کد خبر: ۲۹۵۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مديركل دامپزشكي استان مازندران از اختصاص 20 ميليارد ريال اعتبار به عنوان غرامت تلف شدن جوجه به مرغداران استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسين رضواني» گفت: اين مبلغ به مرغداراني پرداخت مي شود كه جوجه هاي در حال پرورش آنان ماه خرداد پارسال به علت گرماي كم سابقه تلف شدند.

وي افزود : دريافت غرامت هم مشروط به اين است كه جوجه ريزي واحدهاي مرغداري در آن زمان به تائيد كارشناسان دامپزشكي استان رسيده باشد.

گرماي كم سابقه حدود 40 درجه اي هوا در اواخر خرداد سال قبل سبب شده بود تا تعدادي زيادي جوجه يكروزه مرغداران مازندران تلف شود.

مديركل دامپزشكي مازندران گفت كه اعتبار اختصاص يافته به استان را وزارت جهاد كشاورزي دولت تدبير و اميد با هماهنگي اتحاديه مرتبط در اختيار خسارت ديدگان قرار مي دهد.

هشدار به مرغداران درباره فصل گرم سال

مديركل دامپزشكي مازندران همچنين با توجه به نوسان دماي هواي استان در ارديبهشت ماه سال جاري و گرم تر شدن نسبت سال پيش، نسبت به به رعايت نكات ايمني در جوجه ريزي و پرورش مرغ به مرغداران استان هشدار داد.

دماي هواي مازندران هفتم ارديبهشت ماه امسال در بعضي مناطق به حدود 40 درجه سانتي گراد بالاي صفر رسيد كه بر اساس اعلام هواشناسي در 30 سال گذشته بي سابقه بوده است.

مديركل دامپزشكي مازندران به مرغداران مازندران توصيه كرد تا در اين فصل سال از سنگين وزن شدن مرغ ها جلوگيري كنند تا محصول آنها به دليل وزن زياد و تراكم در مرغداري ها تلف نشود.

وي ميانگين وزن مناسب براي مرغ را در اين فصل سال بين 2200 تا 2300 گرم اعلام كرد وگفت كه سنگين وزن كردن مرغ ها در زمان فعلي براي جبران ضررهاي ناشي از كاهش قيمت راهكار مناسبي نيست و ضريب تلفات را در مرغداري ها افزايش مي دهد.

هم اكنون قيمت هر كيلوگرم مرغ زنده در مرغداري ها 30 تا 31 هزار ريال و قيمت گوشت مرغ هم در فروشگاههاي 54 تا 56 هزار ريال است.

مرغداران مازندران كه رتبه برتر را در توليد و تعداد مزارع پرورش مرغ در اختيار دارند مي گويند كه اين قيمت حتي هزينه هاي آنان را جبران نمي كند.

مديركل دامپزشكي مازندران همچنين به مرغداران توصيه كرد تا فاصله دو هفته اي بين دو جوجه ريزي را رعايت و در اين فاصله زماني نسبت به پاكيزه نگه داشتن فضاي مرغداري براي جوجه ريزي بعدي اقدام كنند.

بر اساس آمارهاي رسمي ، دو هزار و 300 واحد مرغداراي در مازندران فعاليت دارد كه سالانه 147 هزار تن گوشت مرغ در آنها توليد مي شود.

اين استان هم اكنون 11 درصد نياز كشور به گوشت مرغ را تامين مي كند و با توجه به ظرفيت هاي خالي موجود قادر به تامين 20 تا 30 درصد گوشت سفيد كشور است.

همچنين مازندران با داشتن 42 واحد توليد جوجه يكروزه ، سالانه 950 هزار تا يك ميليارد قطعه جوجه يكروزه توليد مي كند. اين ميزان 40 درصد ظرفيت جوجه يكروزه كشور است.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرغدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
0
0
خداروشکر. چون در دوره ............. که اصلا این حرفها خنده دار بود.معلوم نبود غرامتهای داده شده ................ میشد .واقعا باید به این استان که قطب طیور کشور هست توجه بیشتری بشه
نظر شما
ادامه