کد خبر: ۲۹۱۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

خبرگزاری ایرنا نوشت:

بیماری ناشناخته ای كه چند روز گذشته تاكنون دهها راس گاو را در روستای ییلاقی «كلا» از توابع شهرستان بهشهر در شرق مازندران تلف كرد، سبب نگرانی دامداران این منطقه بویژه در فصل كوچ دامدران سنتی به مناطق ییلاقی شده است.

اگر چه منابع محلی علت مرگ حدود 50 راس گاو در روستای كلا را بیماری تب برفكی اعلام كرده اند، ولی تاكنون مسئولان دامپزشكی شهرستان در این باره اظهار نظری نكرده اند.

«علی اسبوچین» رئیس شورای اسلامی روستای كلا گفت: از یك هفته پیش تاكنون دام های این روستا اعم از گاو و گوسفند بر اثر بیماری خاصی تلف می شوند.

وی افزود : این موضوع به دامپزشكی اطلاع داده شده و كارشناسان با حضور در منطقه كارشناسی لازم را انجام داده اند و مراحل در دست بررسی است.

اسبوچین با اعلام اینكه برخی از افراد این روستا تمام سرمایه زندگیشان را كه تعداد گاو بود از دست داده اند، گفت: شایسته است مسئولان ذیربط از جمله دامپزشكی سریع تر نسبت به این موضوع واكنش نشان دهد و مشخص كند علت تلف شدن دام ها چیست؟

عضو شورای اسلامی روستای كلا افزود: دامداری به شیوه سنتی و آن هم به تعداد چند راس گاو یا گوسفند تنها سرمایه گذران زندگی آن دسته از اهالی روستاست كه تمامی فصول سال را در اینجا هستند و ییلاق - قشلاق نمی كنند.

وی با اظهار این كه كشاورزی در این منطقه كوهستانی از چند دهه پیش تاكنون برای تامین معیشت قابل اتكا نیست، گفت: نگهداری چند راس دام آن هم به شكل سنتی تنها سرمایه زندگی خانوارهای ساكن كلا بوده است كه آن هم این روزها بر اثر بیماری ناشناخته ای كه خود روستائیان می گویند احتمالاً تب برفكی است، از دست رفته است.

این عضو شورای اسلامی روستای كلا خواستار پیگیری فوری موضوع و جبران خسارت روستائیان شد و تاكید كرد: روستای كلا كه جمعیت برخاسته از آن شاید از یك هزار خانوار هم بیشتر باشد، در سال های اخیر در فصل پائیز و زمستان تنها كمتر از 20 خانوار ساكن داشته و علت مهم مهاجرت اهالی روستا هم تاكنون مشكل در تامین معیشت بوده است.

وی افزود : متاسفانه با از بین رفتن دام ها، همین تعداد خانوارهای باقی مانده هم در صورت جبران نشدن فوری خسارت ممكن است روستا را برای همیشه ترك كنند و یك روستای دیگر به تعداد روستاهای خالی از سكنه منطقه اضافه شود.

بخشدار یانسر شهرستان بهشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید خبر تلف شدن دهها راس دام در روستای كلا ، گفت كه هنوز دامپزشكی علت مرگ این دام ها را اعلام نكرده است.

«حسین نجفی» از تاخیر در اعزام نیروهای دامپزشكی برای بررسی علت مرگ دام ها در این منطقه انتقاد كرد و افزود: با درخواست مكرر مسئولان منطقه، صبح پنجشنبه گروه دامپزشكی برای واكسیناسیون دام های باقی مانده و بررسی علت مرگ به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: شورای اسلامی روستای كلا بموقع در باره شیوع بیماری به دامداران اطلاع رسانی كرد تا از عواقب ناگوار آن بر سایر حیوانات جلوگیری شود.

بخشدار یانسر خواهان واكسیناسیون دام های منطقه و اطلاع رسانی بموقع به دامداران در مورد علت بروز مرگ ده ها راس دام روستای كلا شد.

بخش یانسر یكی از سه بخش شهرستان بهشهر است كه 56 روستا با 11 هزار جمعیت را تحت پوشش دارد .

این بخش 35 درصد از مساحت شهرستان بهشهر را به خود اختصاص داده و همین میزان نیز در تولید محصولات كشاورزی سهم دارد.

روستای كوهستانی كلا هم در حدود 80 كیلومتری جنوب شهر بهشهر واقع است.

شیوه دامداری در این روستا همانند بسیاری از روستاهای مازندران سنتی است و خانواده ها دام هایشان را با چرا در مراتع و حاشیه جنگل و همچنین 'پسچرای' كشتزارها نگهداری می كنند.

بررسی های میدانی ایرنا حاكیست كه تمامی خانوارهای ساكن دائمی در روستای كلا كه تعدادشان كمتر از 20 خانوار و بیشترشان مسن هستند، با نگهداری یك یا چند راس گاو و تعدادی گوسفد و بز روزگارشان را سپری می كنند.

اهالی این روستا اگر چه گوسفندانشان را در قالب یك یا دو گله به صورت دستجمعی نگهداری می كنند و به چرا می برند، ولی گاوهایشان را در مراتع و حاشیه جنگل رها می كنند و این حیوانات پس از چرای روزانه، هنگام غروب آفتاب به روستا بر می گردند.

مهاجرت تعداد زیادی از اهالی روستای كلا به مناطق مختلف شهری و روستایی منطقه جلگه ای شهرستان های بهشهر، نكا، ساری و غیره سبب شده است تا در فصل تابستان جمعیت این روستا گاهی از مرز یكهزار نفر هم فراتر برود.

تعداد زیادی از روستاهای كوهستانی بهشهر و نكا نیز وضعیتی مشابه دارند، اگر چه تعداد روستاهای خالی از سكنه هم در فصل پائیز و زمستان در این منطقه كم نیست.

شیوع بیماری در میان دام ها و انواع آفات كشاورزی در فصل كشت و كار در كنار وضعیت جوی ناپایدار منطقه كوهستانی كه گاهی با خشكسالی و زمانی با بارش برف سنگین همراه می شود، سبب شده است تا تامین معیشت در این مناطق برای روستائیان با مشكل مواجه و مهاجرت به عنوان آخرین راه حل در پیش گرفته شود.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
0
1
نگران نباشید با یک مصاحبه تحت کنترل در میاد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
0
0
موندم وقتى يه شبه ٤٠٠٠ راس دام رو واكسن ميزنيد چرا از اول اينكار رو نميكنيد؟ ...............................
نظر شما
ادامه