کد خبر: ۲۸۸۳۳
 

رئیس اداره دامپزشکی دزفول گفت: چندین سال است که مجوز احداث کشتارگاه صنعتی ناحیه شمال خوزستان به دزفول داده شده اما با گذشت چندین سال این مجوز هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری مهر، «دکتر محسن ورجاوند» عصر امروز دوشنبه، در کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان دزفول که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در بحث ایجاد کشتارگاه صنعتی چند موضوع مهم وجود دارد که اولین و مهمترین موضوع، بهداشتی بودن محصول تولیدی کشتارگاه صنعتی است.

وی دومین موضوع مهم در بحث ایجاد کشتارگاه صنعتی را حفاظت از محیط زیست برشمرد و افزود: ما در کشتارگاه های سنتی همواره با مشکل تصفیه فاضلاب و تفکیک ضایعات مواجه هستیم، در حالی که با ایجاد کشتارگاه صنعتی این مشکلات به صورت کامل حل می شوند چرا که کشتارگاهی که از تصفیه فاضلاب برخوردار نباشد، اصلاً صنعتی نیست.

رئیس اداره دامپزشکی دزفول تصریح کرد: در کشتارگاه های سنتی گوشت تماما به صورت تازه و روزانه، کشتار، تولید و مصرف می شود و امکان دپو و انبار گوشت وجود ندارد درحالی که در کشتارگاه های صنعتی به راحتی می توان با ایجاد سردخانه و کارگاه های قطعه بندی امکان دپو و ذخیره گوشت را فراهم آورد و این امر موجب فراهم شدن زمینه صادرات نیز خواهد شد چرا که متاسفانه در استان خوزستان چون کشتارگاه صنعتی وجود ندارد هیچ صادرات گوشتی نیز صورت نمی گیرد.

ورجاوند بابیان اینکه در کشتارگاه صنعتی ضایعات دور ریخته نمی شود و به وسیله کارگاه های وابسته، ارزش افزوده نیز به وجود می آید، گفت: ضایعات به پودر استخوان، خون و پودر گوشت تبدیل شده و به مصارف صنعتی می رسند.

بی رونقی دام سنگین در دزفول

وی بابیان اینکه کشتارگاه صنعتی که بتواند قطعه بندی و بسته بندی گوشت را انجام دهد دامداری و دامپروری منطقه را نیز رونق می دهد، یادآور شد: در کشتارگاه صنعتی چون خرید گوشت و دام زنده وابسته به مصرف روزانه نیست و به قراردادهای صنعتی بستگی دارد و امکان دپو و ذخیره سازی گوشت نیز وجود دارد بنابراین موجب رونق دامداری و دامپروری می شود در حالی که اکنون دام سنگین در منطقه دزفول به دلیل نبود کشتارگاه صنعتی رونقی ندارد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دزفول عنوان کرد: درحال حاضر ما مجوز احداث ۱۶ دامداری صنعتی را داریم اما تنها ۴ دامداری صنعتی وجود دارد که البته ازاین ۴ دامداری نیز تنها دو دامداری به صورت واقعی فعال هستند و دو دامداری دیگر تنها پروانه صنعتی دارند بنابراین دوازده مجوز غيرفعال ديگر باقی مانده است.

ورجاوند درادامه بابیان اینکه چندین سال است که مجوز احداث کشتارگاه صنعتی ناحیه شمال خوزستان به دزفول داده شده، گفت: متاسفانه با گذشت چندین سال اما این مجوز اجرایی نشده و اگر اقدامی صورت نگیرد به شهر دیگری داده می شود و نه تنها اختیار تولید گوشت از شهرستان خارج می شود بلکه از تبعات مثبت اشتغالزایی آن نیز محروم می شویم. در سال های گذشته برای این کشتارگاه سرمایه گذارانی نیز ورود کرده اند اما هرکدام به دلایلی نتوانسته اند به نتیجه برسند.

وی افزود: اگر در دزفول کشتارگاه صنعتی ایجاد شود عملا کشتارگاه های سنتی شهرهای مجاور ازجمله اندیمشک، لالی، شوشتر، شوش و گتوند تعطیل می شوند که این امر برای محیط زیست و دامپزشکی بسیار مناسب است بنابراین امیدوار هستیم هر چه زودتر درراستای احداث این کشتارگاه صنعتی در دزفول تدابیر لازم انديشيده شود.

لزوم احداث کارگاه فرآوری کودهای مرغی

رئیس اداره دامپزشکی دزفول در ادامه در خصوص معضل استفاده زیاد از کودهای مرغی در دزفول نیز گفت: دزفول قطب مرغداری استان و جنوب غرب کشور است که از کارخانه خوراک دام، کشتارگاه و پرورش طیور و حتی طیور تخم گذار نیز برخوردار است.

ورجاوند با بیان اینکه کشاورزان در تمام منطقه دزفول از کودهای مرغی استفاده می کنند، افزود: کودی که از بدن مرغ خارج می شود بیماری زا است وچون این کودها بلافاصله در زمین کشاورزی ریخته می شوند کنترل بیماری را مشکل می کنند درحالی که این کودها ابتدا باید فرآوری شده و سپس به مصرف کشاورزی برسند.

وی بر لزوم ایجاد یک کارگاه فرآوری کودهای مرغی به منظور گندزدایی وازبین بردن ویروس و انگل های این کودها تاکید کرد و افزود: قطعا ایجاد این کارگاه در بهداشت عمومی روستاها، کشاورزان و مرغداری های شهرستان بسیار تاثیر گذار است و باعث می شود تا در منطقه از چرخه ای پاکیزه برخوردار باشیم ضمن اینکه شاید تمام نیاز زمین براي ساخت این کارگاه حدود دو هکتار باشد.

به گزارش مهر، در این جلسه مصوب شد تا کمیته ای تخصصی برای تامین نیازهای احداث کشتارگاه صنعتی و کارگاه فرآوری کودهای مرغی با حضور دستگاه های اجرایی و کارشناسان شهرستان تشکیل شود.
 
 
نظر شما
ادامه