کد خبر: ۲۹۲۲

حکیم مهر -  براساس جدیدترین آمار بانک مرکزی، رشد اقتصادی در بخش کشاورزی منفی 12 درصد گزارش شده که این آمار نگرانی کارشناسان و فعالان بخش کشاورزی را در پی داشته است.   
بخش کشاورزی از آنجایی که با نیازهای مستقیم انسان سر‌وکار دارد همواره در تمامی کشورها به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد محسوب می‌شود و حتی کشاورزی پیشرفته پررونق از ویژگی‌های کشورهای توسعه‌یافته به شمار می‌روند و دولت‌ها با اختصاص یارانه و منابع مالی به این بخش به توسعه آن کمک می‌کنند.
در این میان، حتی کشور چین که به یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان جهان تبدیل شده است و گوی سبقت را از پیشرفته‌ترین کشورها ربوده به سمت بخش کشاورزی متمایل شده و در حال یک تحول اساسی در این بخش است تا نام خود را جایگزین نام کشورهای تراز اول در تولید محصولات کند و در واقع در شرایط کنونی غفلت از این بخش شرایط جبران‌ناپذیری را برای کشورها به وجود می‌آورد.
ایران هم از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که با وجود داشتن ظرفیت‌های زیاد این بخش تاکنون نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند و حتی آمار سالانه نشان از کاهش رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌دهد.
رشد منفی‌
بر اساس آمار بانک مرکزی، رشد ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی در سال 1384 معادل 2/9 درصد، در سال 85 معادل 7/4 درصد و در سال 86 معادل 4/6 درصد بوده ضمن اینکه رشد ارزش‌افزوده بخش کشاورزی در سه ماهه اول سال 1387 منفی 3/10 درصد و در سه ماهه دوم نیز منفی 3/10 درصد بوده است.
البته محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی اخیرا در نشستی با بخش خصوصی رشد اقتصادی بخش کشاورزی در سال 1387 را منفی 12 درصد اعلام کرده که این آمار بر نگرانی‌ها افزوده است. البته یکی از دلایل اصلی منفی شدن رشد اقتصادی در بخش کشاورزی موضوع خشکسالی در سال 87 بود که کشور را فراگرفت.
در همین حال، سهم بخش کشاورزی از منابع حساب ذخیره ارزی بین سال‌های 84 تا 88 بسیار ناچیز گزارش شده به طوری که قراردادهای منعقده برای استفاده از منابع این حساب در بخش کشاورزی در سال 84 معادل 1/7 میلیون دلار، در سال 85 صفر میلیون دلار، در سال 86 معادل 8/4 میلیون دلار و در سال 87 معادل 3/4 میلیون دلار بوده ضمن اینکه بانک مرکزی رقم سال 88 در این بخش را هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده است.
معاون گمرک کشور:
برنج‌های آلوده مجوز واردات دارد
در حالی که رییس سازمان استاندارد ایران چند روز قبل اعلام کرده بود ورود برنج‌های آلوده از ابتدای مرداد ماه ممنوع خواهد شد، سخنان معاون گمرک کشورمان مبین آن است که همچنان این برنج‌ها وارد می‌شوند.   
پس از آنکه رییس سازمان استاندارد خبر داد که دیگر از ابتدای مردادماه برنج‌های آلوده به کشور وارد نخواهند شد، معاون وزیر بازرگانی در توسعه خارجی اعلام کرده بود که بخشنامه‌ای در این مورد به آنها ابلاغ نشده و حال پس از گذشته چند روز از مرداد ماه معاون امور گمرکی کشور نیز سخنانی مشابه سخنان معاون وزیر بازرگانی بیان می‌کند تا مشخص شود هنوز جلوگیری از واردات برنج‌های آلوده صورت نگرفته است. محمدرضا نادری، معاون گمرک کشور در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این جمله که این موضوع را وزارت بازرگانی باید به گمرک ابلاغ کند نشان می‌دهد که همچنان این دستگاه برای این کار باید منتظر ابلاغ وزارت بازرگانی باشد که پیش از این معاون آن وزارتخانه اعلام کرده بود: هنوز چیزی مبنی بر ممنوع شدن واردات برنج‌های آلوده به وزارت بازرگانی ابلاغ نشده است.
نادری در ادامه در این مورد عنوان می‌کند: حتی زمانی هم که ثبت سفارش واردات برنج انجام شود ما تا مجوز سه دستگاه سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان حفظ نباتات نباشد، کالا را ترخیص نمی‌کنیم.   
وی تصریح کرد: پس اگر آلودگی هم هست اینها نباید مجوز واردات را بدهند.    این در حالی است که طبق آمار گمرک کشور تنها در ماه سوم امسال بیش از 23 هزار تن برنج هندی وارد کشور شده که این میزان واردات دو هزار تن بیشتر از واردات دو ماهه امسال بوده است.   

خودکفایی تولید مرغ در آستانه ماه رمضان‌
مرغ هر روز گران‌تر می شود
در حالی به ماه رمضان نزدیک می‌شویم که قیمت مرغ که از اقلام پرمصرف این ماه است در بازار همچنان سیر صعودی دارد و نسبت به مدت مشابه سال قبل تا 30 درصد افزایش یافته و این در حالی است که امضای تفاهمنامه مسوولان تنظیم بازار وزارت بازرگانی با اتحادیه‌های تولیدکننده مرغ برای پایین آوردن قیمت نیز تاکنون نتیجه‌ای دربر
 نداشته است.   
در حال حاضر، مرغ در شهر تهران سه هزار و 750 تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد که براساس گفته‌های فروشندگان در این روز نیز با افزایش نسبی همراه بوده و این در حالی است که مراکز فروش کشتار روز مرغ نیز روز گذشته با قیمت 3450 تومان عرضه می‌کردند که در مقایسه با روز یکشنبه 130 تومان گران‌تر شده است.   
تایید بانک مرکزی
این در حالی است که گزارش بانک مرکزی هم افزایش قیمت‌ها را تایید می‌کند. براساس این گزارش، گوشت مرغ در هفته گذشته به قیمت 34 هزار و 230 ریال در سطح شهر عرضه می‌شده که نسبت به هفته قبل 2/10 درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل با 1/24 درصد افزاش روبه‌رو بوده و این در حالی است که قیمت این کالا در میادین شهرداری تهران به قیمت 29 هزار و 100 ریال تا 29 هزار و 300 ریال عرضه می‌شده است.   
براساس این گزارش، افزایش قیمت گوشت مرغ در حالی صورت می‌گیرد که سه روز پیش وزارت بازرگانی تفاهمنامه‌ای را با اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور به امضا رساند که براساس آن اتحادیه موظف شد با تولید و توزیع مناسب این کالا قیمت مرغ را تا پایان سال به قیمت دو هزار و 930 تومان به دست مصرف‌کننده برساند.   
فروشندگان در بیان دلایل افزایش قیمت مرغ گفتند: نبود مرغ کافی در میادین شهرداری باعث می‌شود از شرکت‌های خصوصی که اقدام به کشتار و توزیع می‌کند تهیه کنیم و آنها هم به هیچ عنوان فاکتور ارایه نمی‌دهند.   
به گفته آنها، تامین مرغ از کشتارهای خصوصی باعث می‌شود آنها هر قیمتی را که دلشان بخواهد به‌ مغازه‌داران بدهند.   
همچنین براساس مصوبه اتحادیه مرغداران، فروشندگان موظفند تا 20 درصد در هر کیلوگرم روی قیمت گوشت بکشند در حالی‌که این قانون نظام خاصی در بازار ندارد.   
فروشنده‌ای که سابقه 40 ساله در فروش گوشت و مرغ دارد، می‌گوید: از زمان‌های قدیم قیمت مرغ در تابستان افزایش داشته که آن هم به دلیل افزایش تلفات آن در این فصل است اما این افزایش بازار غیرمنطقی است.   
تولید  یک میلیون و 650 هزار تنی‌
این در حالی است که با تولید بیش از یک میلیون و 650 هزار تن گوشت مرغ، کشور در تولید گوشت مرغ به خودکفایی رسید.
معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این خبر افزود: بیش از یک میلیون و 600 هزار تن گوشت مرغ سال گذشته در کشور تولید شد که این میزان امسال به یک میلیون و 650 هزار تن افزایش می‌یابد.سعادت‌الله عباسی گفت: ماهانه130 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید و 70 تا 80 میلیون جوجه یک روزه هم به مزارع پرورش مرغ گوشتی وارد می‌شود.گزارش‌ها حاکی از آن است که هم‌اکنون قیمت گوشت گوسفند شقه بدون دنبه (مخلوط) 16 هزار و 200 تومان و ران و سر دست خالص به قیمت 19 هزار و 700 تومان عرضه می‌شود و گوشت خالص گوساله به قیمت 12 هزار تومان عرضه می‌شود..در هفته گذشته قیمت گوشت گوسفند با استخوان در میادین شهرداری به قیمت 153 تا 160 هزار ریال عرضه می‌شد و در سطح شهر 162 هزار و 900 به فروش می‌رسید که نسبت به هفته قبل از آن با 7/0 درصد رشد همراه بود.  براساس این گزارش، گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان به قیمت هر کیلوگرم 109 هزار و 810 ریال در سطح شهر عرضه می‌شد که نسبت به هفته قبل از آن رشد محسوسی نداشته اما نسبت به هفته مشابه ماه قبل 9/0 درصد افزایش قیمت داشته و این در حالی است که قیمت این کالا در میادین شهرداری به قیمت 89 هزار و 500 تا 92 هزار ریال عرضه می‌شده است.

خروج ساختار صیادی کشور از حالت سنتی‌
سازمان شیلات قصد دارد تا امور مربوط به صید و آبزی‌پروری را به دست اتحادیه‌ها بسپارد تا خودشان دست‌اندرکار شوند و بتوانند مجوز صادر کنند.
امین‌الله تقوی، سرپرست سازمان شیلات ایران ضمن اعلام این مطلب با اشاره به طرح جامع شیلات و آبزی‌پروری به ایسنا گفت: براساس هدف‌گذاری صورت گرفته باید در قالب برنامه پنجم توسعه میزان تولید آبزیان را از وضعیت فعلی به یک میلیون و 25 هزار تن برسانیم و در قالب این برنامه طرح‌های مختلفی از جمله طرح جامع شیلات و طرح جامع میگو را ارایه کرده‌ایم و در ارتباط با بهبود و بهسازی صید وصیادی شمال هم طرح‌هایی را در دست داریم.   
وی درباره واگذاری اختیارات به اتحادیه‌های شیلات و صیادی به منظور تحقق اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنجم گفت: کار شیلات به طور عمده سیاست‌گذاری، هدایت و مدیریت است ولی در حال حاضر بیشترین بخشی که روی آن متمرکز هستیم، بخش ماهیگیری است و نیاز داریم که مدیریت و مشارکت صیادان و بهره‌وران را در این بخش بیشتر درگیر کنیم.   
تقوی با بیان اینکه ساختار صیادی کشور ساختار سنتی بوده و فرهنگ سنتی بر آن حاکم است، خروج از این ساختار سنتی را نیازمند یک برنامه بلندمدت و مبتنی بر تجمیع مشارکت مردم دانست.   
هشدار به قاچاقچیان ماهیان زینتی‌
 با قاچاق مرجان‌ها، حمل‌ونقل و تجارت آن برخورد جدی‌ خواهد شد.   
محمدباقر نبوی، معاون محیط‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این مطلب اظهار داشت: اخیرا بحث برداشت غیرمجاز مرجان در جنوب شدت گرفته است.
وی افزود: سازمان حفاظت از محیط‌زیست در مبادی ورودی و خروجی استان‌های جنوبی از طریق فرودگاه‌ها، خودروها و شناورها حمل مرجان‌ها را کنترل خواهد کرد.
نبوی تصریح کرد: متاسفانه ماهیان زینتی که صید آنها ممنوع است نیز در این مناطق صید و به خارج از کشور منتقل می‌شود.
وی قوانین و جرایم مقابله با قاچاق مرجان‌ها را کافی ندانست و گفت: جریمه حمل هر کیلو مرجان یکصد هزار تومان بوده و اقدامات احیایی برای نقاط تخریب شده در نظر گرفته نشده است.

نظر شما
ادامه