کد خبر: ۲۹۲۳۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

هفته سوم فروردین‌ماه بود که موضوع تشریح خرگوش زنده به سر خط رسانه‌های استان همدان و حتی کشور رفت، موضوعی که واکنش جدی دوستداران حیات‌وحش را در پی داشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، با انتشار این خبر در فضای مجازی و گروه‌های مختلف تلگرام، واتس آپ، فیس بوک و سایر رسانه‌ها برخی به قضیه پروبال دادند و در کمتر از ۲۴ ساعت خبر در رسانه‌های آن‌سوی مرزها نیز مخابره شد.

جریان سازی در مورد خبر تشریح زنده خرگوش تا حدی پیش رفت که در صدر پیگیری‌های محیط‌زیست قرار گرفت و شاید اولویت‌های زیست‌محیطی همدان را به حاشیه راند.

برخورد قانونی با دبیر و مدیر دبیرستانی در همدان

اولین واکنش در مدیران از سوی مدیرکل محیط‌زیست استان همدان به وقوع پیوست و در پی تشریح این خرگوش دریکی از دبیرستان‌های پسرانه شهر همدان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان از اشد برخورد قانونی با دبیر و مدیر این دبیرستان خبر داد!

محمدرضا محمدی عنوان کرد: در صورت اثبات صحت خبر انجام عملیات تشریح بر روی خرگوش زنده، اداره کل آموزش‌وپرورش استان باید اشد برخورد ممکن را با خاطیان داشته باشد.

وی در پاسخ به این‌که چه واکنشی در قبال اقدام مذکور خواهید داشت؟ گفت: بنده در حین مأموریت خارج از مرکز استان این خبر را از فعالان محیط‌زیست دریافت کردم و با نیمه‌کاره گذاشتن مأموریت برای پیگیری دقیق موضوع به اداره کل بازگشتم و در مذاکره با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، ایشان ضمن ابراز حساسیت نسبت به موضوع، اعلام کرد در حال بررسی موضوع است و در صورت اثبات، حتماً خاطیان را برای مجازات اداری به هیئت تخلفات اداری معرفی خواهند کرد.

وی افزود: از مدیرکل آموزش‌وپرورش استان درخواست کردم علاوه بر سایر اقدامات تنبیهی، نسبت به عزل مدیر مدرسه نیز اقدام کند تا دیگر شاهد این اقدامات خلاف عرف اخلاقی جامعه نباشیم.

کمتر از سه ساعت از انتشار صحبت‌های مدیرکل محیط‌زیست استان همدان در رسانه‌ها نگذشته بود که بازهم خبر دیگری پیرامون همین موضوع در فضای مجازی و در بین خبرنگاران و اهالی رسانه همدان دست‌به‌دست چرخید که در آن مدیرکل محیط‌زیست استان همدان از برخورد با مدیر و معلم همان مدرسه صحبت کرده بود.

دستور تعلیق مدیر مدرسه و معرفی دبیر مربوطه به هیئت تخلفات اداری

در این خبر بنا بر گفته مدیرکل محیط‌زیست استان همدان، پس از تائید موضوع تشریح خرگوش زنده در کلاس زیست‌شناسی یکی از مدارس همدان، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان دستور تعلیق مدیر مدرسه و معرفی دبیر مربوطه به هیئت تخلفات اداری را صادر کرده است.

اما باگذشت حدود سه روز از انتشار این مطالب این بار موضوع دیگری مطرح شد تا همچنان این خرگوش کانون توجه خبرنگاران قرار گیرد.

این بار در پیامی خلاف آنچه یک هفته در رسانه‌های همدان محور بحث قرارگرفته بود مطرح و عنوان شد که مدیر دبیرستان امام صادق تعلیق نشده و دبیر زیست نیز به هیئت تخلفات معرفی نشده بلکه موضوع فعلاً در حال بررسی است

خبرگزاری مهر برای رمزگشایی از این قضیه به سراغ دانش آموزان مدرسه رفت که برخی اظهار بی‌اطلاعی و برخی نیز از مصاحبه خودداری می‌کردند اما به گفته یکی از دانش آموزان این خرگوش بی‌هوش بوده است.

وی گفت: این آزمایش پارسال اتفاق افتاده و موضوع تازه‌ای نیست اما به‌تازگی فیلم آن منتشرشده است.

در پی این اتفاق بارها با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان تماس گرفته شد تا در مصاحبه‌ای موضوع به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود اما این تماس برقرار نشد، هرچند که خبرگزاری مهر همچنان آمادگی اظهارات این مسئول را منعکس کند.

تشریح خرگوش در راستای برگزاری مسابقات بین‌المللی نادکاپ انجام شده است

اما در تماس با یک منبع مطلع، وی بابیان اینکه این اتفاق ۲۷ دی‌ماه سال گذشته رخ‌ داده است، عنوان کرد: تشریح خرگوش در راستای برگزاری مسابقات بین‌المللی ناد کاپ که شامل مسابقات آزمایشی تشریحی و بافت‌شناسی در دانشگاه شریف برگزار می‌شود، انجام‌شده است.

وی که نخواست نامش فاش شود، گفت: این مسابقه شامل مراحل مختلفی مثل بی‌هوش کردن حیوان، تعیین محل دقیق برش و باز کردن محل عمل، مسدود کردن رگ‌ها و درآوردن کلیه حیوان و بخیه زدن بافت‌های ماهیچه‌ای و پوست است که باید در مدت‌زمان ۴۵ دقیقه انجام شود و پس از انجام عمل، چک کردن علائم حیاتی و مراقبت از حیوان به جهت زنده ماندن او تا ۲۴ ساعت بعد از عمل، از قوانین این مسابقات است.

وی بابیان اینکه این تشریح نیز در راستای آماده‌سازی دانش آموزان برای شرکت در این مسابقه انجام شد اما در حین تشریح دست یکی از دانش آموزان به عصب خرگوش برخورد کرد و این امر منجر به تکان خوردن پای خرگوش برای چند ثانیه شد، گفت: تشریح موجودات در کلاس زیست امری طبیعی است.

در هنگام تشریح باید حیوان با یک ماده مجاز بی‌هوش کننده بی‌هوش شود

مدیرکل دامپزشکی استان همدان نیز در گفتگو با مهر بابیان اینکه در اصل جریان موضوع تشریح خرگوش زنده دریکی از مدارس همدان نیست، گفت: در هنگام تشریح باید حیوان با یک ماده مجاز بی‌هوش کننده بی‌هوش شود و در پایان نیز با یک مرگ آرام و غیر دردناک از بین برود.

محمدرضا رسولی بیان کرد: باید حیوان با یک ماده بی‌هوش کننده over دوز به حالت بیهوشی درآید و بیهوشی وی به مرگش ختم شود.

به هر روی به نظر می رسد شفاف سازی هرچه بیشتر این ماجرا در گروه اظهار نظر صریح مسئولان اداره کل آموزش و پرورش و بررسی تخصص این موضوع توسط متخصصان حیات وحش و محیط است.
 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
0
1
من از نحوه ی نوشتن این خبر اینطور برداشت کردم که نویسنده موافق تشریح حیواناته و واقعا متاسف شدم!! یعنی تشریح موجود زنده جزو اولویت های زیست محیطی نیست که با حالت مسخره ازش یاد کردید؟
این روش از آموزش خیلی وقته که تو کشورهای پیشرفته منحل شده و به جاش از فیلمهای اموزشی اناتومی و مولاژ استفاده میشه و کلی روشهای جایگزین دیگه!!
گذشته از اون چه لزومی داره که یه بچه ی دبیرستانی چنین جراحی ای انجام بده؟!؟ اگه هدفتون آموزش دادن بخیه زدنه، این کار را میشه روی پوست پرتقال هم اموزش داد یا از کیتهای اموزش بخیه استفاده کرد، اینکه از دبیرستان باعث بشیم بچه ها نسبت به جان حیوانات بی تفاوت بشن باعث ایجاد یک جامعه ی بی احساس و خشن میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
خرگوش بیهوش نبوده؟
سيد محسن ياسيني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
2
1
سلام،ميخواهم بدونم كه الان تنها مشكل ما تشريح و يا زنده كشتن يك خرگوش هست؟؟؟روزانه چند مورد شكار در مملكت صورت ميگيرد؟؟آمار تلفات تب برفكي در سال گذشته چند راس بود؟؟؟ضرر و زيان و معدوم شدن طيور به خاطر انفولانزاي فراگير در سال گذشته چقدر بود؟؟؟و دهها مورد ديگر،،حالا مرگ يه خرگوش اينقدر براي اقايان مهم شده!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
خرگوش بیهوش نبوده؟
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
1
0
قاتل پروری را با بیماری یکی. می دانید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
در کشور ما چون شکارچی هست.تب برفکی هست .معدوم شدن طیور به خاطر آنفولانزای مرغی بود. برای که عقب نمانید چندتا حیوان مظلوم را زنده.به عنوان علم و دانش تکه تکه پاره پاره کنید
نظر شما
ادامه