهرستان، بارها جلسه‌هايي را با سازمان‌ها و نهادهاي مختلف برگزار كرده و براساس عرف، شرع و قانون براي آنها نرخ جديد تعيين كرده‌ايم كه اين نرخ‌ها از سوي اتحاديه به عموم ارايه شده است.

وي خاطرنشان كرد: از همه شهرستان‌هاي همجوار نرخ‌ها را استعلام كرديم تا افرادي كه در اين صنف مشغولند، متضرر نشوند.

رئيس اتحاديه چلوكبابي و اغذيه فروشان كنگاور ادامه مي‌دهد: با توجه به شرايط موجود كه مشكلات اقتصادي در صنف‌ وجود دارد، فقط بايد صبر كنيم تا كشتارگاه دام شهرداري كنگاور دوباره راه‌اندازي شود.

برومند با تأكيد بر لزوم تسريع در روند راه‌اندازي كشتارگاه دام در اين شهرستان، اظهار داشت: براي حمايت از فعالان در اين صنف از مسوولان مربوط مي‌خواهيم مشكلات بهداشتي و دغدغه نهادهاي ذيربط را برطرف نمايند تا تنها كشتارگاه دام اين شهرستان دوباره شروع به كار كند.

شهردار كنگاور نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: نيمه صنعتي شدن كشتارگاه دام پارسال در دستور كار قرار گرفت و مقدمات كار فراهم شد.

«اردشير مولايي» اظهار كرد: در اين شش ماهي كه كشتارگاه پلمپ بود، اقدامات محسوسي براي تعمير و تجهيز كشتارگاه صورت گرفت كه مي‌توان به ساخت حوضچه ذبح دام به تفكيك گاو و گوسفند، تعمير و رنگ آميزي ديوار، كف و سقف، نصب اره برقي، بالابر و ريل گذاري و همچنين باسكول ديجيتال اشاره كرد.

وي اضافه كرد: در وضع جديد، دام به صورت كاملا بهداشتي ذبح و عمليات مختلف روي آن به صورت صنعتي و بهداشتي انجام مي‌شود.

مولايي در مورد مشكل فاضلاب كشتارگاه نيز گفت: شهرداري خود را موظف دانست كه براي بهداشت شهروندان و اهالي منطقه اقدامات اساسي را انجام دهد، كه با ساخت چاه سپتيك مشكل فاضلاب اين كشتارگاه را براي هميشه حل كرده است.

معاون اداري، مالي شهرداري كنگاور نيز به ايرنا گفت: با وجود اينكه در چند ماه گذشته از نظر مالي با مشكلات بسياري دست و پنجه نرم كرديم، ولي تمام سعي خود را در جهت تجهيز و ساماندهي كشتارگاه كنگاور به كار گرفتيم.

«غلامرضا طيب» به مشكلاتي كه ناشي از تعطيلي كشتارگاه به وجود آمده اشاره كرد و افزود: تعطيلي كشتارگاه مشكلات عديده اي از جمله بيكاري حدود 30 نفر را در پي داشته كه با اين وضعيت اشتغال در جامعه، معضلات و مشكلاتي را براي خانواده هاي آنان نيز به وجود آورده است.

وي با بيان اينكه اگر كشتارگاه دام كنگاور را با شهرستان هاي همجوار مقايسه كنيد، متوجه خواهيد شد كه اين كشتارگاه از نظر بهداشت و تجهيزات از وضعيت مطلوبي و مناسبي برخوردار است، اظهار داشت: انتظار مي رود فرماندار و مسوولان ادارات ذيربط با مساعدت نسبت به مشكلات احتمالي و با صدور مجوز فعاليت مجدد كشتارگاه، شهرداري را در جهت ارائه خدمات به شهروندان ياري رسانند.

كشتارگاه كنگاور به علت مشكلات بهداشتي، زيست محيطي و تهديد عليه بهداشت عمومي پلمپ شده است

رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان كنگاور نيز به خبرنگار ايرنا گفت: از نظر اين اداره كشتارگاه دام كنگاور به علت مشكلات بهداشتي و زيست محيطي و تهديد عليه بهداشت عمومي براساس اظهارنظر ادارات ذيربط و با حكم قضايي دادستان عمومي شهرستان پلمپ شد.

«دكتر حسين صالحي» ‌افزود: شروع به كار و ادامه فعاليت اين كشتارگاه منوط به اظهارنظر مثبت ادارات ذيربط به خصوص محيط زيست و شبكه بهداشت و درمان در زمينه فاضلاب خروجي كشتارگاه است كه با بازديدي كه اداره محيط زيست در محل به عمل آورده، چاه فاضلاب كشتارگاه هنوز مورد تاييد قرار نگرفته و بايد استانداردهاي كه براي احداث چاه سپتيك مدنظر است مورد توجه واقع شود.

وي با بيان اينكه ايجاد فضاي پيش سرد يكي ديگر از اولويت‌هاي ما براي راه اندازي مجدد كشتارگاه دام كنگاور است، اضافه كرد: فرآيند پيش سرد گوشت قرمز علاوه بر جلوگيري از بروز بيماري‌هاي دامي مشترك بين انسان و دام همچون تب كريمه كنگو موجب كاهش بار ميكروبي، كاهش ph و ترد شدن گوشت مي‌شود.

رئيس شبكه دامپزشكي كنگاور با اشاره به بيماري تب كريمه كنگو و انتقال آن از طريق كنه، افزود: ويروس تب كريمه كنگو با پيش سرد كردن گوشت از بين مي‌رود و در نتيجه امكان انتقال آن از طريق گوشت خام از ميان مي‌رود.

طبيعي است كه مطالبه عموم مردم، كارگران و قصابان بعد از اين مدت، بازگشايي مجدد كشتارگاه باشد و شهرداري به عنوان مالك اصلي كشتارگاه، بايد دغدغه‌هاي نهادهاي ذيربط را برطرف كند.

 
 
 
نظر شما
ادامه