کد خبر: ۲۸۷۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
یادداشتی از دبیر نظام دامپزشکی استان اصفهان:
در پی مصدومیت شدید چندی پیش «دکتر فرید بهارلو» در حین کار درمانی، «دکتر سعید فروتن» در یادداشتی به موضوع حوادث شغلی در دامپزشکان پرداخت ...
 
 

حکیم مهر - «دکتر سعید فروتن» دبیر نظام دامپزشکی استان اصفهان در یادداشتی با عنوان «حادثه خبر نمی کند!» نوشت:

 

حادثه ای که در چندی پیش برای همکار عزیزمان دکتر بهارلو در حین معاینه و کار درمانی بر روی اسب روی داد، موجب تأثر تمامی همکاران دور و نزدیک قرار گرفت.

معمولاً مثل هر اتفاق مهمی که در زندگی اجتماعی، شخصی یا حرفه ای ما می افتد، ابتدا تعجب می کنیم، سپس به هیجان می آئیم، سریع واکنش نشان می دهیم و پس از آن به وادی فراموشی می سپاریم، بخصوص ما ایرانیان که فراموشکار هستیم.

بیشتر همکارانی که بطور مستقیم با دام سروکار دارند، خاطراتی در مورد صدمه دیدن در حین کار کردن دارند، اعم از دامپزشک، کاردان و تکنسین، غیر دولتی یا دولتی؛ لطمات فیزیکی، شیمیایی و یا بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان .

چندی پیش نیز یکی از همکاران تکنسین در بخش دولتی هنگام واکسیناسیون آسیب دیده بود.

این حادثه و حوادث مشابه از چند جهت قابل تامل و بررسی می باشد:

1. این اولین حادثه نبوده و آخرین آن نیز نخواهد بود.

2. جهت کار بر روی حیوان بایستی شرایط استاندارد توسط صاحب دام و یا مرکزی که کار بر روی دام انجام می شود ایجاد گردد، به گونه ای که کادر دامپزشکی از هر گونه آسیب احتمالی در امان بماند.

3. همکاران (بخصوص همکاران جوان) مهارت و امکانات لازم در خصوص چگونگی مهار کردن و عملیات بر روی دام را مد نظر داشته باشند.

4. با رعایت و پیش بینی تمامی جوانب، گاهی اوقات بروز اتفاق غیر قابل اجتناب می شود، همانطور که برای همکار با تجربه ما دکتر بهارلو پیش آمد؛ در این مواقع چه باید کرد؟

5. در پیمان ها و توافق هایی که انجام می شود، خسارت های وارده بر دام در بیمه های مسئولیت زیر چتر حمایت بیمه قرار می گیرند، ولیکن با کمال تاسف دکتر دامپزشک نه؟؟!!

6. ضروری است که خانواده بزرگ دامپزشکی تحت پوشش بیمه های حوادث و عمر قرار بگیرند؛ ابتدا به صورت داوطلبانه و سپس بصورت اجباری؛ بخصوص آنهایی که خطر کارشان بالاتر است. با این عمل تا حدود زیادی زیان هایی که در صورت بروز حادثه روی می دهد را می توان جبران نمود.

7. می توان با تشکیل صندوقی تحت عنوان صندوق حوادث غیر قابل پیش بینی، قدمی مهم و تاثیرگذار در حمایت از اعضای نظام دامپزشکی برداشت.

چه خوب است همانطوری که به پیرامون و کارمان نگاه می کنیم، نگاهی نیز به خودمان بیاندازیم. باور کنیم و فراموش نکنیم که حادثه ممکن است برای ما هم اتفاق بیافتد و قبل از وقوع حادثه راهکار مقابله با آن را پیدا کنیم.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
باسلام البته اتفاق اجتناب ناپذیر است ولی شاید ...................................
محسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
1
صدمات همیشه هستند یه جورای با دامپزشک همزاد شدن، گاهی با حیون گاهی بامسیر یاد دامپزشکان قدیمی شهرم افتادم یکی رو گاز گرفته با خونواده مرده یکی تو تصادف حین رفتن سر کیس یکی مثل من با ضربه بینایش کمتر شده ، گاهی باید واقعا شانس بگیم داشته دکتر عزیز که صدمه وارده یه جورای اگه رسانه ای نمیشد هیچ کس حواسش بهش نمیرفت
نظر شما
ادامه