کد خبر: ۲۹۲۸۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
 

مدیر عامل انجمن دیده بان حقوق حیوانات گفت: برخوردهای خشن و دور از اخلاق با حیوانات با  افزایش جمعیت کنترل نشده حیوانات شهری در  پی غذا رسانی و تغذیه دستی حامیان حیوانات صورت گرفته است که تعادل زیست محیطی را به هم زده و رفتار غیر متعارف شهروندان را در بر داشته است. عقیم سازی حیوانات سلب حق اولیه و ذاتی این جانوران است که در هیچ رویکرد اخلاقی قابل توجیه نیست. ما نباید صرف به استدلال شخصی به حیوانات آسیب زده و حقوق انها را با معرفی خود به عنوان حامیان زیر پا بگذاریم .

به گزارش حکیم مهر به نقل از  وطن (پایگاه خبری سازمان های غیردولتی ایران)،   «سارا امینی» مدیر عامل  NGO دیده بان حقوق حیوانات در مورد حقوق حیوانات گفت: آنچه که در روند حمایت از حیوانات قابل دفاع است، کمک رسانی به حیوانات اسیب دیده است که در این مورد باید حامیان حیوانات وارد شده و با کمک های لازم با توان بخشی تلاش کنند حیوان آسیب دیده سلامت اولیه خود را به دست بیاورد و پس از توان یابی، حیوان باید به دامن طبیعت بازگردانده شود و در صورت عدم سلامت کامل، آن موقع حامیان می توانند حیوان مورد نظر را در پانسیون و نقاهتگاه نگهداری کنند .

وی ادامه داد: دیده بان با عقیم سازی حیوانات مخالف است که حامیان برای کشتار حیوانات در کشور انجام می دهند. هیچ کسی حق ندارد حقوق اولیه یک جاندار را از آن ساقط کند، عقیم سازی راه حل درستی برای کاهش کشتار سگ ها و گربه در شهرهای بزرگ نیست و باید با فرهنگ سازی، افراد را به زندگی در کنار حیوانات تشویق کرد .

امینی ضمن انتقاد از وجود پناهگاه ها در سراسر کشور اظهار کرد: از نظر حامیان حقوقی حیوانات ساخت پناهگاه و نگهداری از سگ ها در آن نیز کار صحیحی نیست و حیوانات اکثراً در این محل ها اسیر می شوند. بایستی در کشور اولویت کمک رسانی به حیوانات آسیب دیده جا بیفتد و به این حیوانات خدمات لازم برای ریکاوری و توان یابی ارائه شود. درست است که در کشور افراد زیادی برخورد مناسبی با حیوانات ندارند و افراد احساسی را این مسئله آزار می دهد، اما دخالت انسان در طبیعت موجودات موجب به هم خوردن تعادل زیستی می شود.

فعال حقوق حیوانات افزود: کمپین سیرک نه، به همت انجمن دیده بان حقوق حیوانات راه اندازی شد که با حمایت بیش از 40 انجمن محیط زیستی در سراسر کشور تعاملات قابل توجهی با اداره کل محیط زیست برقرار شد و سازمان محیط زیست قول تعطیلی تمام سیرک ها را به انجمن ها در سال 95 داده است. در حال حاضر ایران جزو 10 کشور ممنوع کننده سیرک حیوانات در جهان شناخته شده است .

وی اشاره کرد: دیده بان در یک فعالیت گسترده بعد از راه اندازی کمپین، با کلیه ادارات محیط زیستی در  31 استان کشور ارتباطات گسترده برقرار کرده و بعد از معرفی کمپین درخواست همکاری را به این ادارات ارسال کرد که تا الان 21 استان به این کمپین پیوسته و از صدور مجوز فعالیت سیرک ها جلوگیری کردند، و در اصفهان تعطیلی سیرک خلیل عقاب با همکاری سپهر سلیمی از بهترین دستاوردهای این کمپین بوده است .

امینی ضمن انتقاد از رویکردهای متفاوت در برگزاری سیرک حیوانات تاکید کرد: در استان کرمانشاه هنوز سیرک ها فعال هستند و در استان فارس سیرک قهرمانی برنامه های خود را اجرا می کند که پیگیری های جدی برای تعطیلی این سیرک ها صورت گرفته است و امیدواریم بنا بر قول اداره کل محیط زیست تا پایان خرداد 95 کل پرونده سیرک ها و فعالیت حیوانات وحشی و اهلی در آن بسته شود .

وی ادامه داد: "کمپین پرواز" با مشارکت انجمن های دیده بان حقوق حیوانات، یوزپلنگ ایرانی، طرلان و محیط بانان در کشور برای جلوگیری از کشتار پرندگان مهاجر در فریدون کنار راه اندازی شد که با حمایت سایر انجمن های محیط زیستی در سراسر کشور روبرو شد، ولی با وجود مسائل متفاوت و دیدگاه های امنیتی و سیاسی اتفاق قابل توجهی برای نجات پرندگان صورت نگرفت و در سال آینده این کمپین تلاش های بیشتری را برای کاهش کشتار پرندگان در این منطقه صورت خواهد داد.

امینی ضمن اشاره به حقوق حیوانات در محیط شهری افزود: کمپین "سگ کشی نه" توسط انجمن راه اندازی شده است و از سراسر کشور حامیان و سمن ها در این کمپین حضور دارند و خواهان توقف سگ کشی توسط شهرداری ها در کلان شهرها در سراسر کشور هستند .

مدیر عامل دیده بان حقوق حیوانات تصریح کرد: در برنامه آتی انجمن تصویب حقوق حیوانات به صورت جدی پیگیری خواهد شد و تمام تلاش انجمن با همکاری سایر انجمن برای تصویب و جلوگیری از آزار و اذیت حیوانات در سطح کشور به کار گرفته خواهد شد و همچنین سند راهبردی امداد و نجات حیوانات حیات وحش ایران توسط انجمن در حال تدوین است که با همکاری سازمان محیط زیست و سایر انجمن ها در حال انجام است .

وی در مورد تجمع های اخیر در کشور برای تصویب قانون حمایت از حقوق حیوانات عنوان کرد: تجمع کنندگان در جایی تجمع می کنند که حقوق حیوانات شهری جزء وظایف تعریف شده آن نیست، با این حال در سازمان محیط زیست فعالیت های مناسبی صورت گرفت و ماده واحده پیشنهادی رعایت حقوق حیوانات در سازمان تهیه و برای مطرح شدن در دولت به معاون اول رئیس جمهور ارسال شده است که در حال طی کردن روند اداری خود است و بیشتر از این نمی توان از سازمان محیط زیست انتظار داشت .

امینی ضمن انتقاد از تجمع کنندگان اظهار کرد: باید از کسانی تجمع می کنند پرسید آیا شتاب زده، هیجان زده عمل نمی کنند؟ و صدای خود را به گوش چه کسانی می خواهند برسانند؟ آیا در جریان هستند که برگزاری تجمع بدون مجوز، هدف و حامی بر اساس قانون کشور ممنون است؟ و آیا این گونه تجمعات مخرب نیستند و باعث رویکرد منفی در تصویب قانون در کشور نمی شود و نتیجه اشتباهی را به بار نمی آورد؟

فعال حقوق حیوانات بیان کرد: دیده بان یعنی دیدن، رصد کردن  و دیدن آنچه که دیگران نمی توانند ببینند و این انجمن در خصوص مسئله حقوق حیوانات در محیط زیست و حیات وحش فعالیت می کند .

عضو هیأت مدیره دیده بان حقوق حیوانات ادامه داد: دیده بان حقوق حیوانات در گام اول به صورت خبرگزاری در سال 89 ثبت شده است که گرایش ان محیط زیست با رویکرد حقوق حیوانات بوده است که با تشکیل کمیته های فرعی از جمله امداد و نجات بیشتر رنگ و بوی انجمن به خود گرفت و ثبت رسمی شد. در اساسنامه انجمن، هدف  Ngo دفاع از حقوق حیوانات است که از حقوق حیوانات توسط خبرگزاری دیده بان تابو شکنی شده است.

امینی در ادامه گفتگو با وطن اظهار کرد: در زمانی که دیده بان، رسالت خبررسانی خود را در مورد حیوانات شروع کرده است، صحبت کردن در مورد حیوانات در کشور با اتهامات و انگ های غیر اخلاقی همراه بوده است و ثبت انجمن به نام حیوانات با سختی و دشواری های زیادی همراه بوده است که این روند با وبلاگ نویسی در کشور توسط امیر شریفی و رضا شیرازی برای دفاع از حقوق حیوانات شروع شده است و تا الان به این مرحله از کنشگری در عرصه قانونی دست پیدا کرده است و با حرکت های هیجانی و ایذایی مطمئناً حمایت از حقوق حیوانات را به جایی نمی برد .

وی تاکید کرد: رسالت مهم و تاریخی خبرگزاری دیده بان این بوده است در مورد حیوانات تابو شکنی کرده است و سایر خبرگزاری ها از جمله خبرگزاری فارس از کلمه  حقوق حیوانات استفاده می کنند .
 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
1
من که سر در نیاوردم چه می فرمایند!!!!
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
1
باعرض سلام واحترام. وتشکراز زحمات شما .صحیح ودرست می باشدآموزش وفرهنگ سازی مخصوصا در مورد سنگباران گوزن درحال زایمان مردمی که برای تفریح رفته بودند .لذت تفریح خود را با کشتن گوزن بی دفاع کامل کردند. آیا این مردم تاکی باید فرهنگ سازی بشوند. تا وقتی هزاران گربه و سگ با فجیعترین آزارها کشته شوند. باروشی بدون جراحی وشکنجه کردن وکتک زدن می توان آنها را عقیم کرد .
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
0
همانطور که گفتید بی فرهنگی وجود دارد.و بهترین راه عقیم کردن بدون خطر می باشد. گربه ماده سالی چند بار زایمان دارد وبا این بی فرهنگی گشنه وضعیف می باشد. اطمینان داشته باشید نسل گربه و سگ از بین نمی رود.فقط مردم بی فرهنگ کمتر. سگ کشی وگربه کشی می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
0
برای عقیم کردن از آمپول استفاده شود
مجتبی گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
0
این که "عقیم سازی حیوانات برای کنترل جمعیت آنها کار غیر اخلاقی است" حرف نسنجیده و نادرستی است. در این صورت باید گفت کنترل جمعیت انسانی نیز که در مواقعی از جمله سیاست‌های دولتها میشود غیر اخلاقی است! یا ایجاد سوپر اوولاسیون در گاوها جهت انتقال جنین و استفاده حداکثر از صفات ژنتیکی یک گاو ماده برتر یا اخذ منی مستمر از یک گاو نر برتر جهت استفاده بهینه و حداکثر از آن نیز باید کار غیر اخلاقی باشد! امروزه برای کنترل جمعیت حیوانات خانگی بخصوص سگ و گربه روشهای نوینی از جمله پروتکلهایی با استفاده از داروها و هورمونها ابداع شده که مدت دار هستند به این معنی که دستگاه تولید مثل حیوان سالم باقی میماند و بعد از مدت معینی از عدم توانایی برای تولید مثل میتواند مجددا" فعالیت تولید مثلی طبیعی خود را از سر گیرد. بنابراین دیگر نیازی به روشهای جراحی و تهاجمی نخواهد بود. این تحقیقات و پژوهشها در ژورنالهای معتبر بین المللی به کرات به چاپ رسیده اند و توجه خانم مصاحبه شونده را به آنها جلب میکنم. منع خشونت علیه حیوانات به هر دلیلی از آموزه های دینی و از ویژگیها و صفات انسانی است و تردیدی در آن نیست اما خداوند رحمان نعمتها را برای انسان خلق کرده و انسان حق دارد با سیاستهای درست، اخلاقی و انسانی برای بهبود کیفی زندگی خود در روی زمین این نعمتها را مدیریت نماید. بهترین و اخلاقیترین و شاید تنها روش درست کنترل جمعیت سگ و گربه همانا عقیم سازی است و الحمدالله که روشهای غیر تهاجمی آن هم به یمن تحقیقات ابداع شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
0
تا اونجا که بنده فهمیدم ایشون کلا با همه چیز مخالفند. ظاهرا تا بحال سگ ولگرد دنبالشون نکرده یا با سقط جنین ناشی از توکسوپلاسموز مواجه نشدند!
سارا امینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
1
با سلام به تمامی عزیزانی که این خبر را خوانده اند و تشکر ویژه از دوستانی که برای این خبر کامنت گذاشته اند.
متاسفانه در این مصاحبه پرش یک موضوع به موضول دیگر است. که خود من پس از خواندن این مصاحبه خواهان اصلاح جملات شدم.
دوستان صحبت های شما در بعضی از موارد درست است. مانند عقیم سازی. متاسفانه حیوانات خانگی را باید عقیم کرد. آن هم به دلیل پایان دادن به ادامه اسارت حیوانات. اما برای سگ و گربه آزاد در سطح شهری و روستایی این روش غیر اخلاقی و غیر علمی می باشد.
در صورت نیاز من به پرسش های شما کامل پاسح خوهم داد.
باز هم از شما به خاطر توجه تان تشکر می کنم.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
سلام و خسته نباشید، با سپاس از خدمات شما.

در خصوص اینکه کنترل جمعیت سگ و گربه های آزاد در شهر ها به خاطر مسائل و بیماری هایی خطرناکی همچون هاری و دیگر بیماری های قابل انتقال به انسان تنها با عقیم سازی قابل کنترل میباشد.از طرفی به دلیل افزایش تصاعدی جمعیتی منابع غذایی کمی در سطح و حومه شهر در اختیار این گونه از موجودات قرار دارد که باعث رقابت بین این حیوانات در تصاحب منابع میشود که به خودی خود بیماری هایی را در میان کلونی های این حیوانات شیوع پیدا میکند که درمان آنها برای کمپین های حفاظت از حقوق حیوانات گران تمام خواهد شد.

از طرفی نیز بعضی از این حیوانات دچار مشکلات رفتاری هستند که خود بنده نیز بهبا یوتنایز کردن این حیوانات مخالف هستم که برنامه ریزی جدی در این زمینه باید داشته باشیم.

در خصوص اسارت حیوانات خانگی، نمیدانم چرا همچین توصیفی دارید چرا که در پروتکل های درمانی AAA و AAT در درمان برخی از بیماری های روانی در انسان کمک زیاده داشته اند. ارتباط حیوانات با انسانها به دلیل پیچیدگی های فراوان هنوز نقاط خاکستری زیادی در عرصه رفتارشناسی این گونه ها به جای گذاشته است، زمانی در استفاده از واژه اسارت با شما هم صدا میشوم که صاحب حیوان حقوق اولیه این موجود زنده را زیر پای بگذارد.

البته هنوز تحقیقات کاملی در این زمینه ها انجام نشده و در دو قسمت اول پیام صرفا نظر شخصی اینجانب است.
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
0
با سلام دراین سفر کوتاه زندگی که هر لحظه آن برگه امتحانی برای ما می باشد به درون دایره ایی که برای خودمان کشیدیم فقط به دید خودمان یا دیگری نگاه نکنیم . به بیرون از این دایره یاحتی دور تر بنگیریم وآنچه هست ببینیم نه آنچه خودمان. می خواهیم ببینیم.در تبریز چند سگ گرسنه به عشق خوردن گوشت باسم کشته شدند .تا حالا به حیوانات گرسنه غذا دادید . شوق غذا خوردن رادرآنها دیدید .کدام عرف واخلا ق اجازه می دهد ما بادرست رفتار نکردن در مقابل این حیوانات آنها را وسیله تمرین آدم کشی کنیم. مگر آدمها که تنظیم خانواده در آنها اجراشد . از آنها کم شد در چین با این جمعیت حتی از خورد جنین انسان نمی گذرند وچطور به جان حیوانات بیچاره می افتند. خدایا به فریادمان برس . الهی آمین
نظر شما
ادامه