کد خبر: ۲۹۵۳۶
 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي قزوين گفت: در حال حاضر نشانگرهاي تغذيه اي بر روي 60 درصد از محصولات غذايي توليد شده در استان درج شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دكتر پيمان قجربيگي» افزود: برچسب هاي ياد شده مشابه يك چراغ راهنما و به منظور تامين امنيت غذايي افراد، بر روي 60 درصد از فرآورده هاي غذايي بسته بندي شده و صنعتي درج و ادامه نصب آن بر روي تمامي محصولات توليدي نيز تا شهريور ماه آينده صورت خواهد گرفت.

وي اضافه كرد: اصلاح الگوي مصرف، بهبود رفتارهاي تغذيه اي و ارتقاي سطح سلامت جامعه، هدف اصلي از اين نشانگرهاست كه در يك نگاه، محدوده چربي، قند، نمك و اسيد ترانس محصول را مشخص مي كند.

دكتر قجربيگي ادامه داد: امروزه درج نشانگرها برروي مواد غذايي با توجه به تنوع كالاها، به مصرف كننده كمك مي كند تا با توجه به محدوديت هاي مصرفي، شرايط جسمي و نيازهاي شخصي خود انتخاب آگاهانه اي داشته باشند.

اين مسوول يادآور شد: رنگ هاي مشخص شده در اين نشانگرها معرف مقادير هر يك از شاخصه هاست كه براي آگاهي دادن سريع به مصرف كننده از ميزان قند، چربي، نمك، اسيد چرب ترانس و كالري مي باشد.

وي ادامه داد: معاونت غذا و دارو ارتباط و نظارت بر واحدهاي صنعتي را در حوزه وزارت بهداشت برعهده دارد و تامين و تجويز مصرف منطقي دارو، نظارت بر لوازم آرايشي، بهداشتي و دارويي از جمله موارد مورد نظارت ديگر اين معاونت است.

قجربيگي با اشاره به نقش درهم تنيده سلامت، غذا و دارو، اظهار كرد: بيش از 400 واحد صنعتي در قزوين تحت پوشش اين معاونت قرار دارد كه به طور خاص بخش وسيعي از آن مربوط به توليد لوزام آرايشي، بهداشتي و بسته بندي بوده و علاوه بر آن كارخانه هاي داروسازي استان نيز به منظور ارايه كيفي محصولات خود مورد نظارت دقيق ما قرار دارند.

وي در ادامه نسبت به خطر مصرف بالاي اسيدهاي چرب اشباع و چرب ترانس، نمك و شكر هشدار و يادآور شد: خوشبختانه در سال هاي اخير برنامه هاي خوبي در زمينه كاهش اين نوع اسيدها در سطح كشور آغاز شده و در اين راستا استان قزوين به عنوان يكي از استان هاي داراي كارخانه هاي توليد روغن توانست ميزان اسيد چرب ترانس خود را به پايين تر از 10 درصد، يعني كمتر از ميانگين كشوري برساند.

وي با اشاره به ساير فعاليت هاي صورت گرفته معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي قزوين، افزود: در بخش استفاده از مواد پليمري داراي پروانه ساخت در صنايع بسته بندي نيز از معدود استان هايي هستيم كه تمام ظروف يكبار مصرف توليدي آن داراي پروانه ساخت هستند.

خريد روزانه 50 تن شير تولیدی استان توسط شرکت «نستله» بجای شير خشك پاکستانی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي قزوين انجام اقدام هاي صورت گرفته در امر تحقق اقتصاد مقاومتي را موثر دانست و يادآور شد: به طور مثال هم اكنون يكي از شركت هاي معتبر توليد كننده مواد لبني (نستله) در استان كه تا پيش از اين شيرخشك مورد نياز خود را از كشور پاكستان تامين مي كرد با پيگيري اداره كل دامپزشكي دوباره اقدام به خريد روزانه 50 تن شير جهت توليد شير خشك از داخل استان كرده كه همين اقدام كمك موثري در فعال سازي بخش اقتصاد و نيز اشتغالزايي در سطح استان بوده است.

وي در ادامه با تاكيد بر مصرف منطقي دارو نيز اظهار كرد: اقلام دارويي تجويز شده در نسخه هاي پزشكي پايين تر از ميانگين كشوري بوده به گونه اي كه اين ميزان در كشور 3.2 و در استان 2.95 در هر نسخه مي باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي قزوين در ادامه با اشاره به هفته سلامت، خاطرنشان كرد: طي اين هفته برنامه هاي مختلف از جمله برپايي همايش هاي علمي و دوره هاي آموزشي سرطان براي كاركنان، كارگاه آموزشي مصرف منطقي دارو در بيماري هاي ديابتي، نشست آموزشي اهميت درج برچسب نشانگر رنگي تغذيه اي و برچسب اصالت كالاهاي سلامت محور، ارسال پيامك هاي بهداشتي براي مردم و گروه هاي خاص و در نهايت آموزش رابطان بهداشت از سوي از اين حوزه به مورد اجرا گذاشته شد.
 
 
نظر شما
ادامه