کد خبر: ۲۸۸۴۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
نشست خبری مدیرکل دامپزشکی استان تهران برگزار شد
«دکتر سید علی‌اصغر برائی‌نژاد» با اشاره به مشکل تأمین واکسن تب‌برفکی گفت: اگرچه در نیمه دوم امسال کانون‌های تب‌برفکی افزایش یافت، اما در حال حاضر این بیماری در استان کنترل شده است ...
 
 

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان تهران با اشاره به مشکل تأمین واکسن تب‌برفکی گفت: کانون‌های مبتلا به تب‌برفکی گرچه در نیمه دوم امسال افزایش یافت، اما این بیماری کنترل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر سید علی‌اصغر برائی‌نژاد» مدیرکل دامپزشکی استان تهران امروز در نشست خبری با اشاره به تشدید نظارت‌ بهداشتی و قرنطینه‌ای در ایام نوروز 95 گفت: این نظارت‌ها بر روی تولید، عرضه، صادرات و واردات کلیه فرآوردهای خام دامی است و از 25 اسفند آغاز و تا 14 فروردین ادامه دارد.

وی افزود: 48 اکیپ دو نفره با ظرفیت تقریبی حدود 100 نظارت بهداشتی و قرنطینه‌ای روی مواد خام دامی در استان تهران را در ایام ذکر شده برعهده دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با تأکید بر اینکه در روزهای پایان سال تقاضای برای خرید محصولات دامی افزایش می‌یابد، بیان داشت: به مردم توصیه می‌شود تا محصولات خام دامی را از مراکز مجاز خریداری کنند و از خرید هر گونه مواد خام دامی از دوره‌گردها خودداری کرده و نسبت به تاریخ تولید و انقضاء توجه داشته باشند.

امسال با مشکل تأمین واکسن تب‌برفکی مواجه بودیم

برائی‌نژاد در مورد بیماری تب برفکی در استان اظهار داشت: به علت محدودیت تأمین واکسن تب‌برفکی چه از طریق تولیدات داخلی و چه از طریق واردات نتوانستیم طبق برنامه زمان‌بندی شده اقدام به واکسیناسیون دامداری‌های استان کنیم، به همین دلیل تعداد کانون‌های این بیماری از 4 کانون در نیمه اول سال به 56 کانون در نیمه دوم سال افزایش یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر بیماری تب برفکی در استان کنترل شده و مجدد تعداد کانون‌های مبتلا به این بیماری به 4 مورد کاهش یافته است، تصریح کرد: به دلیل جمعیت زیاد، حجم زیادی از گوشت مورد نیاز استان تهران از طریق استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شود، بنابراین برخی جابه‌جایی‌های غیرمجاز عامل تشدید این بیماری بوده است.

وی افزود: به دنبال تلاش سازمان دامپزشکی برای تأمین واکسن مورد نیاز تب برفکی از طریق تولیدات داخلی و خارجی خوشبختانه این بیماری در استان کنترل شده است و از دامدارانی که در استان تهران تاکنون در زمینه واکسیناسیون دام‌های خود اقدام نکرده‌اند، می‌خواهیم تا هر چه سریعتر با مراجعه به مراکز دامپزشکی شهرستان خود این کار را انجام دهند.

برائی‌نژاد بیان داشت: واکسیناسیون تب برفکی به خصوص در واحدهای دامداری روستایی و عشایری رایگان است، اما در واحدهای صنعتی که تمایل به استفاده از واکسن خارجی دارند، هزینه واکسن‌های خارجی بر عهده دامدار است، اما تزریق آن توسط سازمان دامپزشکی و بصورت رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران تصریح کرد: حدود 80 درصد از دامداری‌های استان تهران توسط دامپزشکی تحت نظارت بیماری‌های مشترک بین انسان و دام قرار دارند و در این واحد مرتب آزمایشات مربوطه و خونگیری برای شناسایی بیماری‌ها انجام می‌شود.

معدوم سازی 100 رأس دام مبتلا به بروسلوز

وی افزود: امسال از حدود 250 هزار راس نمونه‌گیری انجام شده و از این تعداد حدود 80 تا 100 رأس دام مبتلا به بروسلوز شناسایی و معدوم‌ شد.

وی با بیان اینکه هیچ‌ موردی امسال در استان تهران از بیماری تب کریمه کنگو مشاهده و گزارش نشده است، گفت: از آنجا که دامداری‌های روستایی تحت پوشش دامپزشکی قرار ندارند و امکان عرضه فرآورده‌های خام لبنی این واحدهای در بازار وجود دارد، لذا به مردم توصیه می‌شود، از فرآورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده کنند.

برائی‌نژاد بیان داشت: مراکز عرضه فرآورده‌های لبنی خام از نظر قانونی تحت پوشش وزارت بهداشت است.

استفاده از هورمون در صنعت طیور، هزینه تولید هر کیلو مرغ را تا 3 برابر افزایش می‌دهد

مدیرکل دامپزشکی استان تهران همچنین در مورد مصرف هورمون در واحدهای مرغداری بیان داشت: به طور دائم از واحدهای مرغداری نمونه‌گیری انجام می‌شود و تاکنون هیچ مورد از مصرف هورمون مشاهده نشده است.

وی افزود: هورمون هزینه‌بر است و هزینه تولید هر کیلو مرغ را تا 3 برابر افزایش می‌دهد بنابراین استفاده از هورمون حتی به لحاظ اقتصادی برای مرغداران به صرفه نیست. مرغداران اگر بخواهند از هورمون در تولید مرغ بهره ببرند، قیمت تمام شده آنها افزایش می‌یابد به طوریکه مرغ تولید شده با هورمون کیلویی 20 هزار تومان خواهد بود.

برائی‌نژاد با بیان اینکه امسال حدود 15 هزار تن فرآورده‌های خام دامی از جمله تخم‌مرغ، پا و پنجه مرغ از استان تهران صادر شده است، گفت: این صادرات عمدتا به کشورهای آسیای جنوب شرقی بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: حجم واردات استان شامل لاشه گوسفندی، گاوی و مرغ منجمد هم 8500 تن بوده است.

وی افزود: همچنین 20 میلیون جلد پوست و چرم عمدتا به کشورهای اروپایی صادر شده است.

برائی‌نژاد گفت: در 11 ماه ابتدای امسال نزدیک به 450 تن انواع فرآورده‌های دامی غیرمجاز و فاسد ضبط و حکم قضایی در مورد آنها اعمال شده است.

وی یادآور شد: در این مدت در تعطیلات عید هیچ‌کدام از واحدهای دامپزشکی تعطیل نبوده و خدمات لازم را به مردم ارائه می‌دهند.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
0
0
آقای دکتر
واقعا که چرا شما هم مثل بقیه با زور همه اش دنبال اعلام کنترل بیماری هستید. بخدا بیماری با زور و اعلام در جراید و مصاحبه کنترل می شود. حداقل حرف از کنترل نزنید. چرا آمار واقعی نم یدهید. فکر می کنید اینکه بگویید کنترل شد واقعا کنترل شد و مردم هم باور می کنند
الان قرن انفجار اطلاعات است و با این حرف ها نمی شود حقیقت را کنمان کرد.
چرا تمام تقصیرات را به گردن و موسسه رازی می اندازید مگر راه کنترل تب برفکی فقط واکسن است.
خواهش می کنم قبل از مصاحبه یکبار به کتابها و مقالات کنترل تب برفکی و حداقل به سایت سازمان دامپزشکی در خصوص دستورالعمل کشوری کنترل و پیشگیری از تب برفکی مراجعه و بعد مصاحبه کنید
بادتان باشد حق مردم را کنمان نکنید
ناشناس
|
Paraguay
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
1
1
آقای دکتر برائی نژاد
با سلام. تفاوت زیادی بین معدوم سازی با کشتار وجود دارد. اگر دامی معدوم سازی شود ، گوشتش غیر قابل استفاده است. اما دام بروسلوزی را می شود اصلاح و به مصرف صنعتی رساند.
دام بروسلوزی معدوم نمی شود بلکه کشتار می شود.
عباسعلی
|
Iraq
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
0
0
هورمون نه بگین کلرامفنیکل که تمام مرغدارا بدلیل عدم اطلاع رسانی مناسب در همه طیور مصرف میشود
نظر شما
ادامه