کد خبر: ۲۹۵۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
خرازیان مقدم
 

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون به موقع دام‌های سبک برای جلوگیری از سرایت بیماری به حیات وحش، گفت: باید اعتبار کافی برای موسسه واکسن و سرم سازی فراهم شود تا بتوانند با ظرفیت‌سازی، بحث واکسن‌سازی را به خودکفایی رسانده و در نتیجه با واکسینه شدن همه دام‌ها، از سرایت بیماری به حیات وحش جلوگیری شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مجید خرازیان مقدم»  با اشاره به اینکه هنوز بحران کمبود واکسن برای واکسیناسیون دام‌ها وجود دارد و در این زمینه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا نامه‌ای را برای وزارت جهاد کشاورزی ارسال کرده‌اند، گفت: سازمان دامپزشکی واکسیناسیون دام‌ها را انجام می‌دهد ولی این واکسیناسیون در سطح و زمان مورد نظر سازمان محیط زیست نیست، بلکه سازمان دامپزشکی، به محض شناسایی کانون بیماری ورود پیدا کرده و واکسیناسیون را انجام می‌دهد در حالیکه این اقدام باید قبل از شیوع بیماری باشد.

وی با تاکید بر اینکه مساله اساسی در کمبود واکسن و عدم واکسیناسیون به موقع دام‌ها کمبود بودجه کافی سازمان دامپزشکی است، افزود: ریاست سازمان محیط زیست پیگیر این موضوع است و قصد دارد از طریق هیات دولت طی اقدامی، بودجه لازم در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گیرد تا واکسیناسیون به موقع و کافی واحدهای دامی سبک (گوسفند و بز) انجام شود.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش با اشاره به اینکه موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی بستر و ظرفیت تولید واکسن مورد نیاز کشور را دارد ولی باید بودجه کافی در اختیار آنها قرار گیرد، گفت: باید اعتبار کافی به این موسسه تعلق گیرد تا آنها بتوانند با ظرفیت‌سازی، بحث واکسن‌سازی را به خودکفایی برسانند و در نتیجه با واکسینه شدن همه دام ها از سرایت بیماری به حیات وحش جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه اگر می‌توانستیم کاری کنیم که دام وارد مناطق حفاظت شده نشود بهترین کار بود، گفت: با توجه به خلاءها و مستثنیاتی که وجود دارد، این کار انجام شدنی نیست، بنابراین در این شرایط باید دام وارد شده به منطقه حفاظت شده، دام سالم و واکسینه شده باشد.

به گفته مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش وقتی یک قوچ و بز وحشی تلف می‌شود، صرفا بحث مالی آن مطرح نیست، بلکه حاصل دسترنج سال‌ها زحمات محیط‌بانان و گنجینه ژنتیک از بین می‌رود که ارزش آن با هیچ رقم پولی قابل مقایسه نیست .
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
0
جناب آقای دکتر خرازیان مقدم متاسفانه دام واکسینه شده هم میتواند ویروس تب برفکی را به حیات وحش منتقل کند کار از این تمهیدات گذشته حیات وحش دیگر کاملا در معرض ابتلاست از ما گفتن . بهترین کار مناتعت از تماس دامهای اهلی و وحشی است که با دورنمای حاضر بعید است حداقل برای حفظ زخایر ژنتیکی علی الحساب چند راس از این حیات وحش رو سوار کشتی نوح کنید تا ببینیم چی پیش میاد .
نظر شما
ادامه