کد خبر: ۲۹۱۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس اداره نظارت در امور حیات وحش استان تهران از واکسیناسیون دام‌های استان  تهران توسط دامپزشکی این استان، قبل از شروع فصل کوچ عشایر خبر داد و افزود: برای  جلوگیری از ورود دام‌های مازاد و بدون پروانه به مناطق ییلاقی، پیشنهاد گذاشتن گیت  ورودی برای دام‌ها مطرح شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «محمد کرمی» گفت: بعد از تعطیلات نوروز  و بعد از 13 فروردین که همکاران محیط زیست برای گشت و کنترل در پارک سرخه‌حصار حاضر  شده بودند، با تعدادی قوچ و میش تلف شده مواجه شدند که تا روز گذشته 10 رأس لاشه  قوچ و میش جمع‌آوری و امحا شده است.

وی با بیان اینکه علت مرگ هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: از دامپزشکی استان تهران و  دامپزشکی کشور کمک گرفته شده و لاشه یک قوچ توسط آنها کالبدشکافی و نمونه‌برداری  شده تا نتایج آزمایش و علت مرگ این قوچ و میش‌ها مشخص شود.

اقدامات پیشگیرانه در سرخه‌حصار انجام شده

رئیس نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به اینکه همکاران محیط زیست  آماده‌باش و در حال گشت و کنترل منطقه هستند، افزود: اقدامات پیشگیرانه چون ضدعفونی  آبشخورها و آهک‌پاشی اطراف آبشخورها صورت گرفته است.

کرمی با بیان اینکه قرار شده دامپزشکی بعد از انجام آزمایش‌های بالینی و بررسی  علامت‌های روی بیماران و تست‌های مختلف علت مرگ این گونه‌ها را مشخص کند، گفت: با  توجه به بیماری‌هایی که در کشور رایج است و با توجه به وجود دام در اطراف منطقه  سرخه‌حصار از جمله مسگرآباد، ممکن است بیماری از دام‌های اهلی به حیات وحش سرایت  کرده باشد. حدس زده می‌شود بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و تب برفکی عامل  تلفات حیات وحش سرخه حصار باشد ولی باید برای دادن نظر قطعی منتظر نتایج آزمایشات  بود.

لزوم واکسیناسیون دام‌های اهلی

وی افزود: اگر عامل تلفات بیماری باشد و از دام اهلی به حیات وحش سرایت کرده  باشد و دام‌های اهلی واکسینه نشده باشند با توجه به اینکه فصل کوچ عشایر نیز از  مناطق قشلاقی به مناطق میان‌بند و ییلاقی نزدیک است، نگران هستیم که اگر دام‌های  آلوده وارد این مناطق شوند بیماری‌ها در حیات وحش شیوع یابد، بنابراین دو جلسه از  کارگروه مخاطرات زیست محیطی را که زیرمجموعه مدیریت بحران است برگزار شد و از همه  دستگاه‌های منابع طبیعی،‌ دامپزشکی، امور عشایر و ... درخواست کمک کرده‌ایم تا در  فصل کوچ عشایر همه دام‌ها در برابر بیماری‌های رایج واکسینه شوند و از ورود دام  مازاد به مراتع و زیستگاه‌های حیات وحش جلوگیری شود.

رئیس اداره امور نظارت بر حیات وحش استان تهران با تاکید بر اینکه بحث  واکسیناسیون بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: باید دام‌ها در حد میزان ظرفیت مرتع وارد  مناطق شوند و حتماً در مقابل بیماری‌هایی از جمله طاعون نشخوارکنندگان که در سال  گذشته تلفات بسیاری بر حیات وحش متحمل کرده، واکسینه شوند.

کرمی در پایان با اشاره به اینکه دامپزشکی تهران ملزم شده است تمام دام‌های کوچک  استان تهران را قبل از شروع فصل کوچ عشایر در مقابل بیماری‌های رایج واکسینه کند،  گفت: کنترل دام‌های مازاد کار مشکلی است بنابراین در کارگروه مخاطرات زیست محیطی  پیشنهادی در مورد گذاشتن گیت ورودی در داخل مناطق ییلاقی به منظور کنترل دام‌ها  مطرح کردیم تا از ورود دام‌های مازاد و بدون پروانه به مناطق جلوگیری شود .
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
0
0
حالا تب برفکی هم میاد عجله نکنید دوتا رو باهم کنترل میکنید فوقش دو تارو باهم مصاحبه میکنید و کنترل میشه خودش
نظر شما
ادامه