کد خبر: ۲۹۶۰

حکیم مهرطنز / تفاوت‎های گوسفند و گوساله!

تفاوت‌های گوسفند و گوساله شهرام شکیبا

 

عباس قبادی، رئیس سازمان بازرگانی استان تهران: «قیمت گوشت گوساله در 6 ماه گذشته ثابت بوده و هیچ تغییری پیدا نکرده است و دلیل افزایش قیمت گوشت گوسفند نیز خشکسالی دو، سه سال گذشته و از بین رفتن دام مولد است.»

بنده به سهم خودم از ایشان بسیار متشکرم. چون با این اظهارنظر مشعشع و روشنگرشان بسیاری از سؤالات مطروحه در ذهن بنده را پاسخ دادند و من را از اشتباهی بزرگ نجات دادند. من تاکنون به اشتباه هنگام عصبانیت بدون دقت به ظرایف خاص و شخصیت اجتماعی لب به ناسزا می‌گشودم و به دیگران «گوسفند» یا «گوساله» می‌گفتم اما از امروز دیگر با توجه به عمق سخنان ایشان ملاحظات بسیاری را باید درنظر بگیرم. چون:

1- گوسفند با گوساله تفاوت دارد. چون گوسفند علف می‌خورد ولی غذای گوساله احتمالاً چیزهایی است در ردیف آبدوغ‌خیار، سوشی، دمپختک، بیف‌استراگانف، نون و پنیر و خیار و ... چرا که خشکسالی و کم شدن علوفه باعث گرانی گوشت گوسفند می‌شود ولی تأثیری در قیمت گوشت گوساله ندارد.

2- کانون خانواده در میان گوساله‌ها بسیار گرم است، اما گوسفندان توجهی به خانواده ندارند. لذا گوساله‌ها زاد و ولدشان بیشتر است اما گوسفندان خانواده ندارند و لذا زاد و رودشان کم است چرا که گوساله‌ها دام مولد به حساب می‌آیند ولی گوسفندان، نه.

3- سن ازدواج در جامعه گاوها کمتر از سن ازدواج در جوامع گوسفندی است. گاوهای جوان را «گوساله» و گوسفندان جوان را «بره» می‌گویند. رئیس سازمان بازرگانی استان تهران به مولد بودن گوساله‌ها اشاره کرده. ولی کسی تا به حال از ازدواج دو بره جوان خبر نداده است.

با توجه به نکات یاد شده درمی‌یابیم که جوامع  گوسفندی با توجه به وابستگی غذایی‌شان به علوفه، جوامعی تک‌محصولی و صرفاً مصرفی به حساب می‌آیند. اما جوامع گاوی، جوامعی پویا و مولد  هستند. جوامع گوسفندی با توجه به فروپاشی خانواده‌ها به سرعت مضمحل می‌شوند و اساساً در معرض فروپاشی کامل هستند. اما جوامع گاوی کاملاً برعکسند.

 

نظر شما
ادامه