کد خبر: ۲۹۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  اساس نتایج یک تحقیق بسیاری از گل‌های زینتی و گیاهان آپارتمانی، مهمترین منابع مسمومیت و مرگ و میر گربه‌ها را تشکیل می‌دهند که تنها در موارد اندکی از این مسمومیت‌ها پادزهر و درمان اختصاصی وجود دارد و در سایر موارد، جز یک درمان حمایتی و علامتی کار دیگری برای بیماران قابل انجام نیست.

بهادر برد شیری و محمدرضا آقا نصیر، محققان گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر در تحقیقی به بررسی تاثیر گل های زینتی و گیاهان آپارتمانی در مسمومیت و مرگ و میر گربه ها پرداخته اند.

با توجه به عادت معمول گربه ها به خوردن و جویدن گیاهان از یکسو و وجود گل‌های زینتی و گیاهان آپارتمانی در بسیاری از منازل و خانه‌ها، گربه ها همیشه در معرض مسمومیت با این گیاهان قرار دارند .

از آنجا که در بسیاری از موارد،‌ تشخیص گیاه خورده شده توسط حیوان امکان پذیر نبوده و در موارد متعددی صاحب حیوان از علت واقعی مشکل پیش آمده برای گربه خود بی اطلاع است، مدیریت این مسمومیت‌ها در گربه‌ها کار دشواری است.

بر اساس این تحقیق بسیاری از گل‌های زینتی و گیاهان نام آشنا در زمره گیاهان سمی برای گربه ها قرار داشته که از جمله این گیاهان می‌توان به انواع گونه‌های گل لیلیوم، آزالیا، دیفن بافیا، سیکاس، خرزهره، پاپیتال و ... اشاره کرد که تعداد کل آنها بالغ بر 170 گونه گیاهی است.

سموم موجود در این گیاهان معمولا سبب اختلالات قلبی، عروقی، تنفسی، ادراری و کبدی در گربه ها شده و از شایع ترین علایم بالینی این مسمومیت‌ها می‌توان به ریزش بزاق، استفراغ، اسهال، درد شکم، عدم تعادل، برادیکاری، آریتمی، قلبی، لرزش، تشنج ، بیقراری، فلج، کما و در موارد شدید مرگ ناگهانی اشاره کرد.

هدف از انجام این تحقیق که نتایج آن در شانزدهمین کنگره دامپزشکی ایران ارائه شده جلب توجه کلینیسن‌های حیوانات خانگی به این دسته از مسمومیت‌ها بوده که به عنوان یک خطر همیشگی، هم گربه های خانگی و هم آنهایی را که به محیط خارج از منزل دسترسی دارند تهدید می‌کنند.

در این تحقیق اسامی متداول فارسی این گیاهان و مکانیسم‌های مسمومیت زایی گروهی از مهمترین آنها، بخشی از گیاه که سبب مسمومیت می‌شود،‌ علائم بالینی و روش‌های اختصاصی درمان نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
لیلا
|
-
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
0
0
با سلام وتشکر
مرسی از اطلاع رسانی شما بابت این تحقیق
ودر آخر جای داره تو این دنیای مجازی به جناب دکتر بردشیری استاد عزیز خودم تبریک بگم
نارنین
|
-
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
0
با سلام مرررررررررررسی
تخقیق حالب و خوبی بود
ممنون از بهترین استادم جناب دکتر بردشیری
مدملی
نظر شما
ادامه