کد خبر: ۲۹۴۷۴
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مهدی خلج» افزود: اما واقعیت این است که ایران به لحاظ جغرافیایی در یکی از بدترین مناطق واقع شده که مخازن ویروس تب برفکی در آن قرار دارد ...
 
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که ۱۳ هزار راس دام در کشور بر اثر ابتلا به تب برفکی تلف شدند، گفت: ۹ میلیون دز واکسن تب برفکی وارد شده و واکسیناسیون دامها علیه این بیماری آغاز شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نوزدهمین کنگره دامپزشکی کشور که با موضوع بررسی چالش‌های دامپزشکی در ایران در سالن همایش‌ دانشگاه رازی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: جو عمومی در دولت، حمایت از سازمان دامپزشکی کشور است، تا بتواند وظایفش را بهتر انجام دهد.

وی افزود: در دو سال گذشته که به عنوان رئیس سازمان خدمت کرده‌ام، به اندازه کافی اهمیت این سازمان را در مجلس و رده‌های مختلف بیان کرده‌ام و با مکاتباتی که از سوی وزیر جهاد کشاورزی و همچنین تأکید کمیسیون کشاورزی در اهمیت سازمان دامپزشکی صورت گرفته و ارسال نامه‌ای به مقامات ذیصلاح برای حمایت از سازمان دامپزشکی، انجام شده، امیدواریم حمایت از این سازمان امسال بهتر شود.

تلف شدن 13 هزار رأس دام در سال 94 به علت بیماری تب برفکی

وی با اشاره به معدوم‌سازی 13 هزار رأس دام در سال 94 به علت بیماری تب برفکی اظهار داشت: در این راستا از صدای و سیما جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم، تا با آگاه‌سازی جامعه در کنترل این بیماری، با سازمان دامپزشکی همکاری کنند.

وی با اشاره به معدوم شدن 6 میلیون رأس دام در انگلستان بر اثر بروز بیماری تب برفکی، اظهار داشت: در این کشور نیز تلویزیون آنها به گونه‌ای پیام‌های دامپزشکی را به مردم ابلاغ می‌کرد، که همه مردم با تمامی وجود از سازمان دامپزشکی آن کشور فرمانبرداری کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: همچنین مورد مشابهی در تایوان به وجود آمد که در اثر بیماری تب برفکی 4 میلیون و 700 هزار رأس دام معدوم شد و پیام رسانه آنها نیز حمایت مردم از دامپزشکی آن کشور بود.

حتی اگر یک مورد تب برفکی در کشور وجود داشته باشد، از مردم عذرخواهی می‌کنم

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه حتی اگر یک مورد تب برفکی در کشور وجود داشته باشد، من به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی سر تعظیم فرود می‌آورم و از مردم عذرخواهی می‌کنم، گفت: اما واقعیت این است که ایران به لحاظ جغرافیایی در یکی از بدترین مناطق واقع شده که مخازن ویروس تب برفکی در آن قرار دارد.

خلج اظهار داشت: اطراف ما از گذشته ناامن‌تر شده، ولی سازمان دامپزشکی با همه محدودیت‌ها تمام سعی و تلاش خود را برای کنترل بیماری تب‌برفکی به کار می‌گیرد.

وی افزود: البته تعدادی هم تلفات در فروردین امسال با توجه به بیماری تب برفکی اتفاق افتاده که اطلاعات کامل آن را تا 15 اردیبهشت با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی بیماری‌های دامی استخراج و اعلام کنیم.

وی با اشاره موج بیماری تب برفکی در سال 1389 در کشور اظهار داشت: در آن دوره 41 هزار دام تلف شد.

واردات قریب الوقوع 9 میلیون دز واکسن تب برفکی به کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با واکسن تب‌برفکی اظهار داشت: به زودی 9 میلیون دز واکسن تب برفکی به کشور وارد می‌شود و با توجه به تولیدات داخل، امیدواریم تا پایان اردیبهشت واکسیناسیون سراسری تب برفکی را آغاز کنیم.

خلج تصریح کرد: در حال حاضر مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و همچنین شرکت خصوصی روناک به تولید این واکسن می‌پردازند و همچنین اعلام می‌کنم که علاقمندان تولید واکسن دام و طیور بدون محدودیت و با مراجعه به سازمان دامپزشکی کشور و با رعایت ضوابط سازمان و بهره‌گیری از تکنولوژی دانش فنی مؤسسه رازی می‌توانند با سرمایه‌گذاری و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهایی که تکنولوژی بالاتری دارند، اقدام به تولید واکسن در کشور کنند.

طرح اشتغال فارغ‌التحصیلان دامپزشکی از محل دریافت 10 تومان به ازاء تولید هر لیتر شیر

وی همچنین در مورد مراکز سنتی عرضه لبنیات اظهار داشت: تمام تلاش ما کاهش مراکز غیربهداشتی و افزایش مراکز بهداشتی است.

وی افزود: باید در راستای ارتقاء کیفیت شیر خام تلاش کرد، چرا که اگر شیر خام سالم تولید نشود، فرآورده‌های نهایی آن هم سالم نخواهد بود.

وی افزود: برای ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر خام، طرحی را تهیه و به مجلس و دولت تقدیم کرده‌ایم و براساس آن خواسته‌ایم تا به ازای هر لیتر تولید شیر خام 100 ریال در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گیرد، تا از محل آن، فارغ‌التحصیلان دامپزشکی به عنوان بازرس بهداشتی شیر در روستاها مشغول به کار شوند.
 
 
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
1
2
عذرخواهي از مردم بسيار پسنديده است اما اقاي دكتر خلج ايران در موقعيت جغرافيايي بدي از نظر بيماري تب برفكي قرار ندارد بلكه عدم اجراي برنامه هاي علمي و مناسب موقعيت دام كشور را با خطر مواجه مي نمايد و نتيجه كنار گذاشتن نخبگان دامپزشكي نيز جز اين نمي تواند باشد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
1
2
آمار غلط است ، خود ایشان میداند ، عذر خواهی زمانی پسندیده است که آمار تلفات صحیح داده شود وگر نه عذر خواهی پوششی بر ........... آمار غلط و بی برنامگی ها است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
1
2
تلفات اخیر تب برفکی در 5 ماه گذشته خیلی خیلی بیشتر از تلفات سال89 است اگرچه درسال 89 هم آمار واقعی بیشتر از آمار اعلام شده بود . کم نشان دادن آمار کمکی به کنترل بیماری نمیکند و بلکه اهمیت اقتصادی و روانی آنرا کمتر میکند و بالطبع مسئولین رده بالا و مجلس در اختصاص بودجه با توجه به آمار اعلام شده ازطرف رییس دامپزشکی رغبتی به پرداخت هزینه برای پیشگیری از آن نشان نمیدهند .به جرات میتوان گفت که آمار تلفات حداقل 10 برابر رقم اعلام شده است و هنوز هم ادامه دارد و واکسیناسیون هم هنز شروع نشده است .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
2
2
ازاینکه دکتر خلج با تمام فشار ها در ارائه گزارش, واقعیت ها را با رسانه ها و افکار عمومی مطرح میکند و مسئولیت کارهای تحت نظر خود را میپذیرد ممنونیم. مسئولیت بین المللی دامپزشکی را هم اجرا میکند به طور مثال گزارش آنفولانزای فوق حاد به سازمان جهانی بهداشت دام که هر کسی جسارت این کار را ندارد و شان دامپزشکی ایران را در این سازمان حفظ کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
1
1
به نظر من اعتراف یک حرکت .......... برای خارج شدن از فشار ها است ، اگر ایشان راست می گوید دو کار انجام دهد :
1- به مردم اصلاعات تلفات واقعی را بگوید ، در سال 1389 هم مرکز پژوهش های مجلس صراحتا گفت آمار رسمی تلفات تب برفکی با آمار غیر رسمی فرق دارد .
2- این اپیدمی با اپیدمی های دیگر فرق دارد مثل تعطیلی رازی و ... ایشان مسائل را بگوید .
وگر نه غذر خواهی ایشان مانند کسانی است که .............. میکنند و دو باره آن کار را انجام میدهند .
بصیرت به واقعیت مهم است .
دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
1
1
باسلام و خسته نباشی خدمت همکاران بخصوص اکیپ های واکسیناسیون که بشترین زحمت روی دوش انها بوده وهست و در حد توان همه فعالیت داشتند ولی من از نزدیک تلفات بیماری را مشاهده کردم و حقیقتا تلفات خیلی خیلی بیشتر بود من نمی دانم جرا به مردم و همکاران خودمان ............ می گویم ما که در جریان امر هستیم آقای دکتر خلج
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
0
1
ایشان سال 1388-1389 معاون پیشگیری سازمان بودند که به قول خودشان 40000 دام ز بین رفت و حالا اپیدمی 94-95 که به قول خودشان 10000 دام از بین رفت ، هر دو آمار ناصواب است ، لذا مسئله این است تدبیر یا عذر خواهی ، جای این دو عوض شده 88 باید عذر خواهی می بود و 95 تدبیر که مثل خیلی چیز ها جای این ها عوض شده است .
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
0
1
عذرخواهي فقط يك ........ روشنفكرانه است كه دامدارانيكه دامهايشان را از دست دادند و اكنون در صحرا بيابان طويله آغل سرگرم كار پرمشقتشان هستند نشنيدند كاش به دامداران خسارت داده ميشد و كاش مسببين معرفي ميشدند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
0
(ولی من از نزدیک تلفات بیماری را مشاهده کردم و حقیقتا تلفات خیلی خیلی بیشتر بود من نمی دانم جرا به مردم و همکاران خودمان ............ می گویم ما که در جریان امر هستیم آقای دکتر خلج ) جناب خلج جواب شما چیست ؟
دکتر رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
1
1
دورود وخسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر خلج که با زحمات شبانه روزی سازمان را به جایگاه واقعی خود رسانیدند. آقایان که در بالا انتقاد دارند خودشون رو معرفی بفرمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
قدر شناسی از افراد مسئولیت پذیر موجب انگیزه برای تلاش بیشتر می شود. از آقای دکتر خلج ممنون و سپاسگذارم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
همکار عزیز، سپاسگزارم*
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
1
0
آقای ناشناس ، واقعا کل تلفات را در کشور دیده اید که چنین حکم میدهید که آمار به استناد مشاهدات شما بیشتر هست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
0
عزیز آمار غلط است ، در سال اپیدمی تب برفکی سال 1389 هم مرکز پژوهش های مجلس صراحتا گفت آمار رسمی تلفات تب برفکی با آمار غیر رسمی فرق دارد . البته اگر آدم فقط پشت میزش بخواهد سکان هدایت کاری را به دست بگیرد در هر رده ای همین افکار وجود دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
1
آقای دکتر رضایی تلفات که چشم بصیرت نمی خواهد همین الان یک سری به استانهای درگیر بیماری بزنید و با دامداران و مسئول کلنیک ها صحبت کنید تا ببینید وضعیت تلفات چگونه بوده اگر راست می گوید و لازم نیست کسی کل تلفات را ببیند مشت نمونه خروار است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
با عرض خسته نباشید به همه دامپزشکان دلسوزی که واقعات را می بینند و از روی غرض اظهار نظر نمی کنند. بیماری برای اولین بار و آخرین بار نیست که همه گیر می شود. باید تلاش کرد و برنامه ریزی که دامپزشکی این کار را انجام می دهد. مشکلاتی در راه اجرای این برنامه ها از جمله کمبود منابع مالی و انسانی پیشگیری و کنترل را دچار چالش میکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
0
تلفات قريب به 300000 راس مي رسد ......
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
1
جناب رضایی لطفا خودتان را کامل معرفی بفرمایید ، با توجه به اینکه فامیل رضائی زیاد وجود دارد ،ننوشتن نام فکر میکنم بهتر باشد و یا اینکه نام کامل و مسئولیت خود را بنویسید که متشکر میشویم .
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
1
قبل از همه چیز باید برای یک مبارزه با بیماری روش ها درست شود اینکه آمار ........ بدهیم اولین قدم اشتباه برای مبارزه با بیماری تب برفکی است ، این وظیفه رئیس سازمان است ، مشکل اول این است ، وقتی میگوئیم حالا یک چهارم قبل تلفات دادیم چه کسی بودجه میدهد ؟ شما وزیر باشی بودجه میدهی و یا میگوئی 10000 تای دیگر جا دارد . مشکل اول این است ................................................ و این یعنی از بین بردن زندگی مردم .
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
2
رییس موسسه رازی اعلام کرد: افزایش شیوع بیماری تب برفکی*

دوشنبه, 06 ارديبهشت 1395 ساعت 14:07
رییس موسسه رازی اعلام کرد: افزایش شیوع بیماری تب برفکی*


افزایش شیوع بیماری تب برفکی به گفته رییس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی طی سال‌های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است، چرا که طی دو سال گذشته چهار سویه جدید از این بیماری وارد کشور شده و با وجود نصف شدن تولید داخلی به دلیل افزایش کیفیت وارداتی از سوی سازمان دامپزشکی صورت نگرفته است.

حمید کهرام امروز - دوشنبه - در حاشیه نوزدهمین کنگره دامپزشکی اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته با درخواست سازمان دامپزشکی و وارد شدن سویه‌های جدید بیماری تب برفکی واکسن این بیماری از نظر کیفی ارتقاء پیدا کرد که ناگزیر تولید این واکسن نصف شد، اما علی‌رغم هماهنگی‌های صورت گرفته در این راستا با سازمان دامپزشکی برای افزایش واردات واکسن تب برفکی، این واردات صورت نگرفت و باید پرسید که چرا در زمان مقرر (تیرماه 1394) واردات واکسن تب برفکی انجام نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا وارد نشدن واکسن بیماری تب برفکی عامل شیوع بیشتر آن بوده است، گفت: به طور معمول هر پنج سال یکبار سویه جدید این بیماری از طریق واردات غیرقانونی و قاچاق دام به کشور وارد می‌شود، اما طی دو سال اخیر چهار سویه جدید وارد کشور شده که می‌تواند از طریق قاچاق بیشتر دام یا تغییر شکل ویروس باشد.

رییس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه داد: یکی از سویه‌های جدید تب برفکی « O2016» است که سازمان دامپزشکی آن را شناسایی کرد و برای تولید واکسن آن حداقل به چهار ماه زمان نیاز داریم.

کهرام تاکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که مهم‌ترین مساله کنترل مرزها و جلوگیری از واردات و قاچاق دام زنده است و در زمان شیوع این بیماری باید حتی از انتقال و جابه‌جایی دام زنده از منطقه یا استانی به استان دیگر جلوگیری کرد و در صورت نیاز یک استان باید گوشت بسته‌بندی شده را به آن منطقه فرستاد.

وی اعلام کرد: سال گذشته 12 میلیون تن واکسن جدید تب برفکی تولید شد که سه میلیون دز دیگر از سوی سازمان دامپزشکی وارد شد، اما پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 20 میلیون دز از این واکسن از سوی موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و شرکت‌های خصوصی تولید‌کننده آن، تامین شود که تا حدود 30 میلیون دز نیز قابل پیش‌بینی است و باید به فکر صادرات این واکسن به کشورهای اطراف و همسایه باشیم که حاضرند آن را به دو برابر قیمت داخلی خریداری کنند.
منبع:ایسنا


ظاهرا موضوع آنقدر جدی است که کهرام سازمان را به کم کاری متهم میکند .رئیس سازمان تا کجا سکوتش دامه دارد؟






نظر دادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
1
آقای دکتر عذر خواهی باشد برای بعد

آقای دکتر یعنی واقعا شما تفاوت بین تلفات و معدوم شدن و معدوم کردن رو نمیدونید؟
اینکه بقول شما 13000 راس در سال 94 و چقدر در سال 95 تلفات داشتیم کاری ندارم و آینده مشخص خواهد شد تلفات دقیق چقدر بوده است ولی نکته مهم اینه که در انگلستان بعلت اینکه در سالها قبل موفق به ریشه کنی بیماری تب برفکی شده، لذا هر گونه آلودگی به ویروس تب برفکی با هر منشاء را با شدید ترین تدابیر امنیتی مهار و ریشه کن میکنند و البته سود زیان اینکار هم بر افراد اهل فن و آگاه به مسائل فنی و اقتصادی مشخص است.
ولی نمیدونم چطور شما آمار تلفات خود را با سیستم مراقبت فعال انگلستان مقایسه میکنید. البته اگر همین انگلستان هم آمار معدوم سازی خود را بجای 6 میلیون راس ، 60 هزار راس یا 600 هزار راس اعلام میکرد مطمئن باشید که موفق به مهار و ریشه کنی این بیماری و دهها بیماری مهلک دیگر نمیگردید.
تفاوت نگرش ما با کشورهای موفق دراین همین نکته است که ما برای هر کاری دیر حرکت میکنیم و وقتی هم شروع به حرکت میکنیم هدف در درجه اول انجام صحیح و برنامه ریزی شده وظائف نیست بلکه اولویت اول اینست که حفظ آبروی خود را بکنیم و اذهان رو از قضاوت صحیح منحرف کنیم و لذا ............................... و اینجاست که حتی به موقعیت جغرافیایی و .... هم اشاره میکنیم، اصلا شاید مقصر اصلی کورش کبیر است که کشور ما را در این نقطه پایه گذاری کرد. نه آقای دکتر عزیز اگر همین موقعیت جغرافیایی نبود و آب و هوای ماه های گذشته جای خود را به هوای گرم و نسبتا خشک تر این روزها نمیداد محال بود که به این زودی بیماری مهار شود، پس می بینید موقعیت جغرافیایی کشور ما هم خیلی بد نیست . از نظر همسایه ها هم اگر میفرمائید خوب بله درسته، بعضی از همسایه های ما در رده بندی های بهداشتی مثل ما نشستند ولی مگر ما هم همسایه ترکیه نیستیم و ترکیه هم همسایه اروپا نیست؟ ولی انصافا ببینید اروپا میاد به ایران و ترکیه برای مبارزه با این بیماری مشاوره میدهد و هزینه هایی را تقبل میکند تا سرمایه دامی خودش رو حفظ کند، حالا ما در همسایه های شرقی و غربی خودمون چکار کردیم تا تهدیدات بهداشتی اون ها رو برای خودمون کم کنیم؟ البته این عرایض بهیچوجه توجیه کوتاهی های موسسه رازی در تامین بموقع واکسن نیست و متاسفانه آن موسسه هم همین روش را برای توجیه کوتاهی و حرکت دیرهنگام خود برگزیده است.

بخاطر اینکه بی انصافی نشده باشد من شهادت میدهم که نخیر شما نیز معنی تلفات و معدوم شدن و معدوم کردن رو خوب و حتی از من هم بهتر میدانید( و موسسه رازی نیز همچنین ) و تنها بدلیل فرار از مسئولیت و همون طوری که قبلا عرض شد برای حفظ آبرو کلمات رو جابجا استفاده میفرمائید!!! که این کار یک عمل غیر حرفه ای است و در شان جنابعالی نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
کی بود کی بود من نبودم.
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
0
میدانید بعضی از ..................... و ................ رئیس بخش .................... سهامدار روناک است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
0
جناب خلج رئیس محترم سازمان پیشنهاد می کنم برای خوش نامی خودتان و قضاوت صحیح آیندگان در مورد شما ، مسائل اپیدمی اخیر را بگوئید.فکر میکنم .............. رئیس ............... این کار را دارد می کند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
0
O2016 سویه جدید است ! ........... چرا اینقدر سویه جدید میآید ؟ حدود 5 سویه در دو سال ، قبلا هر 4 سال یک سوسه بود . می دانید این یعنی چه ، فاتحه شغل دامداری را باید خواند .
محمد عاقلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
0
0
بی تعهدی اقایان در سازمان دامپزشکی عامل اصلی شیوع تب برفکی است مطلبی در مجله اقتصاد مزرعه نوشتم که دست اقایان را رو کردم واردات بیشتر از مریال وافزایش بیشتر برای ...... واردات واگذاری موسسه رازی عواملی شد برای شیوع .............. تب برفکی در کشور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
0
بي............. موسسه به دليل راه اندازي خطوط توليد روناك و توقف موقت فعاليت خطوط توليد خود با ............ سازمان و بي تدبيري اين دو نهاد تاثير گذار و متولي سبب رسوايي و ............. در قضيه تب برفكي و بروسلوز.....شده است.
مردم فرق حفظ آبرو و صداقت را خوب مي فهمند.
نظر شما
ادامه