کد خبر: ۲۹۰۰۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، «دکتر محمود رضا رسولی» مدیرکل دامپزشکی استان همدان به همراه «دکتر آرش سامی» رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان از روستاهای و دامداری های بخش قهاوند و کبودرآهنگ بویژه روستای قرخلر و کوریجان در یک نوبت و از روستاهای اوچ تپه و شیرین آباد شهرستان ملایر در نوبت دوم بازدید و دامهای بیمار و تلف شده را کالبدگشایی و معاینه کرد.

دکتر رسولی در این بازدید گفت: از آنجا که عامل بیماری تب برفکی نوعی ویروس است، لازم است دامداران گرامی نسبت به تشدید ضوابط امنیت زیستی در دامداری‌های خود اقدام و با مواد ضدعفونی کننده مناسب و مجاز به‌صورت مداوم محیط دامداری را ضدعفونی و از رفت و آمد غیر ضروری خودروها و اشخاص متفرقه به دامداری خود به‌طور جدی ممانعت کنند.

وی در ادامه افزود: واکسیناسیون به تنهایی ضمانتی برای مقابله با بیماری تب برفکی نیست بلکه مکمل آن رعایت نکات فنی، بهداشتی و قرنطینه ای در دامداری ها می باشد بنابراین انتظار می رود دامداران با حفظ تعامل هر چه بیشتر و رعایت توصیه های کارشناسان دامپزشکی همچنین از طریق همکاری با اکیپ های واکسیناسیون از بروز و همه گیری این بیماری خطرناک و آثار سوء ناشی از آن بر اقتصاد جامعه و سرمایه های دامی جلوگیری نمایند .

مدیر کل دامپزشکی استان همدان گفت: با توجه به لزوم مدیریت واکسن موجود ، برنامه واکسیناسیون اکیپ های واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی استان همدان در ایام عید نوروز نیز با تکیه بر کانونها و شعاع آنها و مناطق و نواحی حساس و پرخطر و اولویت در تحت پوشش قرار دادن دامهای جوان حساس کمافی‌السابق ادامه خواهد داشت.

دکتر رسولی اظهار داشت: گرچه برنامه واکسیناسیون و مراقبت بیماری توسط اکیپ‌های دامپزشکی به اجرا گذاشته می‌شود اما از دامداران و عشایر محترم رعایت مواردی از قبیل اعلام کانونهای بروز بیماری به نزدیکترین اداره دامپزشکی استان جهت بازدید و نمونه برداری و همچنین برنامه ریزی برای واکسیناسیون گله و در صورت لزوم واحدهای دامداری اطراف آن (بر اساس نتایج نمونه های اخذ شده و وضعیت سویه های منطقه)، ضدعفونی بستر و مکان نگهداری دامهای آلوده و اطراف آنها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب (با راهنمایی و هماهنگی اکیپ‌های دامپزشکی) توسط دامداران، جداسازی دامهای بیمار از دام های سالم گله و نگهداری جداگانه آنها، دفن بهداشتی لاشه دامهای تلف شده بطور مناسب وعدم قرار دادن لاشه های دامها در معرض تغذیه گوشتخوارن (سگ و ...)، جداسازی دامهای بیمار و جلوگیری از بیرون رفتن دامهای بیمار خصوصاً دامهای دارای علایم زخم دهانی و لنگش را خواستار شد.

دکتر رسولی افزود: واکسن تب­برفکی به صورت کامل نمی­­تواند از وقوع بیماری جلوگیری نماید و اگر میزان ورود ویروس به بدن از حد معینی افزایش یابد با وجود واکسیناسیون، بیماری در دام­ها ظاهر می­شود. بنابراین برای آنکه بیماری رخ ندهد باید از آلودگی محیط با ویروس تب­برفکی جلوگیری کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان در پایان این بازدید گفت: طبق معاینه و کالبد گشایی از تلفات ایجاد شده در این روستا ها مشخص گردید، بیماری تب برفکی به تنهایی عامل بروز تلفات در این دامها نبوده و در برخی از دام ها عفونت های میکروبی به علت عدم رعایت بهداشت مکان های نگهداری دام، مسمومیت های قارچی به علت تغدیه آلوده، آنتروتوکسمی (کمبود مواد معدنی و ویتامین)، بیماری های انگلی و بیماری وایت ماسل نیز باعث تلفات شده است که دامداران محترم می توانند با رعایت ضوابط بهداشتی و امنیتی و زیستی و تغذیه مناسب از تلفات دام های خود جلوگیری نمایند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
0
2
وقتی تولید واکسن تب برفکی داشتیم همه گناه ها بردن واکسن بود.حالا که تولیدش کم شده و پولی بابت خرید خارجی نداریم، واکسن میشه یکی از ابزارهایی پیشگیری . برای اثبات این مسئله نیازی به کالبدشکافی نبود.
ضمنا آقا دکتر چطور اثبات کردن که دامها بعلت عفونت ثانویه مرده اند؟
بازنشسته
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
0
1
جناب اقاي مدير كل محترم استان با عرض سلام و احترام به استحضار ميرساند كه كالبد گشايي دامها توسط مدير كل يك استان بنده را كه بازنشسته دامپزشكي هستم و سالها كلينيسين بودم اصلا خوشحال نكرد و به نظرم اگر عكس و فيلم هم گرفته نميشد بهتر بود و حتما اثار سمعي و بصري را با بوق و كرنا به سمع و نظر استاندار محترم و مقامات سازمان متبوعه هم خواهيد رساند جناب اقاي مدير كل اتوپسي يك كار تخصصي است كار يك مدير كل نيست اساسا مدير كل ميبايست مديريت بفرمايند نه اينكه جلو دوربين كار كلينيكي بكنند حتمازمانيكه جنابعالي اتوپسي ميفرموديد ابدارچي اداره هم برنامه ريزي و مديريت ميكرد اقاي مدير كل چرا كارها را سبك معرفي ميفرمايند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
0
1
آقای مدیر کل زحمت کشیدید بعداز 4ماه تلفات تب برفکی تازه دارین کالبد گشایی میکنین .عفونت قارچی کشف کردین بره مگر جوجه است که با عفونت قارچی تلف بشه این دیگه اوج .............. است .آنتروتوکسمی چه ربطی به تلفات تب برفکی داره ؟ حالا چند تا دیگه بیماری هم قاطیش میکردین کی به کیه .این حرفهارو حتی دامداران بیسواد هم باور نمیکنند چه برسد به اکثریت دامداران فهیم و زحمتکش ایران ..................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
0
0
اگر شما مسول دل سوز دامدار بودید واکسن را سه ماه قبل باید در اختیار دامدار قرار میدادید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
0
0
خدا قوت پهاوان
نظر شما
ادامه