کد خبر: ۲۹۰۶۵
 

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از افزایش چشمگیر صادرات فرآورده های خام دامی در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل تحت نظارت بهداشتی و کیفی این اداره کل خبر داد و بر اهتمام جدی دامپزشکی در راستای تسهیل روند صادرات در استان تأکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، «دکتر صادق صالحی» با بیان این مطلب افزود: این اداره کل در سال 94 مجوز صادرات 9 میلیون و 935 هزار و 840 عدد تخم مرغ نطفه دار به مقصد کشورهای آذربایجان، افغانستان و عراق صادر کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نزدیک به 120 درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: میزان صادرات پا و پنجه مرغ به مقصد کشور ویتنام در سال 94، 3 میلیون و 188 هزار کیلوگرم بوده که این مقدار در مقایسه با سال 93، 24 % افزایش نشان میدهد.

این مقام مسئول در دامپزشکی با تشریح ظرفیت استان در زمینه پرورش طیور نیز خاطر نشان کرد در سال گذشته مجوز صادرات 3 میلیون و 263 هزار و پانصد قطعه جوجه یکروزه به مقصد کشورهای ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان صادر گردید که رشد 19% را نسبت به سال 93 نشان می دهد.

دکتر صالحی از صادرات به عنوان یکی از شریان های تداوم اقتصادی یاد کرد و نظارتهای بهداشتی و کیفی دامپزشکی و ارتقاء شاخصهای بهداشتی را یکی از علل رشد صادرات در منطقه دانست و افزود: استان اردبیل با دارابودن بیش از 4 میلیون واحد دامی و مراکز تولید همچون مراکز متعدد پرورش دام و طیور ، وجود دو مجتمع عظیم کشت و صنعت و دامپروری مغان ، کارخانجات متعدد خوراک دام و طیور ، 3 باب کشتارگاه صنعتی دام و 5 باب کشتارگاه صنعتی طیور یکی از استانهای مهم با پتانسیل باارزش در رشد اقتصادی کشور است.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه در سال 94 همچنین بیش از 440 تن ضایعات کشتارگاهی تحت نظارت بهداشتی و کیفی این اداره کل به مقصد کشورهای ارمنستان و ترکیه صادر شده است و در این حوزه شاهد رشد 18 درصدی بودیم، خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم تولید مناسبی داشته باشیم و به دنیا عرضه کنیم باید محصولات قدرت رقابت پذیری داشته، تولید با استانداردهای روز دنیا سازگاری و رویکرد قوانین صادرات محور باشد.

دکتر صالحی با اشاره به افزایش کمی صادرات در حوزه فرآورده های خام دامی افزود: در سال 94 همچنین شاهد ایجاد بازارهای جدید هدف صادراتی از استان نسبت به سال 93 بودیم که در این مورد می توان از کشورهایی نظیر ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه بعنوان مقاصد و کشورهای جدید صادراتی از استان یاد کرد.

وی همچنین افزایش صادرات را یکی از ظرفیت های مثبت در راستای ارتقاء شاخص های تولید ملی عنوان کرد و گفت: تمایل بازرگانان و تجار کشورهای همسایه با توجه به کیفیت مطلوب محصولات پروتئینی تولیدی استان از نشانه های ارزنده در رشد و تعالی بخش بهداشت و تولید در عرصه دام و طیور است که این مهم جزء با تلاش شبانه روزی پرسنل دامپزشکی و تولیدکنندگان صنعت دام و طیور در اردبیل محقق نخواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره با نامگذاری امسال بنام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری، افزایش صادرات در حوزه دام و طیور و فرآورده های دامی و تداوم آن در سال 95 را یکی از مصداق های بارز اقتصاد مقاومتی در حوزه اقدام و عمل عنوان کرد و افزود: نظارت بهداشتی و کیفی بر صادرات انواع فرآورده های خام دامی به خارج از کشور و صدور مجوزهای صادراتی یکی از مهمترین وظایف دامپزشکی است.

دکتر صالحی در حوزه صادرات عسل نیز خاطر نشان کرد: در سال گذشته بیش از 147 تن عسل از این استان به کشورهای مالزی و دبی صادر گردید.

وی راه اندازی سیستم یکپارچه قرنطینه مرزی، ارائه تسهیلات ویژه در انجام امور اداری مربوط به صدور مجوزها، تقویت ظرفیت های موجود در بخش دام و طیور و انجام نمونه برداری و آزمایشات لازم و تحویل نتایج آزمایشگاهی در کوتاهترین زمان ممکن را از مهمترین گام های اداره کل دامپزشکی استان در جهت تسهیل و رونق تولید و افزایش صادرات محصولات دامی عنوان کرد.
 
 
نظر شما
ادامه