کد خبر: ۲۸۹۰۴
تعداد نظرات: ۱۱۴ نظر
 

نگهداری از لاکپشت؛ بایدها و نبایدهای بهداشتی دامپزشکی

ترجمه و گردآوری: دکتر صمد بختیاری - اداره کل دامپزشکی استان تهران

 

لاک پشت های برکه ای از جمله گونه هایی است که این روزها در برخی از مراکز فروش ماهی قرمز بصورت غیر مجاز به مردم فروخته میشود ، آنچه در این میان به لحاظ مسائل رفاه زیستی دام مطرح است و بارها و بارها از طریق رسانه ها و مسئولین دستگاههای اجرایی به اطلاع مردم رسیده است عدم خریداری و نگهداری این حیوان به عنوان حیوان خانگی است از جمله عمده مخاطراتی که از طریق این حیوان انسان را تهدید می نماید آلودگی به سالمونلا می باشد که گونه بیماریزای مشترک میان انسان و این حیوان می باشد، گزارشاتی از وجود لاک پشت گوش قرمز که بصورت غیرمجاز و قاچاق در سطح بازارهای محلی ایران وجود دارد که به نوعی جزو 100گونه مهاجم دنیا مطرح بوده و خرید و فروش آن به لحاظ طول عمر بالای آن و مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی ممنوع است.

 

در حال حاضر گونه ای که در ایران بیشتر در دسترس میباشد گونه لاک پشت برکه ای خزری میباشد با نام علمی Mauremys caspica  و نام انگلیسی Caspian Pond Turtle .

لاک پشت برکه ای خزری از خانواده لاک پشتهای برکه ای است. طول لاک آن به 23 سانتی متر می رسد و رنگ آن قهوه ای زیتونی یا سبز زیتونی است. ساکن استانهای شمالی، غربی، جنوب غرب، گیلان ، مازندران ، آذربایجان شرقی و غربی ، کردستان ، کرمانشاه ، ایلام ، خوزستان ، لرستان و فارس است. لاک پشت برکه ای خزری ، از لحاظ شکل ظاهری شبیه لاک پشت برکه ای اروپایی می باشد. تفاوت لاک پشت برکه ای خزری و برکه ای اروپایی: این دو لاک پشت از لحاظ اندازه مثل هم بوده و قهوه ای رنگ می باشند ، ولی از نظر ظاهری ، سر لاک پشت برکه ای اروپایی خال حال تقریبا زرد رنگ دارد ولی سر لاک پشت برکه ای خزری راه راه تقریبا کرم دارد.

  

موقعیت مخرج در لاک پشــت ماده نزدیک به لاک شکمی و در قاعده دم بوده در حالیکه در نر دورتر از لاک شکمی بوده و تقریباً در میانة دم قرار میگیرد. لاک شکمی درماده صاف و در نر دارای فرورفتگی در سپرهای سینه ای، شکمی و رانی میباشد که این به خاطر سهولت در امر جفتگیری است. لاک پشــتان خزری در اردیبهشــت ماه جفت گیری کرده و در خرداد یا تیرماه تخم گذاری میکنند و در هر تخم گذاری ۴ تا ۵ تخم میگذارند. بزرگترین تخم به دســت آمده در آزمایشــگاه دارای طول ۷/۸۳ میلیمتر و عرض ۱/۴۲ میلیمتر بوده است.

این جانوران صدای خاصی نداشــته، بســیار محتاط هستند، معمولا داخل لاک خود فرو رفته و بیشــتر اوقات در حال اســتراحت هستند اما در مواقع فعالیت یا احســاس خطر دارای حرکت ســریعی می باشند. شناگران ماهــری بــوده و روحیه تهاجمی کمتری نســبت به دیگر لاک پشــت های آبزی دارند. اوقات گرم روز را برای آفتابگیری به کنار برکه آمده و دارای خواب زمســتانی میباشــند. فعالیــت عمدة آنها از اواســط بهار تا اواســط پاییز اســت البتــه در مناطق گرمسیری بر طول این مدت اضافه میشود.

با این حال و علیرغم تمام توصیه های بهداشتی هنوز هم در برخی مناطق ایران لاک پشتها بصورت بومی وجود داشته و برخی از خانواده ها نیز تمایلی برای نگهداری آن نشان میدهند مقاله حاضر تلاش دارد تا اطلاعات اولیه ای را در خصوص کم و کیف و شرایط نگهداری این حیوان را برای علاقه مندان تشریح نماید تا این افراد با آگاهی کامل از شرایط لازم نسبت به نگهداری و یا عدم نگهداری آن تصمیم گیری نمایند.

لاک پشت ها دوست داشتنی ترین خزنده برای انسانها به شمار میرود! ولی آیا در این میان نکاتی برای ملاحظه وجود دارد یا خیر؟

قیافه جذاب و دوست داشتنی، خط و خالهای زیبایی بر روی لاک و رفتاری آرام و غیر تهاجمی مجموع جذابیت های این حیوان به شمار می آید. هر گونه حیوان خانگی نیازمندیهای خاص خود را برای نگهداری دارد و به جرات میتوان ادعا نمود که فراهم نمودن شرایط مناسب نگهداری برا اکثر مردم امکانپذیر است و در صورتی که شما از یک لاک پشت نگهداری می کنید این به این معناست که شما در حال نگهداری از یک حیوان خانگی برای مدت طولانی هستید یا خواهید بود.

هر حیوان خانگی نیازمند مراقبت پایدار برای تمام مدت زمان عمر طبیعی خود می باشد. این امر میتواند از چند سال برای ماهی گوپی کوچک تا سی سال برای اسب و هشتاد سال برای برخی از طوطی ها متفاوت باشد. لاک پشتها جزو گروه حیوانات خانگی با عمر طولانی می باشند و گاهی اوقات عمر لاک پشتی که از نظر بهداشتی سالم نگهداری شده باشد ممکن است بیش از عمر شما باشد در این صورت به لحاظ عادتی که حیوان خانگی به شما برای زندگی و تغذیه خود می نماید انسانی تر این است که قبل از اینکه زمانی برسد که شما توانایی نگهداری حیوان را ندارید امکاناتی را برای ادامه حیات حیوان فراهم آورید.

تجهیزات ضروری نگهداری :

بچه لاک پشتهایی با طول لاک 15 سانتی متر بصورت معمول در خانه و در محفظه های شیشه ای و یا محوطه هایی که استخر دارد نگهداری می شوند. کوچک ترین تانک شیشه ای برای کوچکترین لاک پشت حداقل می بایست 120 سانتی متر طول و 45 سانتی متر عرض و 45 سانتی متر ارتفاع داشته باشد.

لاک پشتهای با سن بالاتر تر میبایست در تانک های بزرگتری داخل یا خارج از خانه برای تمام یا قسمتی از سال نگهداری شوند( حداقل 150 طول در 60 عرض و 60 ارتفاع) . در اکثر نقاط کشور که هوا دارای فصول سرد می باشد لاک پشتهایی که بیرون از خانه نگهداری می شوند به نوعی به حالت خواب زمستانی میروند و یا نیازمند این امر هستند که تا زمان بازگشت هوای گرم به داخل خانه منتقل شوند.

لاک پشتها نیازمند مکان امنی برای شنا هستند تا بتوانند در آن غوطه ور شده و یا در آن راه بروند و همچنین نیازمند مکانی که در کنار آب حمام آفتاب بگیرند این حمام آفتاب میتواند از نور طبیعی آفتاب و یا نور مصنوعی که دارای اشعه UVB باشد تامین گردد. تانک یا محفظه شیشه ای لاک پشت میبایست دارای بستری از ماسه که دارای جزایر برآمده ای برای نورگیری خارج از آب ، دستگاه فیلتر آب و آبگرم کن های شناور باشد. سیفون و یا شلنگ تخلیه نیز برای تمیز کردن محفظه مورد نیاز است.

برای بسیاری از گونه های لاک پشت اضافه نمودن مقدار کمی از نمک آکواریم به آب محفظه نگهداری ایده مناسبی به نظر میرسد. برخی از گونه ها از این قاعده اضافه نمودن نمک آکواریوم مستثنی می باشند که به این منظور مناسب است تا برای لاک پشت خانگی خود با دامپزشکتان مشورت نمایید که گونه لاک پشت شما جزء استثائات این امر نباشد.

فعالیت بدنی و تمرینات :

باور اکثر مردم بر این است که لاک پشت ها بر اساس آرام و کند بودنشان نیاز به فعالیت بدنی زیادی ندارند در صورتی که در حقیقت اینطور نیست. لاک پشتهای حیات وحش به طور هیجان انگیزی حیوانات فعالی هستند. بسیاری از گونه ها بر روی زمین صاف راحت نیستند و بسیار کند به نظر میرسند ولی مطمئنا متعجب خواهید شد وقتی ببینید که همین گونه چقدر سریع از ارتفاع بالا میرود(گونه هایی از لاک پشتها برای رسیدن به مناطق مورد علاقه خود در کنار سواحل کیلومترها راه میروند در حالیکه مناطق مناسب لانه گزینی همان اطراف وجود دارد.)

بر این اساس مطمئن شوید که لاک پشت شما فضای مناسب و کافی برای شنا و بالا رفتن از ارتفاع را در محفظه نگهداری خود را دارد در غیر اینصورت چندبار در هفته این امکان را برایش فراهم آورید.

تغذیه :

قانون پایه بر این امر استوار است که لاک پشتهای نوزاد گوشتخوار می باشند و لاک پشتهای با سن بالاتر گوشتخوار و گیاهخوار هستند. رنج مناسبی از غذاها میبایست برای لاک پشت فراهم گردد و به طور معمول شش یا هفت نوع غذا در هر وعده، غذای پلت لاک پشت که در فروشگاههای خوراک دام وجود دارد بستر پایه غذایی برای این حیوان است و در کنار آن سبزیهای برگی همچون کاهو ، علف های آبی، ماهی و لارو حشرات و پشه مکمل تغذیه می باشد.

تفاوت حیاتی میان لاک پشتهای آبی و خویشاوندان روی زمینی آنها از نظر تغذیه وجود دارد ، لاک پشتهای آبی نیازمند غوطه ور شدن در آب به منظور تغذیه خود هستند و در صورتی که بیش از حد بیرون از آب بمانند بدنشان خشک شده و خواهند مرد ولی هنوز شک داریم که زمانی که بیرون از آب میمانند از خشکی بدن میمیرند و یا از گرسنگی ولی به هرحال مرگ دردناکی خواهد بود.

همیشه اطمینان حاصل کنید که لاک پشت شما به آب دسترسی داشته باشد و همچنین صخره ای داشته باشند تا بتوانند از آب به بالای آن رفته تا غرق نشوند .

نگهداری و نظافت :

نظافت و تمیزی از مهمترین نکات برای نگهداری لاک پشت میباشد. آب کثیف و آلوده باعث ایجاد بسیار از بیماریها در لاک پشت میشودکه بسیاری از آنها مقاوم به درمان خواهند بود بر همین اساس محیط زندگی و آب محفظه لاک پشت را تمیز نگهداری کنید.

دستهای خود را قبل و بعد از تماس با لاک پشت با آب و صابون شستشو دهید و در صورت امکان از ضد عفونی کننده های سبک نیز میتوانید استفاده کنید همانند آنچه در برخی از شوینده ها بصورت تجاری در سطح فروشگاهها در دسترس است این امر به این منظور است که اطمینان یابید که هیچگونه عامل بیماریزایی را بادستان خود به لاک پشت منتقل نمی کنید و یا از لاک پشت به دستان خود.

محیط نگهداری :

محیط و فضای عمومی خانه مکان مناسبی برای نگهداری لاک پشت نیست و در صورتی که لاک پشت را در خانه نگهداری می کنید از محفظه یا تانک نگهداری مطابق با اندازه های گفته شده استفاده کنید. اگر لاک پشت را برای راه رفت بر روی کف خانه میگذارید مراقب باشید که کسی آن را لگد نکند در صورتی که صدمه ای به دست و پای لاک پشت وارد گردید فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید.

آموزش :

لاک پشتها توانایی یادگیری دارند ولی عموما همانند همستر تمایلی به استفاده از چرخ های پیاده روی را ندارند.

قانون نگهداری در ایران :

نگهداری از لاک پشت در بسیاری از نواحی ایران به لحاظ بومی نبودن نیازمند مجوز می باشد به دلیل اینکه بصورت بالقوه توانایی تبدیل شدن به گونه مهاجم را دارد. بر این اساس و به منظور حصول اطمینان از این امر می توانید با سازمانهای ذیربط در شهر و استان محل زندگی خود در تماس باشید. سازمان محیط زیست و منابع طبیعی و ادارت دامپزشکی شهرستانها و استانها.

در انتها متذکر می شویم که در صورت نگهداری از لاک پشت برکه ای خزری که برای برخی نقاط غیر بومی محسوب میشود در صورت عدم تمایل برای ادامه نگهداری بهترین تصمیم انتقال حیوان به مناطق زندگی بومی وی در مناطق فوق الذکر می باشد و از رها سازی حیوان در پارکها و جنگلهای اطراف شهر خود اکیدا خودداری نمایید.

منابع:

1- http://www.irandeserts.com

2- تصاویر از آقای باربد صفایی

3- https://www.lovethatpet.com

 
 
انتشار یافته: ۱۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
6
16
آخه چرا فروش لاک پشت ممنوعه؟من عاشق لاک پشتها هستم و قول میدم ازشون خوب نگه داری کنم و ببرمش پیش دکتر تا از لحاظ سلامتی بررسی اش کنه.چرا لاک پشت هایی که دارای مجوز از طرف سازمان دامپزشکی یا مثلا یه دامپزشک باشن فروخته نمیشه؟چرااااااااا؟!
پس دامپزشکا چی کارن؟
پاسخ ها
b
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
سلام من یه لاک پشت دارم.شما میخواین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
من لاکپشت خشکی دارم مجانی میدم میخای؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
من لاکپشت دارم مجانی میخای؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
4
11
با سلام و خسته نباسید
با تشکر از مجله علمی حکیم مهر که با نمایش مطالب مفید و کاربردی موجب بالا بردن سطح اطلاعات عموم میشود.مطالبی از این دست بسیار مفید فایده می باشند و می تواند مخاطبانی غیر از قشر دامپزشکان را هم به خود جلب کند.دکتر خالقی-دندانپزشک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
سلام من لاکپشت میخام
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
من یک سوال دارم میخواستم بگم میتونم لاکک پشت ها رو پیش ماهی ها در آب نگهداری کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
بله
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
من دارم ۰۹۱۰۶۹۶۱۹۳۵
Delroba
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
7
6
امروز لاک پشت من مردش دو روزی بود که دست و گردنش سفید شده بود و غذا نمیخورد شما میدونین چرا آقای بختیاری گیاه خوارم بودش لاک پشتم.
پاسخ ها
مریم لرستانی
| United States of America |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
لاک پشت خاکی بگیر من دارم اگه خواستی میفروشم بهت ۵۰۰ تومن مهمیز داره ورنگ قهوه ای و زرده پشتش فقطم کاهو میخوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
12
11
سلام من لاک پشت دارم تخم گذاشته تو اب چیکارش کنم چطوری از تخمش مراقبت کنم
پاسخ ها
محمد هوت
| Canada |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
مضوع تخم گذاشتن لاک پشت باید چکار کرد تمام نکات را راهنمای فرماید
Yeghaneh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
10
17
امروز لاکپشت من که خاکی هستش از تخم بیرون اومد چکار کنم زهده بمونه
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
11
16
سلام
لاک پشت من از نوع گوشتخوار هست اما شیرینی جات هم دوست داره آیا شیرینی برای لاکپشت ضرری داره یا نه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
لطفا تجربیاتت رو به منم بگو . لاکپشت برکه ای دارم که تخم گذاشته . ۰۹۱۹۲۴۰۳۵۴۰
علی رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
8
15
سلام من لاک پشت مهمیز دار دارم میشه برای شرایط نگهداریش کمکم کنید . ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
8
17
سلام من یه لاک پشت خیلی کوچیک برکه ای خزری دارم که بعید میدونم حتی یک سالش باشه توی بالکنی نگهش میدارم و ظرف ابی براش مهیا کردم که اگر مایل بود از اب خارج شه و افتاب بگیره
به خاطر سرمای هوا مرتب از اب خارج میشه و به یه گوشه تاریک زیر چهارپایه توی بالکنی پناه میبره و میخوابه . الان اواخر اذرماهه
ایا واقعا با توجه به اینکه این حیوون خیلی کوچیکه خارج از اب بدون غذا بدون رطوبت خاک توی تاریکی زیر چهارپایه میتونه به خواب زمستونی بره ایا لازم نیست براش یه ظرف خاک باغچه بذارم تا مثل لاک پشتای بزرگ حفاری کنه و زیر خاک بخوابه ؟
با توجه به اینکه تو بالکنی بارون نمیاد از خشکی و عدم رطوبت خاکش در طول خواب زمستانی اسیب نمی بینه ؟
ممنون میشم راهنماییم کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
خدا بگم چیکارت کنه،آخه چرا حیوون بدبخت رو زجر مبدید،حیوون بیچاره داره از سرمایخ میزنه،لاکپشت ها حیوانات مناطق گرم هستن ،باغچه و بالکن جای نگهداری لاکپشت نیست دمای هوایی که لاکپشت باید توش نگهداری بشه ۲۸ درجه است.بیچاره لاکپشته،احتمالا تا الان مرده دیگه
نیکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
3
27
سلام لاکپشت من چند روزی هست غذا نمی خوره اولای بهار هم هست
میدونین چرا.؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
برای منم همینه 10 روزه هم است
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
2
9
لاک پشت من نوزاد هستش 5 روزه دارمش تو این 5 روزه هم هیچ چیزی نمی خوره چی بهش بدم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
من ماهی دادم، خورد. گیاه و سبزیجات و میوه اصلا نمیخورد.
سودا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
سلام
بهش یا غدای ماهی بده یا غذای آماده لاک پشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
توی نوزادی هیچی نمیخورن مثل مال من
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
تو نوزادی هبچی نمیخورن؟تو نوزاد بودی هیچی نمیخوردی؟مگه فتو سنتز میکنن که هیچی نخورن یا کوهان دارن.دو بار در روز بمدت ده دقیقه به لاکپشت برکه ای باید غذا بدی،گوشت چرخ کرده بدون چربی،ماهی،میگو،دل گوسفند بده ببین چه جوری میخوره.باید غذارو ریز ریز کنید بهشون بدید،لاکپشتها دندون ندارن که غذارو تکه کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
2
5
ماهی
پاسخ ها
آراد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
ماهی براشون بده
raha
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
2
7
سلام من ی لاکپشت برکه ای اروپایی دارم که ی مدته تو دهنش ی دونه سفید بزرگ دراومده که کم کم داره تیره میشه بیشتر اوقات هم دهنش بازه و به سختی غذا میخوره .من خیلی ناراحتشم مشکلش چیه؟خیلی هم میخوابه یکی از ناخناشم افتاده
پاسخ ها
سِودا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
سلام...
باید سریع ببریش پیش دامپزشک
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
1
2
آقای دکتر از شما ممنونم چون لاک پشت من هیچی نمیخورد ولی بعد که دیدم نوشتین لاک پشت نوزاد گوشتخوار است گوشت دیدم خورد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
1
5
من یک لاک پشت 2 ماهه دارم که اصلا حرکت نمی کند میدونین چرا؟
پاسخ ها
Mehrad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
سلام اگه چشاش بازه ودست بهش میزنی میره تو لاکش زندس ولی ولی اگه دست بهش بزنی بره تو لاکش و باهاش جمه یعنی جایی انداختیش و بدنش ضربه خورده و استخان هاش شکسته
پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
2
5
ایا بچه لاک پشت گوشت چرخ شده میخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
اگه از نوع گوشتخوار باشه بله میخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
سلام
اگه از نوع گوشتخوار باشه میخوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
4
4
من یک لاک پشت یک ساله خزری دارم که به خاطر جوش های زرد رنگ بدنش خیلی ناراحتم به نظرتان چیکار کنم؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
آره می خوره من براش می ندازم می خوره فقط جلوش بنداز که ببینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
میمیره ازش میگیری
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
1
7
سلام آقای دکتر من یه لاکپشت دارم که یکی از خاله هام آن رو از مازندران برام گرفته و الان 5 تخم گذاشته من چجوری تخم هارو به دنیا آورم آن ها را در خاک به ارتفاع 12 سانتی متر بپوشانم یا در همان آب بزارم بماند
صبورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
1
7
من یه لاکپشت جنگلی پیدا کردم .همش خوابه فقط هم کاهو میخورد هیچ اطلاعاتی در موردش نداری میشه راهنماییم کنید .وایتکس اینا به خواب زیتونی میرن?
پاسخ ها
Mehrad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
سلام لاک پشت های جنگلی فقط گیاه می خورن و هیچ گونه گشتی نمی خورن چون بخواطر منطقه که هست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
3
3
من یک لاک پشت یک و نیم ساله دارم خیلی خوب نگهداریش کردم و یک ساله دارمش فقط هم گوشت می خوره ولی خیلی تنبله و ساله روزه می خوابه
نفس
|
Australia
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
1
3
سلام من یک لاک پشت خزری دارم بعضی از قسمت های لاکش فرورفتگی داره نمیدونم باید چکارکنم نگرانشم
پاسخ ها
آراد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
خواب زمستونی مال منم میره
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
2
1
سلام من لاک پشتم ازنوع گوشت خواره از اول پاییز اصلا غذا نمی خوره کمتحرکم هست چه کنم
Ati
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
1
4
سلام وقت بخير
من دوتا لاك پشت گوش قرمز دارم كه الان چندماهى است لكه هاى سفيد روى لاكش ايجاد شده و داره روز به روز هم بيشتر ميشه چندبار دامپزشك بردم ولى تاثيرى نداشته.. ممنون ميشم راهنمايى كنيد و اگه بشه عكسش رو بفرستم
پاسخ ها
آراد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
غذای مخصوص بهش بده
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
1
2
سلیب داه لاک پشت گوش قرمز را داخل لگن گذاشت
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
1
3
سلام من لاک پشتم 1 سالش شد ولی 1 ماهه فقط خوابه
و غذا نخورده ولی زندس و تکان می خوره ولی تو آب نمیاد و
گردنش سفیده و زمستانم هست و فقط گوشت میخوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
4
لاکپشت من کوچک است و باید چی بخورد
پاسخ ها
Mehrad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
سلام بهش کشک بده تا لاکش سفت شه و کاهو ریز کن بهش بده اگه بزرگتر شد بزار خودش کاهو بخوره چون عادتی میشه جلوی دست و پاهم تزار چون مثل من میمیره اگه فامیلتون بچه داشت اومد خونتون بهش لاک پشتو نده چون بچه لاک پشت هست بدنش ضعیفه
Pari
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
1
2
من ی لاکپشت برکه ای خزری دارم که نزدیک یک هفته میشه مدفوع نکرده خیلی بیحاله همش خوابه غذا هم ب زووور دیگه بهش میدم نمیدونم چیکار کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
گیاه خیلی کم
ترمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
3
باید غذاش عوض بشه گلم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
0
0
سلام من یه لاک پشت صحرای پیداکردم چی بهش بدم بخوره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
2
2
سلام من یه لاک پشت توی بیابون پیدا کردم غذا بهش کاهو میدم...چی دیگه بدم بهش؟
اگر نخواستمش کجا ببرم رهاش کنم؟
پاسخ ها
Mehrad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
اگه شرایط خوبی برای نگه داری نداری در طبیعت رهاش کن
ارشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
2
2
سلام اقای دکتر وقت بخیر ممنون بابت اطلاعات خوبتون
من یک لاکپشت خاکی دارم و هنوز خیلی بچه است
غذا میخوره راه میره حالشم خیلی خوبه و از من نمیترسه کلا بهمون عادت کرده ولی میخاستم ببینم با وجود اینکه خاکی هستش نیازی به اب داره ؟؟؟؟چون از تو ظرف نمیخوره
اگه داره لطف کنین و راهش رو بهم بگین
خیلی ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
2
4
برای خواب زمستانیش چی فراهم کنم ؟؟؟؟؟لاکپشتم خاکیه
فاطمه تقویان
|
United States of America
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
1
2
سلام، امروز یک لاک پشت در ویلا پیدا کردم زیر ماشین له شده، گوشه لاکش شکسته و امعاء بدنش بیرون زده. لطفا راهنمایی ام کنید تا کاملا سالم بشه. به دو تا دامپزشک زنگ زدم گفتند در تخصص ما نیست.
پاسخ ها
Mehrad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
داداش سلام اون دیگه مرده کاریش نمیشه کرد یا بهش قورس بده تا از زجر رهاش کنی. موندم کدوم ادم بی شعوری لهش کرده
فاطمه لزگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
4
2
سلام آیا لاکپشت ها لاکشون رو رها میکنن وکامل در میان از داخل لاکشون؟
پاسخ ها
امیرعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
خیر
مهسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
1
1
من لاکپشتم توآب تخم گذاشته چیکارکنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
3
0
عالی
احسان یوسفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
1
1
سلام من یه لاک پشت صحرایی دارم.چند روزه چیزی نمی خوره.چی گارش کنم؟؟
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
1
1
من یه لاکپشت خزری دارم چندروزه که بهم رسیده میفروشم چون شرایط نگهداریشو ندارم.اگر کسی واقعا میتونه نگهداری کنه اعلام کنه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
4
سلام
من یه لاکپشت برکه ایی دارم که در اپارتمان نگهداری میکنم. ایا به خواب زمستانی نیاز دارد و اگر دارد چکار کنم؟ ممنون میشم اگه بگین
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
2
0
سلام من یه لاک پشت خشکی دارم چند روز همش میره تو اتاق و زیر تخت و اصلاتمایلبه خردن غذا نداره و خیلی کم می خورم کمی کاهو ولی امروز دیدم یه پاشو حرکت نمی ده خیلی ناراحت و نگرانشم ممنون میشم راهنمایی کنید
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
2
سلام لاک پشت من نزدیک دو سه ماهه اصلن غذا نمیخوره همش می‌ره تو خشکی و تاریکی میخوابه . تو آب هم میزارم میاد بیرون.هیچی نمیخوره فقط می‌خوابه .کلا تو حموم زندگی میکنه . تورو خدا بگید چیکار کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
خودتو چندماه بزارو تو حموم غذا میخوری؟حیوون بدبخت افسرده شده داره با غذا نخوردن خودشو میکشه شاید از دست آدم هابی مث تو رها بشه
fa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
لاکپشت برا پالاداریوم میشه نگه داشت ؟ به ماهی های بزرگ آسیب میرسونه یا نه ؟
عسل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
2
0
سلام من یه لاک پشت آبی خریدم الان چهار ساله دارمش قطرش حدود ده یازده سانت است وفقط مرغ وگوشت آپزمیخوره میخوام بفروشمش هرکی خواست اطلاع بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
4
سلام لاکپشت من فقط خیار می خواهد و هر چیزی بهش میدم نمی خوره باید من چی کار کنم ؟
پاسخ ها
مهسا
| United States of America |
۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
سلام
بايد تو اب بخوابه با خشكي؟
و اينكه گوشت چرخ كرده خام اگه بخوره ايرادي داره؟
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
1
3
سلام خسته نباشید
من یک لاکپشت دارم برکه ای است چیزی جز خیار نمی خواهد من باید چی کار کنم ؟
غزل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
2
سلام من دو لاکپشت آبی دارم ولی یکی از آنها چشمش یاد کرده و باز نمیشه باید چه کار کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
2
سلام من یه لاک پشت برکه ای اروپایی دارم و فکر کردم که میتونه تو عمق زیاد شنا کنه و گذاشتمش تو یه تشت اب بعد هی دیت و پا میزد منم نگرانش شدم اوردمش بیرون وقتی اوردمش بیرون یه چیز سیاهی از جای دست شویی کردنش از دمش زده بود بیرون و یهو رفت تو . من خیییللیی نگرانشم میشه کمک کنید .
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
1
1
سلام من میتونم لاکپشتم را تو تنگ نگه دارم آبزی است
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
2
سلام من یک لاکپشت مینیاتوری دارم اوردمش شهرستان کلش سفید شده فکر کنم خشکی زده چیکارکنم
Amirali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
1
سلام من یک لاکپشت مینیاتوری دارم اوردمش شهرستان سرش سفید شده فکرکنم خشکی زده حالا باید چیکارکنم
پوربا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
0
1
سلام لاک پشته من غذا نمی خوره ولاکش نرم شده لاک پشتم گوشت خوار است
نجمه محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
1
3
با سلام
ما یه لاک پشت آکواریومی ازین کوچولوها داریم که چند روزه به نظر یکی از انگشتاش قطع شده، از بس ریزه اصلا پیدا نیست ولی به نظر اون انگاشته چرکی شده
وسط دمش هم انگار لهیده شده باشه کمی سفید شده و بافت بقیه ی دم را نداره
الان چه کنیم؟ خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید که با درمان خانگی میشه کاری کرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
0
4
سلام من ی لاکپشت صحرایی دارم خیلی ب اب اموخته نیست ولی میره داخل باغچه خاک خشک میخوابه من اب میریزم رویش .اشکال نداره در ضمن فضولاتش باعث بیماری نیست در خانه نگه داشتنش.اخه بچه کوچولو دارم
هدیه
|
Belgium
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
0
سلام، من یه لاک پشت کوچیک ابی خریدم، اصلا به سبزیجات علاقه نشون نمیده و چند روزی بود که خریده بودمش و اصلا چیزی نمیخورد! ولی الان دیدم به گوشت مرغ علاقه داره، البته اب‌پز شدش. این نرماله؟!
عفونت نکنه بچه یا اتفاقی براش نیفته
پاسخ ها
ندا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
لاکپشت آبی گوشخواره دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
سلام بهش ماهی ریز یا کرم خشک شده بده اگر نخورد ریز یا لهش کن
سیدمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
0
من‌یک ‌لاکپشت ‌برکه‌ای ‌ایرانی ‌دارم‌ دو ماهی ‌دارمش ‌چی ‌بدم‌ بخوره
لاکش‌ هم ‌نرم شده ‌‌اگر‌ میشه بگید‌ چیکار کنم اگر هم ‌میشه ‌یک ‌دا‌مپزشک ‌معرفی ‌کنی ‌لطفن ‌ز‌یاد هم ‌حرکت ‌نمیکنه
غذا ‌هم‌ نمی‌خوره ..........................
Hana
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
0
0
من یه لاک پشت برکه ای دارم ک یه روزه اوردمش همش خوابه تکون میخوره ولی همش خوابه داره استراحت میکنه نگرانشم چرا انقدر تحرک و فعالیتش کمه باهاشم ک بازی میکنم بازم میخوابه.
میشه بگید چن‌ساعت در طول روز میخوابن برام این ک کله روزو خوابه نگران کنندست
کاهو ام نمیخوره چیزی نمیخوره دست شوییم نمیکنه‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
1
0
سلام آیا لاک تمیز هست یا نه ؟
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
0
0
سلام
من یه لاکپشت برکه ای کوچولو و به نظر نوزاد دارم که حدود یک هفتس دهنش بیرون زده و افتاده و اصلا بسته نمیشه! دلیلش چی هست؟ دیگه غذا هم‌نمیتونه بخوره،خیلی کوچولوعه اگه تو طبیعت رهاش کنم میمیره؟
هستی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
1
0
من تازه میخوام لاک پشت بخرم تحقیق کردم و این تحقیقات کلی عالی بود
Reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
1
سلام خسته نباشید یک لاک پشت نر برکه ای دارم که از قسمت پایین دمش داره قطع میشه و کنی خون می آید باید چیکار کنم میتوانید راهنمایی کنید
گودینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
0
سلام روز بخیر.ما یک لاکپشت برکه ای ایرانی خزری پیدا کردیم و آوردیم خونه حالا شش عدد تخم گذاشته چیکار کنیم که بچه لاک پشت ها سالم به دنیا بیان.چه شرایطی محیا کنیم؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
سلام وقتتون بخیر برای ما هم اتفاقی مشابه شما رخ داده، اگر راه حلی پیدا کردید ممنون میشم به ماهم بگید
دیانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
0
0
سلام آقای دکتر من یه لاک پشت دارم تازگی ها براش غذا میریزم نمیخوره
میزارم بیرون آب راه نمیره
همشم خوابه
خواهش میکنم یه راه حلی بدید من عاشق لاکپشتم هستم
فرشته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
0
0
سلام من دوتا لاک پشت کوچیک کنار مزرعه پیداکردم گذاشتمشون توی اب/ خفه نمیشن؟ و غذا چی بدم
افشین حاجی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
0
0
سلام نمیدونم چرا لاک پشت من که خاکی هم هست وتو حیاط بزگ ودارای باغچه زندگی میکنه بعضی موقع تلاش میکنه از دروازه بره بیرون وخودش رو به در میکوبه.
ا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
0
0
سلام دو تا لاکپشت دارم که یکیش خیلی شیطونه و گنده تره یک شب پا شدم دیدیم دم کوچیکه نصف شده بزرگه خیلی گاز میگیره فکر کنم اون گاز گرفته چون تا نصفه شب بیداره الان دم اون گوشتی شدم نمیدونم بازم داره کنده می شه یا داره در میاد نوعشم برکه ای اروپایی هر دو شون
ریحانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
0
1
سلام من یه لاکپشت خشکی دارم که یه هفته پیش قاب عکس افتاد روی لاکش و لاکش شکست یه کم از اون روز یا کم کم غذا میخوره یا اصلا نمیخوره و این که لاکش به شدت نرم شده من باید الان چی کار بکنم خیلی نگرانشم
••
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
0
0
سلام آقای دکتر میگم من دو روزیه دو تا لاک پشت گرفتم

لاکپشتم هیچی نمیخوره ما در پاریس زندگی میکنیم

اونجا هواش براش خوب نیس


برم براش چی بخرم
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
0
0
سلام من یک لاکپشت برکه ای خزری خریدم بالغه ، از وقتی خریدمش تکون نمیخوره فقط مواقعی که بهش سر میزنم یهو میره زیر اب قایم میشه یه مایع سفیدی تو اب ازش بیرون میاد حالت پوست اندازی داره انگار مثل مار داره پوست میندازه نمیدوم مشکلش چیه ایا مریضه یا نه
حسین 01
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
0
0
سلام من یک لاکپشت برکه ای خذری دارم تو تشت تو حیاط نگهش میدارم ما تو خوزستانیم هوا خیلی گرمه میخاستم ببینم دمای محیط این لاکپشت باید چقد باشه ایا گرما براش مذره ؟
بعد من یک روزه خریدمش و هیچ غذایی نمیخوره همش قایم میشه و هیچ فعالیتی نداره انگار مجسمس بی حاله انگار داره پوست اندازی میکنه دستو پاش پوست پوست فید شفاف شده باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید
اتیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
0
سلام من روز عید یه لاکپشت کوچیک گرفتم و الان هم خیلی پشیمونم آوردم انداختم تو تنگه ماهی ها صبح دیدم نیستش و حالا نمیتونم پیداش کنم
و نمی‌دونم باید کجارو بگردم تا پیداش کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
شنیدم اگه شب اب رو باز کنی در حد قطره قطره امواج ابو دریافت میکنه و میاد پیش جایی که اب بازه و صبح راحت پیدا میشه دوس داشتی امتحان کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
0
0
سلام یکی از لاکپشت های مادم اومده داره تخم هاشو کنار شیر ابی میزاره اگه اب زیر تخم ها بره مشکل نداره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
0
0
سلام من یه ماهه لاکپشت دارم تو این یه ماه فقط نون خورده کاهو و اینا هم خواستم بهش بدم نخورده الان چند روزه اشتهاش کم شده خیلی کم میخوره و مدفوعش هم فرق کرده ی ذره یه ذره شده پوست لاکش هم انگار خشک شده مثل وقتایی که ادما میخان رشد کنن پوست دستشون میکنه و یجوری میشه البته الان داره مثل قبل میشه لاکش از گوشه ها ولی با همه اینا هنوز مثل قبل سر حاله
اگه کسی اطلاعاتی داره لطفا بهم بده
سورنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
0
0
سلام وقت بخیر، پسرم چند روز پیش یک لاکپشت از ساحل دریای مازندران پیدا کرد به منزل آورد، داخل پاسیو براش تشتی آب و مقداری کاهو گذاشتیم امروز چند تخم داخل آب گذاشته، میشه راهنمایی کنید که چگونه باید از تخمها نگهداری کنیم تا بچه لاک‌پشت‌ها سالم بدنیا بیایند و اینکه چند وقت طول می‌کشه تا از تخم دربیان؟
ماهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
0
0
سلام من دوتا لاکپشت خزری کوچیک قبل عید برای پسرم گرفتم ۴ ماه خیلی عالی ازشون مراقبت کردیم دیروز بردیم داخل یه برکه انداختیم از دیروز عذاب وجدان گرفتم .به نظر شما میتونن داخل برکه زندگی کنن ؟کار خوبی کردیم ازادشون کردیم؟
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
0
0
سلام لاکپشته من گوشتخواره و ی مشکلی ک پیش اومده چشش باد کرده و بسته شده چند وقت قطره انداختم تو چشش خوب شد و دوباره اینطوری شد و قطره ریختم جواب نداده و چشمش بسته شده و روی پاکش سفیده حالا جدیدا رو اون ی چشمش ک سالمه دست می‌کشه چیکارش کنم ؟ همه دامپزشکی ها لاکپشت هم درمان میکنن ؟
لطفاً راهنمایی کنید
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
1
من یه لاکپشت برکه ای دارم سه روزه خریدم هیچی نخورده
میخواستم بدونم کالباس میخوره
مطهره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
0
0
لاک پشت خاکی چی میخوره؟
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
0
0
سلام سه روز پیش یک لاکپشت پیدا کردم وسط جاده زنده بود ولی لاکش یه شکستگی روی قسمت پنجه جلو داره گوشته زیر لاک هم گویا کمی دچار آسیب شده چطور میتونم بهش کمک کنم غذا هم نمیخوره اصلا تکون نمیخوره وقتی دست روش میکشم فقط پاشو میده بیرون و انگار اینو دوست نداره
نظر شما
ادامه