کد خبر: ۲۹۰۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گلپایگان گفت: در حال حاضر با اقدامات و واکسیناسیون تقریباً بیماری تب برفکی پیش از سال نو فروکش کرده و شیوع آن در گلپایگان کاهش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر مسعود غفاری» در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان که صبح امروز یکشنبه در محل اداره دامپزشکی گلپایگان صورت گرفت، با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در کشور و به تبع آن در گلپایگان که یکی از مناطق مهم دامپروری است، اظهار داشت: این شهرستان به لحاظ دارا بودن موقعیت خوب اقلیمی از نظر منابع کشاورزی مفید و شرایط ایده آل برای پرورش دام اهمیت بسیاری در حیطه نگهداری انواع دام دارد.

وی با اذعان به اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی گلپایگان و با وجود محدودیت مساحت، از جمعیت بالای دام برخوردار است، تصریح کرد: وجود ویژگی های برتر منابع علوفه ای شهرستان گلپایگان را به نوعی پرورش دهنده انواع دام های سبک و سنگین، طیور، زنبور عسل و... قرار داده است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با اشاره به آمار بیش از ۲۵ هزار رأسی دام سنگین (گاو و گوساله) و بیش از ۱۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز)، افزود: شهرستان گلپایگان دارای بیش از یک هزار و ۵۰۰ دام تک سمی شامل اسب و الاغ و حدود یک هزار و ۸۰۰ قلاده سگ (دارای صاحب و ولگرد) و در بخش طیور نیز با دارا بودن بیش از ۷۰ واحد پرورش مرغ گوشتی با تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار قطعه در هر دوره و داشتن ۱۴ واحد مرغ تخمگذار با تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه در منطقه غرب استان اصفهان بزرگترین پرورش دهنده طیور است.

وی افزود: همچنین وجود چهار واحد پرورش پولت تخمگذار با ۳۰۰ هزار قطعه، ۸۰ هزار بلدرچین مولد در یک واحد، ۸۰۰ بوقلمون و پرورش طیور رنگی (بومی) در ۱۱ واحد با ۱۳۰ هزار قطعه، طیور رنگی پولت با سه واحد به تعداد ۱۵۰ هزار قطعه و نیز دارا بودن ۱۲ هزار کلنی زنبور عسل و ۳۰ واحد پرورش ماهی سردابی و گرمابی گلپایگان را از جمله شهرستان های مهم در امر پرورش انواع طیور، آبزیان و ... در منطقه مرکزی ایران قرار داده است.

غفاری تصریح کرد: شهرستان گلپایگان با دارا بودن کشتارگاه طیور و صنعتی دام در شمال غربی استان اصفهان محل ترانزیت بین استان مرکزی و لرستان است که در منطقه تردد محموله های دامی قرار گرفته است.

وی با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در کشور که به تبع آن در این شهرستان، بیان داشت: این شبکه بر اساس وظایف محوله باید سالانه واکسینه کردن بیش از ۱۲ نوع بیماری دام های سبک و سنگین را انجام دهد که بر این اساس از ابتدای سال ۹۴ واکسیناسیون دام سبک (گوسفند، بز) شامل؛ آبله گوسفندی، شاربن، بروسلوز گوسفندیRD و FD، آنتروتوکسمی و قانقاریا به تعداد ۳۹۳ هزار و ۸۱۶ مورد را انجام داده است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با اشاره به اینکه ۷۵۰ لیتر ضدعفونی کننده رایگان بین دامداران توزیع شده، ادامه داد: در بحث واکسینه دام سنگین (گاو، گوساله) نیز انواع واکسن های لمپی اسکین، شاربن گاوی، تیلریوز یا زردی گاوی، شاربن علامتی و بروسلوز گاویRD و FD را به تعداد ۴۵ هزار و ۲۰۵ مورد انجام شده که در این راستا واکسیناسیون رایگان گاو و گوساله در ۱۰ واحد صنعتی و پنج هزار واحد سنتی در مرحله اول سال ۹۴ به تعداد ۱۹ هزار و ۵۰۰ رأس و در مرحله دوم سال ۹۴ نیز ۲۶ هزار و ۲۰ رأس و واکسیناسیون رایگان گوسفندان در پاییز و زمستان سال ۹۴ در سه هزار واحد سنتی به تعداد یکصد هزار و ۴۹۳ رأس انجام شد.

وی با اشاره به اینکه بروز شیوع بیماری تب برفکی در شهرستان گلپایگان از تاریخ ۲۰ آذر ۹۴ در یک منطقه شهرستان شروع و کنترل شد، افزود: بروز دومین کانون تب برفکی از بهمن ماه سال ۹۴ شیوع پیدا کرد که در این راستا با تغییری که در سویه بیماری تب برفکی پیدا و به نوعی واکسن های استفاده شده را ناکارآمد کرده بود بیماری از اوایل نیمه دوم سال ۹۴ در استان های غربی و مرکزی منجر به تلفات بیش از هزار رأس دام سبک در بره و بزغاله شد.

غفاری با اذعان به اینکه شیوع بیماری تب برفکی در شهرستان گلپایگان نسبت به مناطق غرب زودتر شروع شده است، یادآور شد: در این ایام جلساتی را با تشکل های دامداری، روستاییان، دهیاری ها، شوراها و افرادی که به هر جهت تأثیرگذار در امر نگهداری دام هستند برگزار کرده ایم که در راستای پیشگیری از موارد شیوع بیماری تب برفکی اقداماتی را سرلوحه امور خود قرار دهند.

وی افزود: به دامداران توصیه می شود از تردد بیجا در دامداری های جلوگیری و از مواد ضدعفونی در درب ورودی استفاده و بر اساس امکانات و شرایط اقدام به واکسیناسیون کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با اذعان به اینکه در حال حاضر با اقدامات و واکسیناسیون صورت گرفته تقریباً بیماری پیش از سال نو فروکش کرده است، افزود: دامدارانی که احیاناً دام آنها دچار بیماری تب برفکی می شود را شناسایی کرده و با قرار دادن مواد ضدعفونی در اختیار آنها از شیوع بیماری جلوگیری می کنیم که امیدواریم با افزایش دما شاهد از بین رفتن این بیماری در شهرستان باشیم.

وی با بیان اینکه شبکه دامپزشکی گلپایگان سه هزار و ۹۰۰ بازرسی در سال گذشته در سطح شهرستان و در بین توزیع کنندگان مواد پروتئینی و دامی داشته، گفت: حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گوشت طیور، ۷۷۹ کیلوگرم گوشت قرمز و ۳۶۸ کیلوگرم گوشت سفید (مرغ و ماهی) و ۵۳ تخم انواع طیور غیرقابل مصرف جمع آوری و نسبت به امحای آنها اقدام شده است.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
کارشناس
|
Iraq
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
0
0
کامبیز امجدی گلپایگانی
نظر شما
ادامه