کد خبر: ۲۹۳۲۲
 

وزیر جهاد كشاورزی، سوابق خوب همكاری های كشاورزی ایران و تركیه در گذشته را یادآور شد و گفت: سفر هیات اقتصادی ایران به تركیه نقطه عطفی در گسترش افق های همكاری و فعالیت های مشترك است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مهندس محمود حجتی» امروز (شنبه) كه به همراه «حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی» رئیس جمهوری به منظور دیدار رسمی از تركیه در آنكارا بسر می برد در كاخ ریاست جمهوری تركیه با «فاروك چلیك» وزیر غذا، كشاورزی و دامپروری این كشور دیدار و مناسبات دو كشور را مورد بررسی قرار داد.

حجتی، موضوع های تحقیقات، بذور هیبرید، شیلات، مدیریت جنگل و مرتع و حفظ نباتات را به عنوان اولویت های مهم همكاری تهران - آنكارا دانست كه در كنار حوزه های مطرح شده توسط چلیك، تشكیل كمیته راهبردی را پذیرفت.

وزیر غذا، كشاورزی و دامپروری تركیه در این دیدار ضمن تشریح مشتركات تاریخی، فرهنگی و سیاسی دو كشور، خواستار توسعه هر چه بیشتر همكاری های كشاورزی بین تهران و آنكارا شد.

فاروك چلیك، جایگاه دو كشور در عرصه سیاسی را یادآور شد و گفت : ایران و تركیه در حوزه كشاورزی دو ستون اصلی را در منطقه تشكیل می دهند و روابط نزدیك دو كشور در كشاورزی می تواند راهگشا باشد.

چلیك ضمن برشمردن زمینه های مورد علاقه تركیه به منظور گسترش همكاری ها با تهران به ویژه در حوزه های دامپزشكی و تجارت، از وزیر جهاد كشاورزی برای برگزاری ششمین نشست كمیته مشترك راهبردی كشاورزی دو كشور درتیرماه امسال در آنكارا دعوت به عمل آورد.

براساس این گزارش، سند یادداشت تفاهم همكاری های حفظ نباتات و قرنطینه كشاورزی بین وزرای كشاورزی ایران و تركیه در حضور روسای جمهوری دو كشور به امضا خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، رضا هاكان‌تكین سفیر تركیه در تهران اردیبهشت ماه پارسال در دیدار با محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی در محل این وزارتخانه خواستار گسترش همكاری‌های كشاورزی بین دو كشور شده بود.

حجتی گفت: تركیه، دروازه ورودی ایران به اروپا است و جمهوری اسلامی نیز مسیر دستیابی تركیه به كشورهای آسیای میانه است و همكاری‌های میان دو كشور برای پیشرفت‌های اقتصادی مهم و مؤثر است.

وی، موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و تركیه را برای توسعه همكاری‌های كشاورزی دو كشور ناكافی دانست و خاطرنشان كرد: بخش كشاورزی در این موافقت‌نامه در سایه قرار دارد.

به گفته وزیر جهاد كشاورزی براساس توافق‌نامه تجارت ترجیحی دو كشور، زمینه برای مبادلات كالاهای كشاورزی زیاد است، اما در عین حال همكاری‌ها می‌تواند در سایر حوزه‌های تحقیقاتی فنی و تولیدی توسعه یابد.

حجتی گفته بود: توافق‌نامه‌هایی كه میان ایران و تركیه به امضاء رسیده، تعدادی از این توافقنامه ‌ها لازم است بررسی و بخشی از آنها تمدید و بازنگری شود.
 
 
نظر شما
ادامه