کد خبر: ۲۸۷۲۰
 
کارشناسان حیات‌وحش نیکاراگوئه اعلام کردند: حداقل 75 قلاده میمون «جیغ‌کشِ» بومی جنگل‌های استوایی در جنوب غرب این کشور تلف شده‌اند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، با اعلام خبر تلف شدن این تعداد میمون جیغ کش، دو کارشناس دانشگاه میشیگان به بررسی سناریوهای مختلف در رابطه با مرگ مشکوک این حیوانات پرداخته‌اند .

 «کیمبرلی ویلیامز گوییلن» که از سال 1999 میلادی روی میمون‌های جیغ‌کش نیکاراگوئه مطالعه کرده، گفت: بیماری و تلف شدن همزمان این تعداد میمون با یکدیگر پدیده‌ای غیرعادی است .


این گزارش حاکی است تلف شدن این تعداد از میمون‌های جیغ کش در نیکاراگوئه پس از مرگ تعدادی از این جانوران در اکوادور و پاناما اتفاق افتاده است .

در حالی که کارشناسان در مراحل اولیه برای بررسی علت مرگ این جانوران هستند، بر این باورند که عامل اصلی این اتفاق می‌تواند خشکسالی یا دیگر فشارهای زیست محیطی باشد که به کمبود آب و غذا منجر شده است. همچنین مصرف گیاهان آلوده به مواد سمی و آفت‌کش‌ها نیز نمی‌تواند در این زمینه بی‌تاثیر باشد .

کارشناسان دانشگاه میشیگان اظهار داشتند: اکنون اطلاعات کافی در مورد علت تلف شدن این جانوران وجود ندارد اما بررسی لاشه‌های برخی از میمون‌های جیغ کش نشان دهنده از دست رفتگی آب بدن این جانوران بوده است. هرچند لازم است نمونه خون و بافت از لاشه‌های این میمون‌ها گرفته تا احتمال وجود انواع عوامل بیماری‌زا نظیر ویروس زیکا یا عامل تب زرد بررسی شده و همچنین مشخص شود که آیا بین تلف شدن این گونه جانوری در این سه کشور رابطه‌ای وجود دارد یا نه؟

به گزارش نیچر ورلد نیوز، در حال حاضر گونه میمون‌های جیغ کش در سه کشور نیکاراگوئه، پاناما و اکوادور در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار ندارد، اما به دلیل از دست رفتن زیستگاه و نابود شدن فزاینده جنگل‌ها، نسل آن‌ها در معرض تهدید قرار گرفته است .
 
 
نظر شما
ادامه