کد خبر: ۲۹۶۶۶

طی روزهای گذشته یکی از جبیرهای سایت سلامی یک بره به دنیا آورد و باعث خوشحالی محیط بانان و طبیعت دوستان شهرستان خواف شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خواف در این باره گفت: بره جبیر تازه متولد شده به لحاظ جنسیت نر بوده و کاملا سالم و سرحال می باشد.

«عباس طاهریان» اظهار داشت: جبیر نوعی غزال ایرانی است که شباهت بسیار زیادی به آهو دارد. تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز نسل این گونه زیبا را در تمام نقاط کشور بشدت در معرض خطر انقراض قرار داده است.

جبیر در گذشته جزو گونه هایی با پراکندگی مناسب در عرصه های طبیعی شهرستان خواف بوده که متاسفانه بدلیل شکار غیرمجاز ، تغییر کاربری عرصه های طبیعی ، خشکسالی و…. در چند سال گذشته از طبیعت این منطقه حذف شده است

سایت تکثیر و احیاء سلامی با هدف پرورش جبیر در اسارت، رهاسازی و معرفی مجدد این گونه به عرصه های طبیعی شهرستان خواف در سال ۱۳۸۶ با انتقال سه جبیر (دو ماده و یک نر) از سبزوار راه اندازی شد و هم اکنون تعداد جبیرها در این سایت به ۱۳ عدد با ترکیب جنسیتی ۴ نر و ۹ ماده رسیده است.

شرایط جبیرها و شرایط زیستگاه در نظر گرفته برای آنها جهت رهاسازی و معرفی مجدد این گونه به طبیعت کاملا مهیا است که امیدواریم این ۱۳ جبیر هرچه سریعتر در زیستگاه طبیعی رهاسازی شوند.

تیرماه سال گذشته ۹ قوچ و میش وحشی که در سایت سلامی پرورش یافته بودند در منطقه شکار ممنوع سده خواف رهاسازی شدند که این رهاسازی موفقیت آمیز ارزیابی شده است، اما تاکنون جبیری از این سایت در طبیعت رهاسازی نشده است.

 
 
نظر شما
ادامه