کد خبر: ۲۹۶۱

حکیم مهر -  روزانه تعداد زیادی از حیوانات در آزمایشگاه‎های مختلف و در جریان پروژه‎های گوناگون تحقیقات پزشکی، بیولوژیک و غیره در معرض انواع آزمایشات دردناک و مواجهه با عوامل بیماریزای متعدد هستند.

در کشور ما نیز این پدیده به وفور دیده می‎‌شود و در بسیاری از دانشکده‌های دامپزشکی و علوم مرتبط ، حیوانات در آزمایشگاه‌ها و در جریان تمرینات جراحی و تحقیقات مختلف در معرض انواع آسیب‌ها و عوامل بیماریزا قرار گرفته و در نهایت تلف می‌شوند. از نمونه‎های بسیار بارز این موضوع می‌توان به ابتلای تجربی حیوانات مختلف به انواع بیماریها و سپس ثبت علائم بالینی و در نهایت کالبدگشایی آنها (نظیر پروژه‎های مختلف تحقیقاتی درباره بیماری تب برفکی) اشاره نمود.

به نظر می‎رسد محققان ایرانی بویژه دامپزشکان باید تمرکز بیشتری بر کاهش آلام حیوانات نموده و در راه جایگزینی روشهای جدید بجای آزمایش روی حیوانات تا حد ممکن تلاش نمایند.

در سوی دیگر دنیا هم دانشگاه جانز هاپکینز که نیازی به توصیف اعتبار آن نیست از سال 1981 به منظور دستیابی به روشهای جایگزین آزمایش بر روی حیوانات مرکزی با عنوان "مرکز تحقیقات روشهای جایگزین آزمایش روی حیوانات" تأسیس نموده و در صدد تغییر رویه فعلی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با فعالیت‎ها و دوره‎های آموزشی این مرکز روی آدرس زیر کلیک نمایید :

 

http://caat.jhsph.edu

 

 

 

نظر شما
ادامه