کد خبر: ۲۹۲۰۴
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی علل شیوع تب برفکی در کشور را تشریح کرد:
«دکتر مهدی خلج» افزود: براساس آمار، در سال 94 با 68 درصد کاهش بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام‌های اهلی نسبت به سال 1393 مواجه بودیم ...
 
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیماری تب‌برفکی بومی کشورمان است، گفت: عوامل مختلفی از جمله کمبود واکسن تب‌برفکی در سال گذشته موجب شیوع این بیماری شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در حاشیه دیدار محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان با کریستین اشمیت وزیر تغذیه و کشاورزی آلمان، در جمع خبرنگاران در رابطه  با همکاری‌ سازمان دامپزشکی دو کشور گفت: زمینه‌ همکاری زیادی را با کشور آلمان در مورد واردات دام و طیور، واکسن‌های طیور، غلات مورد مصرف دام و طیور و در عین حال واردات تخم بوقلمون نطفه‌دار و جوجه بوقلمون مادر گوشتی بین دو کشور وجود دارد.

وی افزود: پسا برجام فرصتی را به ما می‌دهد که در زمینه‌ انتقال تکنولوژی، تولید دارو و واکسن، سرمایه‌گذاری‌ مشترکی با آلمان داشته باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی بیان داشت: دامداران، شرکت‌ها و کمپانی‌های ایرانی علاقه مند به واردات دام‌های ژنومیک و دام‌هایی که از نظر ژنتیکی روی آن کار شده و یا دام مولد نژاد سمینتال هستند که در حال حاضر در حال تبادل اطلاعات بهداشتی برای واردات آن هستیم.

خلج گفت: اگر در رابطه با معیارهای بهداشتی به توافق با کشور آلمان به توافق برسیم، این دام‌ها خریداری و در صورت رعایت الزامات بهداشتی دام‌های مد‌نظر به کشور وارد می‌شود.

وی در مورد تب برفکی و شرایط شیوع بیماری تصریح کرد: در 6 ماه اول 1394 نسبت به 6 ماه اول 1393، 65 درصد کاهش کانون‌های بیماری تب برفکی داشتیم، ولی بعد از آن اتفاقاتی در کشور ما و کشورهای پیرامون افتاده است که در مجموع ما در سال 1394 نسبت به سال 1393 با افزایش کانون مواجه بودیم.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه بیماری تب برفکی در کشور ما بومی است، اظهار داشت: بنابراین جنوب، شمال، غرب و شرق کشور همیشه عامل بیماری در آن حضور داشته و فقط به اشکال مختلف در دام‌ها ظاهر می‌شود.

وی با اشاره به کاهش تولید واکسن تب برفکی در سال گذشته بیان داشت: بر حسب تجربه در مورد کمبود واکسن تب‌برفکی اجازه واردات این واکسن را در سال گذشته دادیم، اما دامدارها علاقه مند به استفاده از واکسن رایگان نبودند و به همین دلیل شرکت‌ها علیرغم دعوت ما حاضر به واردات بیشتر این واکسن نشدند.

خلج بیان داشت: تمرکز ما بیشتر در مورد جلوگیری از  این بیماری بر روی مرز شرقی (پاکستان) بوده، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تمرکزهایی که برای مهار بیماری در سیستان و بلوچستان، کرمان جنوبی و خراسان جنوبی انجام شد، در این مناطق بیماری یا وجود ندارد و یا کانون‌ها به حداقل رسیده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سویه‌های جدید تب‌برفکی هم در مقاطعی مانع واردات واکسن شده، بطوری که شرکت‌ها باید واردات خود را مطابق با سویه‌های جدید تب‌برفکی وارد کشور کنند.

وی افزود: بنابراین در مجموع عوامل ذکر شده سبب شد تا مقاومت دام‌ها کمتر و تلفات بیشتر شد.

خلج گفت: در استان‌های غربی و مناطق مرکزی بیماری تب‌برفکی وجود دارد، ولی به دلیل اطلاع رسانی خوب و همکاری دامدارها باعث شده تا نسبت به اپیدمی‌های قبل در سال 1389 که بالغ بر 44 هزار دام تلف و کشتار شدند، این بار در سال 1393 به حدود 10 هزار دام رسید.

وی با اشاره به اینکه تولید واکسن تب‌برفکی در  مؤسسه رازی در حال رسیدن به شرایط عادی است، افزود: واکسن از دو کشور ترکیه و فرانسه وارد شده و در حال وارد کردن واکسن از هند هم هستیم.

خلج با بیان اینکه سازمان دامپزشکی با کمبود منابع مالی مواجه است، گفت: به هرحال نباید در این مورد نگرانی روانی ایجاد کرد و نباید شرایط را طوری نشان داد که با شرایط بحرانی مواجه هستیم.

وی بیان داشت: در زنجان هم بیماری تب‌برفکی مشاهده شده، اما تعداد دام‌های مبتلا کم است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد بروز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: برای کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی برنامه واردات 10 میلیون دز واکسن داریم.

وی با بیان اینکه بیماری طاعون حیوانی از سال 1372 در کشور  ثبت شده و این بیماری یکی از بیماری‌های بومی کشور به شمار می‌رود، بیان داشت: براساس آمار، سال 94 با 68 درصد کاهش بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام‌های اهلی نسبت به سال 1393  مواجه بودیم.

خلج با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی و وجود آبشخورهای مشترک بین نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی این بیماری از حیات وحش به دام‌های اهلی منتقل می‌شود، افزود: تمام تلاش ما کاهش این بیماری در کشور است.

خلج گفت با بیان اینکه منابع برای مبارزه با این بیماری به اندازه کافی وجود ندارد، گفت: سال گذشته برنامه‌ای برای تامین اعتبارات برای تهیه واکسن و همچنین واکسیناسیون به مجلس شورای اسلامی و دولت ارائه شد .
 
 
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
0
2
((خلج با بیان اینکه سازمان دامپزشکی با کمبود منابع مالی مواجه است، گفت: به هرحال نباید در این مورد نگرانی روانی ایجاد کرد و نباید شرایط را طوری نشان داد که با شرایط بحرانی مواجه هستیم.))
لطفا بحران را ایشان تعریف کنند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
0
0
واقعا ............ متاسفم ، زمانی یک دام مشکل پیدا میکرد دامپزشک خوابش نمیبرد ...........................
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
1
1
خلج: به دلیل خشکسالی و وجود آبشخورهای مشترک بین نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی این بیماری از حیات وحش به دام‌های اهلی منتقل می‌شود.
از دامهای اهلی به دامهای وحشی منتقل میشود؟ یا از دامهای وحشی به دامهای اهلی؟ روش مبارزه دو روش بسیار متفاوته اگه ندونیم طریقه انتقالش از کدوم طرفه!!!! به نظر میرسه که مبارزه ناقص با بیماری در دامهای اهلی علی رغم اینکه واکسن بسیار خوبی در کشور ساخته میشود باعث شد که بیماری به حیات وحش منتقل و شاهد اپیدمی بیماری در حیات وحش شدیم و همانطوریکه شاهد هستیم فاتحه حیات وحش در پارک های ملی خوانده شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
ببخشید پروفسور شما از کدوم روش آزمایشگاهی به کیفیت خوب واکسن ها پی بردید؟
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
0
0
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد بروز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: برای کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی برنامه واردات 10 میلیون دز واکسن داریم.
مگر موسسه رازی این واکسن را تولید نمیکند؟ مگر تولید این واکسن دقیقا از نظر کیفی مشابه واکسن های خارجی نیست؟ پس واردات برای چه؟ مگر اینکه این جمله آغاز فرایند خروج دانش فنی تولید واکسن PPR از موسسه رازی همانند آنچه که در تب برفکی رخ داد، همکاران رازی مواظب باشند.
کور ش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
0
0
جناب دکتر خلج شما خبرندارید اوضاع کاملا" بحرانی است ................................... از مدیران کل شما اعلام می کند که روزی 70000رآس دام علیه f.m.d واکیسنه میشود با 10تا15نفر هیچ جای نگرانی نیست !!!!!!! ................................ منتظر شرایط بدتر از این باشید .
امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
باسلام --- آنچه ما در استان وشهرستانها دیده ایم کار از بحران هم گذشته ودکترخلج ................... باید فکری بحال مدیران کل بکند که با آمارهای غلط می گویند شهر در امن وامان است .در حالی که همه سرمایه ملی و تنها منبع درآمد خانوادها مخصوصا غرب کشور ازبین رفته وهیچ کس هم جوابگو نیست . چرا حتی یک برنامه تلویزیونی جهت پاسخ گویی به مردم نمی گذارید .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
عدم کفایت مدیران انتصابی و بدنبال منافع شخصی این مدیران به بهران تب برفکی دامن زده وقتی تب برفکی در ادارات دولتی بجای اینکه در دامداریها مصرف شود از بازار سیاه سر در میآورد و وقتی عامل فروش آزاد را شناسایی میکنن انقدر از رییس ان اداره نقطه ضعف دارد که حتی جرات توبیخ کردن پرسنل را ندارد باید .......... هم بفرمایند بهران جدی نیست یا رییس اداره ای بگوید برای دریافت واکسن بیشتراین آمارهای کذب را میدهند بنده فکر کنم بهران برای این آقایان زمانی باشد که یک روز گوشت در سر سفرشان نباشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
شما بلد نیستید بحران رو با ح می نویسند لطفا سواد خود را تکمیل نمایید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
1
جناب آقای دکتر خلج
1- شما هم اگر به جای دامدارها بودید ، واکسن رایگان را به واکسن بهادار ترجیح می دادید چون کیفیت هر دو واکسن را دامپزشکی تضمین می کند؟
و اگر به جای وارد کننده واکسن بودید ، هیچ واکسنی به کشور وارد نمی کردید چون مشتریان واکسن شما با گزینه دیگری به نام واکسن رایگان مواجه بودند. پس درست فکر کنیم و صحیح برنامه ریزی نمائیم.
2- سازمان دامپزشکی باید بر کیفیت واکسن های تولیدی یا وارداتی نظارت بکند و بر قیمت آن تاکید نداشته باشد تا کمیت و فزونی واکسن نیز ، بر پیشگیری بیماری کمک بکند.
3- آمار صحیح از ارکان برنامه ریزی درست است و اگر مدیرانی آمار غلط داشته باشند ، امکان برنامه ریزی صحیح نخواهند داشت پس جناب آقای دکتر خلج و همکارانشان در ستاد پایتخت ، چون آمار صحیح و به موقع از وقوع بیماریها ندارند امکان برنامه ریزی صحیح برایشان مقدور نمی باشد لذا باید روند گزارشگیری از بیماریها اصلاح گردد.
4- و ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
کمبود واکسن با عدم استقبال در یک جا جمع نمشه . بیا ببین دامداران چه صفی برای بقولی آب هندوانه بستن ؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
مدیریت ........ توجیه بیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
جناب خلج یک زمان واکسن زیاد و رایگان بود ، الان واکسن نایاب و گران شده در بازار سیاه زیاد و به قیمت خون پدر میباشد ...............................
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
رئیس سازمان : ((تمرکز ما بیشتر در مورد جلوگیری از این بیماری بر روی مرز شرقی (پاکستان) بوده،)) جالب است بیماری از غرب کشور آمده ...............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
در ابتداي كاررياست محترم سازمان كه از پست كارشناسي به رياست سازمان منصوب شده بودند شعاركارشناس محوري را مطرح فرمودند بهتراست در ابتداي سال ليست پاداش و مزاياي مديران كل و معاونين و روساي اداراتي كه در كنترل بيماري تب برفكي كوتاهي كرده اند با ليست كارشناسان مقايسه شوددر كجاي دنيا بابت كوتاهي در كنترل بيماري به روسا مزايا ميدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
0
بخاطر همین مزایا هی دم از کنترل وتحت کنترل میزنن . وبیماری همچنان به تاخت دارد قربانی میگیرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
0
سلام 18 سال سابقه خدمت در دامپزشکی را دارم از نیمه دوم سال94 تا کنون مراجعات در خصوص تب برفکی چندین برابر شده است به علت کمبود واکسن علی رغم تلاشهای همکاران تلفات دام همچنان به قشر دامدارو کشور زیان می رساند متاسفم که اقای دکتر خلج شرایط را عادی می داند و بحران را کم اهمیت ،بهتر است موضوع با مسءولین ارشد کشور در میان گذاشته شود تا بخشی از مشکل حل گردد
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
0
«دکتر مهدی خلج» افزود: براساس آمار، در سال 94 با 68 درصد کاهش بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام‌های اهلی نسبت به سال 1393 مواجه بودیم ...
........................................... از لاک خو بیرون بیایید تا عمق فاجعه را در نابودی احشام بعلت تب برفکی ببینید چرا صورت مسئله را پاک میکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
0
اگر همچنین بیماری در حوزه وزارت بهداشت اتفاق می افتاد مسئولین دولتی با بزرگنمایی و کشاندن موضوع به مجلس و با کمک گرفتن از وزرا سابق و وکلا حاضر بودجه چند برابری می گرفتندولی متاسفانه روسا دامپزشکی با بیش از 33 سال سابقه هنوزدنبال ..................... هستند خیلی از این دامدارها با وام کمیته امداد دام خریداری کردند سکوت در این خصوص شرط انصاف نیست بهتر است یک بار هم که شده به خاطر قشر زحمت کش و تهیدست دامدار عمق فاجعه به مسئولین بالا گزارش شود اگر اقدامی صورت نگرفت کناره گیری کنید تا حداقل وجدانتان راحت باشد
ناشناس
|
Slovenia
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
0
من نمیدانم وزیر کجاست
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
0
واقعا دیگه از این بدتر نمیشه. درسته بحرانی وجود نداره چون سطح مدیریتی و خدمات دامپزشکی از قبل هم به همین روال بود و قبلا بهتر نبودیم که مقایسه کنیم و بگیم الان با بحران مواجهیم. ولی انصافا چرا؟ چرا؟چرا؟
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
0
به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مختار اسفندياري» معاون مديريت امور عشاير استان اصفهان گفت: شيوع بيماري تب برفكي افزون بر 20 هزار راس دام متعلق به عشاير استان اصفهان را تلف كرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
0
حیف ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
0
0
اگر آقازده ها صاحب صنعت دام بودند حتما روز اول ................. عوض میشدند ولی چه کنیم که عمدتا عشایر مالک هستند.
نظر شما
ادامه