کد خبر: ۲۹۴۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
دیناروند
 

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: متأسفانه شرکت‌های لبنیاتی استفاده کننده از پالم یا تبرئه شده و یا مجازات برخی که مجرم شدند با جرم آن‌ها همسانی ندارد. قوه قضائیه برخی از این شرکت را نیز تبرئه کرد که ما مخالف اینکار بودیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر رسول دیناروند» شب گذشته با حضور در برنامه پایش اظهار کرد: معمولاً در صنعت لبنیات از چربی‌های اضافه استفاده شده و به تناسب آن را به فرآورده های دیگر اضافه می‌کنند.

دیناروند در ارتباط با پلمپ شرکت آب معدنی مشهور و از سر گیری دوباره آن گفت: شرکت‌ها معمولاً یا آب آشامیدنی تولید می‌کنند که در این صورت از چاه هم آب تولید می‌کنند چرا که آن را تصفیه کرده و قابل آشامیدنی می‌کنند و یا اینکه آب معدنی تولید کرده و در این صورت حق استفاده از آب چاه را ندارند.

معاون وزیر بهداشت گفـت: آب‌های تولیدی آن شرکت بعد از 45 روز بر اساس اعلام بازرسان سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار گرفته و تأیید شد. آب تولیدی شرکت هیچ مشکلی ندارد، البته دیگر آب معدنی تولید نکرده و تولید آب آشامیدنی را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت‌های استفاده کننده از پالم را طبق وعده‌هایتان معرفی نمی‌کنید، گفت: زمانی که دستگاه قضایی به پرونده ای ورود پیدا می‌کنند، مدیریت آن از حوزه ما خارج خواهد شد. اسامی 35 شرکت لبنیاتی متخلف در این زمینه را به مقام قضایی معرفی کردیم که متأسفانه چند مورد از آن‌ها تخلف کردند و تبرئه شدند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه 160 شرکت لبنیاتی در کشور وجود دارد و اکثر تولید در 15 شرکت است، ادامه داد: برای برخی از آن شرکت‌های معرفی شده به مقام قضایی که متخلف شناخته شدند نیز احکامی مبنی بر پرداخت جریمه صادر شد که چندان خوب نبود. به عقیده من مجازات این شرکت‌های متخلف به جرم آن‌ها همسانی نداشته است.

دیناروند در پاسخ به این سؤال که چرا برندهای مورد تأیید خود را به مردم معرفی نمی‌کنید، گفت: امسال این کار انجام خواهد شد و با معرفی برندهای مورد تأیید، سابقه هر کالا به راحتی برای مردم قابل استعلام خواهد شد.

وی در ارتباط با استاندارد کالاها بیان کرد: علامت استاندارد معیارهای حداقلی برای همه کالاهای تولیدی از جمله برقی، ساختمانی، نفت است ولی در حوزه سلامت دستگاه تخصصی و اصلی وزارت بهداشت بوده و بازرسی آن هم بر عهده سازمان غذا و دارو است.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: بدون اجازه این سازمان هیچ کالای داخلی و یا وارداتی در حوزه سلامت نمی‌تواند در بازار توزیع شود. سازمان در نظارت‌های خود ضوابط فنی و استانداردی را لحاظ می‌کند که گاهی سخت‌گیرانه تر و فراتر از استاندارد است.

وی در پاسخ به این سؤال که کشف دو هزار کیلو گوشت خر و سگ در شرکت‌های سوسیس و کالباس سازی شایعه است و چرا با این دست شایعات مقابله نمی‌کنید، گفت: متأسفانه یکی از مسائل منفی شبکه های اجتماعی سرعت گسترش و انتشار شایعات است. البته بارها نظر خود را سریع و در واکنش به این شایعات اعلام و آن‌ها را تکذیب کرده‌ایم ولی قدرت انتشار شایعات بیشتر است.

معاون وزیر بهداشت افزود: هر روز این شایعات را داریم و نسبت به برخی از آن‌ها به دلیل وسعت انتشار واکنش‌های لازم و تکذیب را انجام می‌دهیم. یکی از مشکلات شبکه های اجتماعی بدون نظارت همین انتشار شایعات است.

وزارت بهداشت زورش برای کنترل دخانیات نمی‌رسد

رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به این سؤال که برای ممنوع کردن استفاده از دخانیات و یا افزایش مالیات وزارت بهداشت موافق نیست و یا اینکه زورش نمی‌رسد، گفت: واقعاً زورش نمی‌رسد و اعتقاد داریم قلیان و یا حتی یک نخ سیگار هم نباید در مجامع عمومی و یا خصوصی مانند خانه کشیده شود. مصرف دخانیات هیچ سودی جز زیان رساندن به خود اشخاص و جامعه ندارد.

وی ابراز خوشحالی کرد: خوشبختانه امسال برای اولین بار مالیات برای مصرف دخانیات (قلیان) وضع شده و امیدواریم که اجرایی شود.

دکتر دیناروند در پاسخ به این سؤال که چرا شرایط صدور مجوز داروخانه‌ها را آسان و شفاف سازی نمی‌کنید، عنوان کرد: هر جایی که کسب و کار وابسته به معیار است، مجوز آن نیز قیمت پیدا می‌کند یعنی کسب و کاری که سقف دارد مورد خرید و فروش هم قرار می‌گیرد.

وی افزود: سازمان غذا و دارو موظف به سطح بندی خدمات است و به عنوان نمونه باید تعداد مراکز تصویربرداری (ام.آر.آی) و یا سونوگرافی را در سطح شهر مشخص کنیم و داروخانه‌ها نیز از این قانون و وظیفه سازمان مستثنی نیستند.

ایجاد دروازه ورود کالاهای عمدتاً تقلبی و بدون شناسنامه با افزایش میزان مجوز کالاهای ته لنجی

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا بر ورود کالاهای خوراکی از طریق ته لنجی نظارتی دارید، بیان کرد: متأسفانه نظارت‌ها حداقلی است و این موضوع به یک کسب و کار خیلی بزرگ و جدی تبدیل شده است. در دولت قبل در یک تصمیم احساسی میزان این مجوزها را چند برابر کرده و دروازه ای برای ورود کالاهای عمدتاً تقلبی و بدون شناسنامه ایجاد شد.

وی ادامه داد: هرچند کالاهای ته لنجی تنها در مناطق آزاد نیست ولی با رئیس سازمان مناطق آزاد کشور جلسه ای ترتیب داده و از آن‌ها قول گرفتیم تا این مسئله در مناطق آزاد کنترل شده و به حداقلی برسانیم تا بیشتر کالاهای غیرخوراکی که خسارت کمتری به سلامت مردم دارند را وارد کنند.

دیناروند گفت : باید ورود کالاهای آرایشی، بهداشتی و خوراکی که با سلامت مردم در ارتباط هستند کمتر از طریق ته لنجی وارد کشور شود، می‌توانند کالاهای غیر از حوزه سلامت را از این طریق وارد کنند. اینکه 11 میلیارد دلار قاچاق دارو به کشور انجام می‌شود، صحت نداشته و شایعه است چون کلاً بازار دارویی ایران تنها چهار میلیارد دلار است. به صورت تقریبی حدس می‌زنم که میزان کالاهای خوراکی قاچاق دو و نیم میلیارد دلار است. در کل حوزه سلامت از جمله کالاهای بهداشتی و آرایشی بین یک و نیم تا دو میلیارد دلار قاچاق داریم.

گاهی مواقع میزان نیترات و نیتریت آب از میزان قابل ذکر هم بیشتر می‌شود

معاون وزارت بهداشت در ارتباط با دستگاه های تصفیه آب خانگی و توانایی آن‌ها در تصفیه آب شرب گفت: برای تصفیه آب شرب لوله کشی در ایران کمتر نیاز به این دستگاه های تصفیه آب است مگر در مواردی که فشار آب کم شده و یا میزان آلایندگی در لوله های آب شرب بالا می‌رود. این دستگاه قابلیت کاهش میزان نیترات و نیتریت که گاهی مواقع از میزان قابل ذکر هم بیشتر می‌شود را نیز دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که چرا سوسیس و کالباس‌های غیر مجاز را جمع نمی‌کنید، گفت: فساد مواد غذایی ممکن است رخ بدهد ولی واقعاً سوسیس و کالباس‌های تولیدی مورد تأیید این سازمان هستند. البته از نظر تغذیه ای مصرف آن‌ها را تأیید نمی‌کنیم و مردم باید مصرف خود را به حداقل برسانند ولی به هر حال از نظر سلامت مورد تأیید است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا با شرکت‌هایی که اقدام به برگزاری کنگره و معرفی چهره ماندگار در قبال دریافت پول می‌کنند، برخورد نمی‌کنید، گفت: به هر حال دریافت پول برای معرفی چهره های ماندگار در کشور و یا حتی خارج از کشور وجود دارند ولی خب هیچ کدام اعتبار ندارند.

در پاسخ به این سؤال که چرا کالباس با 80 درصد گوشت با قیمت خیلی کم به مردم عرضه می‌شود؟ گفت: هر جا این چنین باشد تخلفی صورت گرفته است مگر اینکه کاهش قیمت ناشی از صرفه های اقتصادی به کار گرفته شده از سوی واحد تولیدی باشد. استفاده از مواد اولیه غیر مرغوب برای کاهش قیمت کالا معمولاً انجام می‌شود و یکی از نقاط ضعف ما است که به دنبال کاهش قیمت حداکثری هستند و هر جا که این کالاهای غیر مرغوب بیشتر استفاده شود، قیمت هم بسیار کاهش داشته است.

دیناروند در ارتباط با سرانه مصرف لوازم آرایشی و میزان قاچاق این دست کالا در کشور گفت: حدود نیم درصد از مصرف لوازم آرایشی جهان در ایران است ولی در منطقه ایران سهم بالاتری نسبت به سایر کشورها دارد. 50 درصد از بازار این نوع کالا نیز قاچاق و تقلبی است.

دیناروند در ارتباط با وجود فراوان کالاهای آرایشی قاچاق در بنادر دیلم و گناوه و شهرهای اطراف آن و حتی تهران گفت: وقتی جرائم توسعه پیدا کند و عمومی شود برخورد با آن‌ها سخت‌تر می‌شود. به هر حال در این زمینه نقطه ضعف اساسی داریم و تنها سازمان غذا و دارو متولی برخورد با آن‌ها نیست ولی امیدوارم با راه اندازی سایت معرفی کالاهای مورد تأیید این سازمان کمتر شاهد این میزان حجم قاچاق باشیم.

وی در واکنش به اینکه سازمان غذا و دارو به عنوان تنها مرجع آمار دارویی کشور اشکالاتی در ارائه آمار دارد، بیان کرد: اشکالات دارد ولی خیلی زیاد نیست و نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است. این وضعیت زمانی بهتر می‌شود که هنگام تولید اطلاعات آن‌ها را ثبت هم کنیم که قطعاً این ثبت اطلاعات را در پورتال سازمان انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان غذا و دارو تمام شبکه های بهداشت و درمان و همچنین سازمان غذا و دارو تلاش می‌کنند تا برخوردهای سلیقه ای به حداقل برسد و به دنبال شفاف سازی هستیم. این شفاف سازی‌ها و کاهش برخوردهای سلیقه ای را با اصلاح روش‌های اجرایی امور انجام خواهیم داد.

نمی‌شود مسئولان فنی حقوق بگیر تولیدکننده نباشند

وی در ارتباط با وضعیت حقوقی مسئولان فنی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و دولت برای استقلال مالی آن‌ها گفت: مسئولان فنی کارمندان واحد تولیدی هستند اما مورد تأیید صلاحیت سازمان غذا و دارو قرار گرفته‌اند و نمی‌شود که حقوق بگیر تولید کننده نباشند. باید حقوق بگیر واحد تولید کننده باشند، چون صاحب آن واحد خودش باید کیفیت و سلامت را در نظر گرفته و در صورت تخلف هم خودش باید پاسخگو باشد.

دیناروند در واکنش به این مسئله که دریافت حق فنی توسط داروخانه‌ها از سوی دیوان اداری لغو شد ولی وزارت بهداشت این مصوبه را با یک بخشنامه درون وزارتی باز هم حق دریافت حق فنی را مجاز اعلام کرد و فقط اسم را عوض کرده و این تخطی از قانون محسوب می‌شود، گفت: معمولاً تصمیمات دیوان عدالت اداری وارد ماهیت نمی‌شود و فقط تطابق مصوبات با قانون را انجام می‌دهد، بنابراین چون مصوبه فوق مغایر با قانون نبود دیوان عدالت اداری هم آن را لغو نمی‌کند.

وی در واکنش به این گفته همتی معاون سازمان تأمین اجتماعی که وعده داده بودید تا در سال 94 قیمت داروها افزایش پیدا نکند ولی در عمل 25 درصد افزایش قیمت داشته و مردم را با مشکل مواجه کرده است، گفت: این آمار درست نیست و افزایش قیمت اعمال شده از تورم عمومی کشور کمتر و در حالی که تورم 12 و نیم درصد بود ما تنها 11 و نیم درصد افزایش در کل بازار دارو داشتیم. اصلاً هم چنین قولی ندادم و فقط در حوزه داروهای وارداتی وعده ای دادم که آن هم سال گذشته هشت درصد کاهش داشته است.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
0
در این خبر صحبت هایی بسیار جالبی شده....
OSINT
نظر شما
ادامه