کد خبر: ۲۸۷۷۴

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، روز گذشته (پنجشنبه ۱۳۹۴/۱۲/۱۳) لاشه یک ماده پلنگ در پارک ملی تندوره خراسان رضوی توسط محیط بانان کشف شد.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده به کلیه استان ها در خصوص اطلاع رسانی سریع پیرامون حوادث و رخدادهای مرتبط با گونه های حمایت شده به این دفتر، روز گذشته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی مشاهده لاشه یک پلنگ در پارک ملی تندوره را به سازمان اطلاع دادند.

«دکتر مجید خرازیان مقدم» اظهار داشت: بر اساس اظهارات نیروهای حاضر در منطقه و شخص مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی، هیچگونه آثاری از ضرب و جرح و یا برخورد گلوله بر روی بدن این پلنگ ماده و مسن وجود نداشت، اما جانور به طور غیر معمولی لاغر بوده است.

با توجه به اهمیت موضوع پلنگ و حساسیت این گونه ارزشمند، مقرر گردید لاشه پلنگ به منظور بررسی دقیق و انجام کالبدگشایی جهت تعیین علت مرگ به تهران منتقل شود.

دکتر خرازیان مقدم گفت: لاشه این پلنگ روز گذشته به تهران منتقل شده و صبح امروز به کلینیک حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پارک پردیسان رسید.

با توجه تعطیلی امروز (جمعه)، با درخواست سازمان محیط زیست مقرر شده است لاشه پلنگ فردا توسط کادر پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر ساسانی کالبد گشایی شود.

سایر اقدامات تشخیصی لازم ازجمله نمونه برداری و تهیه عکس رادیوگراف در حال حاضر با نظارت کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در حال انجام است.

پس از مشخص شدن نتایج کالبد گشایی و آزمایشات صورت گرفته، علت مرگ این پلنگ ماده از سوی دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام خواهد شد.

 

لاشه پلنگ تلف شده در پارک ملی تندوره پس از انتقال به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران
 
نظر شما
ادامه