کد خبر: ۲۹۱۳۲
 

در سال‌های اخیر بحث گسترش و توسعه دامپروری در کشور به‌دلیل محدودیت‌های منابع آبی در تولید علوفه خشبی، سوال برانگیز بوده است. اما این کمبود را می‌توان با واردات جبران کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نخستین محموله یونجه در ابتدای اردیبهشت‌ماه وارد بندرعباس می‌شود که اتفاقاً نخستین کشتی ایرانی است که بعد از تحریم از اروپا به ایران می‌آید.

«محمدرضا ملاصالحی» با اشاره به اینکه موانع تجارت با اروپا برداشته شده، افزود: دو کشتی حامل محتوی یونجه از اسپانیا وارد آب‌های جنوبی می‌شود که حدود 16 هزار تن یونجه است. البته این فرایند هشت ماه طول کشید و مسئولان برای باز کردن راه تجارت، مسیری طولانی را طی کردند.

وی معتقد است: اگرچه همیشه بحت کمبودهای منابع آبی در تولید علوفه خشبی برای توسعه دامپروری مطرح بوده، اما با این اقدام هم در مصرف آب صرفه‌جویی شده و هم به نوعی واردات آب مجازی نیز اتفاق افتاده است.

به گفته رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، این محموله‌ها با تکنولوژی جدید در حالی وارد کشور می‌شوند که بسته‌های 750 کیلویی آن در حجم یک مترمکعب گنجانده شده و پروتئین آنها بین 16 تا 18 درصد است. این در حالی است که حجم بسته‌بندی‌های موجود در ایران با این وزن، بسیار بالاست و انتقال آن را به شدت مشکل و پرهزینه می‌کند.

ملاصالحی خاطرنشان کرد: یونجه‌های اسپانیایی، اهمیت فوق‌العاده‌ای در کاهش هزینه‌های حمل و سهولت در انتقال آن توسط تریلی‌های کفی دارند؛ مزیتی که بسته‌بندی‌های ایرانی از آن بی‌بهره‌اند.

وی با بیان اینکه یونجه وارداتی از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است، ادامه داد: یونجه در اسپانیا با رطوبت بالای 35 درصد از مزارع برداشت شده و بعد از ورود به کارخانه خشک می‌شود، اما در ایران این محصول زیر آفتاب خشک شده و رطوب آن به پایین 14درصد می‌رسد و علاوه بر آن در هنگام برداشت مقدار زیادی از گل و برگ آن از دست می‌رود؛ بنابراین معمولاً پروتئین آن از 14 درصد تجاوز نمی‌کند.

ملاصالحی در پایان تصریح کرد: صندوق توسعه دامپروری با ورود در این زمینه، در تسهیل واردات علوفه خشبی اقدامات مؤثری انجام داد که پس از این شرکت‌ها یا افراد دیگر نیز می‌توانند برای واردات دست به کار شوند؛ زیرا در حال حاضر به‌نظر می‌رسد چنین عملی توجیه اقتصادی داشته باشد.

 
 
نظر شما
ادامه