کد خبر: ۲۹۲۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
دکتر ایمان معماریان:
وی افزود: اصولاً مرگ حیوانات باغ وحش بر اثر ازدحام بازدیدکنندگان و استرس وارده از این طریق غیرممکن است و اگر این طور بود، حیوانات باغ وحش تهران هر روز باید بر اثر استرس از بین می‌رفتند ...

حکیم مهر - روزهای گذشته اخباری در خصوص مرگ یک گوزن زرد باردار در باغ وحش خرم آباد منتشر گردید. 

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، مدیر کل محیط زیست استان لرستان علت مرگ این گونه ارزشمند را بر اساس نظر اداره دامپزشکی، استرس زیاد بر اثر ازدحام بازدید کنندگان عنوان نموده است.

در همین رابطه نظر دامپزشک کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست و باغ وحش تهران را جویا شدیم.

«دکتر ایمان معماریان» اظهار داشت: چنین موضوعی که جانوری در باغ وحش بر اثر استرس ناشی از جمعیت زیاد بازدید کنندگان از بین رفته باشد، به هیچ عنوان مبنای درست و علمی ندارد، مگر آنکه جانور تحت تعقیب، دوندگی، تقلا و فعالیت شدید بدنی قرار بگیرد.

دامپزشک کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: اصولاً مرگ حیوانات باغ وحش بر اثر ازدحام بازدید کنندگان و استرس وارده از این طریق غیر ممکن است و اگر این طور بود، حیوانات باغ وحش تهران هر روز باید بر اثر استرس از بین می رفتند!

دکتر معماریان گفت: اظهار نظر قطعی در مورد علت مرگ گوزن زرد خرم آباد منوط به انجام کالبد گشایی می باشد که متاسفانه پس از مرگ گونه های جانوری، حتی گونه های شاخص و حمایت شده کشور انجام نمی شود، اما آنچه از روی تصاویر مشخص است، این گوزن دچار بیماری مزمن نبوده و علت مرگ آن بر اثر یک بروز مشکل حاد بوده است.

از سه گوزن نر منتقل شده به لرستان در سال ۱۳۸۹ یکی در سال ۱۳۹۳ بر اثر سوراخی روی بدن (برخورد گلوله یا شاخ گوزن دیگر) و دیگری بر اثر بیماری از بین رفتند. تنها گوزن زرد ماده این استان نیز روز هجدهم ماه جاری (فروردین‌ماه ۱۳۹۵) به همراه گوساله درون رحمش تلف شد.

گوزن زرد ایرانی بطور کامل در طبیعت کشور منقرض شده است و صرفاً تعداد محدودی از این گونه ارزشمند در شرایط اسارت و نیمه اسارت زندگی می کنند.

تصاویر زیر لحظاتی پس از مرگ ماده گوزن زرد و گوساله اش در باغ وحش خرم آباد در تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱۸ را نشان می دهد:

 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
کارشناس
|
Iraq
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
pprکل حیات وحش را گرفته است بعد میگویید استرس خنده دار است
مجتبی گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
چه میکنه این استرس!!!!!!!
این اظهار نظر "مرگ گوزن در نتیجه استرس زیاد بر اثر ازدحام بازدید کنندگان" بنده را به یاد اظهار نظر فرزند آن حکیم از دنیا رفته در یک ضرب المثل معروف ایرانی که پس از مرگ پدر به شغل طبابت پدر روی اورده بود انداخت که پس از مشاهده یک پالان خر در گوشه حیاط منزل مریض، به بستگان مریض گفت که مریض شما خر خورده و بیمار شده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
0
اگر مسؤ لین محیط زیست اینقدر نگران و دلسوز حیوانات هستند چرا خودشان اداره باغ وحش را بر عهده نمی گیرند هنر این است متولیان اصلی زحمت نگهداری از حیوانات را بر عهده بگیرند وگرنه شفاهی اظهار نظر کردن هنر نیست
نظر شما
ادامه