کد خبر: ۲۹۶۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: به دلیل تعطیلی خط تولید واکسن ساخت داخل، کانون‌های تب برفکی در استان روبه افزایش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر امیرحسین بهداد» ظهر امروز در جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان اهر با محوریت مقابله با بحران بیماری تب برفکی، اظهار داشت: سال گذشته ما با بحران آنفولانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان شرقی و برخی از استان‌های کشور مواجه بودیم که خوشبختانه با تلاش و پیگیری‌های مسئولین استانی و شهرستان اهر نیز با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کرد توانستیم تنها استانی باشیم که این آنفولانزا را کنترل و مهار کنیم.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی با ارسال نامه‌ای در خصوص کمبود واکسن، نخستین اقدامی بود که اعلام‌خطر در آذربایجان شرقی کردیم، افزود: در پنج‌ماهه نخست سال گذشته به میزان 68 درصد کانون تلفات حیوانی از طریق بیماری تب برفکی در استان داشتیم ولی بعد از 5 ماه، شرکت واکسن‌سازی جهت ارتقاء کیفیت تولید خود را متوقف کرده بود.

عدم استقبال روستاییان از واکسن 3000 تومانی!

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی ادامه داد: زمانی ما کمبود واکسن و عدم تولید داخلی واکسن را اعلام کردیم که در استان آذربایجان شرقی هیچ‌گونه بیماری به نام تب برفکی وجود نداشت که از آن زمان اعلام‌خطر کرده‌ایم و با اطلاع‌رسانی به فرمانداران شهرستان‌ها برای هر واکسن مبلغ 3 هزار تومان دریافت شود که متأسفانه مورد استقبال دامداران روستایی قرار نگرفت.

بهداد بابیان اینکه هرساله سه مورد واکسیناسیون رایگان انجام می‌شد ولی به دلیل تعطیلی خط تولید واکسن ساخت داخلی، واکسن موردنیاز تأمین نشده و مجبور به استفاده از واکسن‌های وارداتی با هزینه 3 هزارتومانی بودیم، گفت: از طرفی روستائیان به دلیل هزینه حاضر به استفاده از این واکسن نشدند که موجب شد تا کانون‌های تب برفکی در استان روبه افزایش باشد.

تغییر چهره ویروس بیماری تب برفکی عامل گسترش تلفات

وی اضافه کرد: برای دامداران و مسئولین تأکید کرده بودیم که دام‌های ورودی و خروجی به شهرستان‌ها را کنترل کرده و از روستائیان خواستیم که محل نگهداری دام‌های خود را ضدعفونی کنند، با این‌که از واکسن کمبود داشتیم و میزان واکسیناسیون کاهش‌یافته بود با تغییر چهره ویروس بیماری مواجه شدیم و این ویروس که قبلاً تا این حد قدرت کشندگی نداشت، احشام را تلف کرد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه کوچ عشایر در شیوع بیماری تب برفکی تأثیر دارد و از سازمان امور عشایری درخواست کردیم تا کوچ عشایر منطقه ارسباران با دو هفته تأخیر انجام شود، بیان کرد: شهرستان هریس وضعیت بحرانی ندارد اگر اکنون عشایر نسبت به کوچ اقدام کنند شاید در سایر مناطق نیز شاهد بحران تب برفکی خواهیم بود.

بهداد اظهار کرد: اگر از کوچ عشایر این منطقه جلوگیری نشود اطراف ملکان، هریس، کلیبر، خداآفرین و اهر به‌مراتب شدت خواهد گرفت، باوجود اقدامات پیشگیرانه بایستی میدان‌های خریدوفروش دام در شهرستان‌هایی که تب برفکی شایع شده تا اطلاع ثانوی تعطیل شود اگر موردقبول نشود در گسترش و تشدید بیماری تأثیر بسزایی خواهد داشت.

لازمه مقابله با تب برفکی، به روز شدن واکسن‌ها نسبت به قدرت بیماری است

وی بابیان اینکه اعلام تلفات بیماری تب برفکی، علاوه بر ایجاد حاشیه‌، جو روانی منفی نیز ایجاد می‌کند، یادآور شد: رایزنی‌هایی با اتحادیه دامداران آذربایجان شرقی جهت تأمین اعتبارات برای واکسن و واکسیناسیون انجام داده‌ایم تا زمان بیشتری را صرف نکنیم و بعد از فرصت کم هزینه‌های آن‌ها را پرداخت خواهیم کرد ولی اگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اقدام کند اعتبارات قابل عودت است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های بومی در منطقه خاورمیانه است، افزود: بیماری تب برفکی دوسویه دارد که این سویه‌ها از عربستان سعودی و فلسطین و عراق وارد کشور می‌شود که به‌مراتب شدت این بیماری بیشتر است و لازمه مقابله با تب برفکی به روز شدن واکسن‌ها نسبت به قدرت بیماری است.

واکسیناسیون بیش از یک میلیون دام سبک و سنگین آذربایجان شرقی در سال 94

این مقام مسئول با اشاره به تلفات حیوانی گزارش‌شده طی سال گذشته در آذربایجان شرقی، بیان داشت: کل تلفات حیوانی گزارش‌شده در سال گذشته بالغ‌بر 450 رأس دام سبک و سنگین بود و در طول سال گذشته 296 هزار رأس گاو و 752 هزار از جمعیت گوسفندی استان واکسیناسیون انجام‌شده است.

وی بابیان اینکه با تلاش‌های مدیریت بحران آذربایجان شرقی توانستیم 60 هزار واکسن دوز گاوی طی روزهای گذشته جهت مقابله با تب برفکی برای استان جذب کنیم، گفت: نهایتاً 90 درصد از این واکسن‌ها به منطقه ارسباران شامل شهرستان‌های اهر، کلیبر، خداآفرین، ورزقان و هریس تعلق گرفت که بیشترین واکسن‌ها برای شهرستان اهر است.

بیماری تب برفکی از جنوب استان به منطقه ارسباران منتقل‌شده است

بهداد با اشاره به اینکه واکسن در اختیار دامپزشکی قرارگرفته است و دامپزشکان به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد : بیماری تب برفکی از جنوب استان به منطقه ارسباران منتقل‌شده که عمده مبتلایان در شهرستان اهر بوده ولی خوشبختانه برای اجرای فازهای بعدی واکسن از کشور ترکیه وارد خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: هرلحظه‌ای که واکسن در اختیار دامپزشکی قرار می‌گیرد دامپزشکان در روستاها نسبت به واکسیناسیون اقدام می‌کنند و از طرفی شعاع قرنطینه اگر فاقد بیماری باشد واکسیناسیون مؤثر خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نوع جدید این بیماری با خاصیت واگیر بالا در بین احشام و بسیار کشنده است گفت: اغلب تلفات تب برفکی شامل گوسفندان و گوساله های روستائیان بوده است.

وی خطاب به روستائیان گفت: درخواست ما این است که با کارشناسان دامپزشکی همکاری کرده و به توصیه های ما توجه نمایند.

دکتر بهداد خطاب به صاحبان دام های آلوده به تب برفکی اظهار داشت: اگر گوسفند یا گوساله ای مبتلا به این بیماری شد و در حال مرگ بود توصیه می کنیم اقدام به ذبح آن نمایند چون گوشت آن به انسان هیج ضرری ندارد.

هشدار به روش های نامناسب حمل و دفن دام های آلوده به ویروس تب برفکی

وی همچنین نسبت به دفن غیراصولی احشام تلف شده هشدار داد و گفت: درصورت تلف شدن گاو یا گوسفند ناشی از بیماری تب برفکی موضوع رو فورا به ادارات شهرستان اطلاع دهند تا نسبت به دفن اصولی و بهداشتی آن اقدام گردد تا از شیوع تب برفکی جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از اقدام به موقع معاون عمرانی استانداری در کنترل این بیماری قدردانی کرد و گفت: با دستور ایشان کارگرهی ویژه تشکیل شد و نسبت به اقدامات پیشگیرانه اقدامات لازم صورت گرفته است.
 
  IMG_5127 IMG_5129 IMG_5131 IMG_5132 IMG_5139 IMG_5142 IMG_5143 IMG_5148 IMG_5149 IMG_5151 IMG_5154 IMG_5157 IMG_5158 IMG_5164 IMG_5167 IMG_5169
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
کارشناس
|
Germany
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
0
1
شما که می گفتید آنفولانزا در استان شما نبوده چطور الان از بحران آن می گویید؟ ...................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
0
1
حالا شما منتظر مصاحبه های سال بعد باشید وببینید از تب برفکی چه خواهند گفت .واکسن هنوز نیومده همه دارند آمار واکسیناسیون میدن وکنترل میکنند اونم با ضدعفونی واقعا بیماری تمام وکمال جولانش را داد .آخه من نمیدونم اینا کجارو ضدعفونی میکنند وقتی ویروس در داخل بدن دام هست وهر لحظه توسط حیوان دفع و منتشر میشه این ضد عفونی نمایشی و مقطعی آقایان به چه دردی میخوره .حکیم جان دیگه از نظر دادن هم خسته شدم ناله ها وگریه های دامدار تاب وتوانم را بریده ازشون خجالت میکشم و بیشتر وقتا موبایلم رو خاموش میکنم . دیگه واکسن هم اگر 20 اردیبهشت بزنندکاری نمیتواند بکند . بیماری همه صنعت مفلوک دامداری را درنوردیده .
نظر شما
ادامه