کد خبر: ۲۸۷۱۲
 

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 348 راس گاو و گوسفند با شیوع سویه جدید بیماری تب برفکی در این استان تلف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایرنا، «دکتر محسن شانقی» افزود: از این میزان 46 راس گاو در 12 کانون و 302 راس گوسفند در 33 کانون بیماری تب برفکی در این استان تلف شدند.

وی ادامه داد: با شیوع این بیماری از دو ماه پیش تا کنون 116 هزار و 623 راس گاو و گوساله و 336 هزار و 222 راس گوسفند و بز در برابر این بیماری واکسینه شدند.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: هم اکنون بر اساس آمارهای رسمی یک میلیون و 800 هزار دام سبک و 250 هزار راس دام سنگین در این استان وجود دارد که ایمن سازی و واکسیناسیون دام های مناطق بحرانی بیماری تب برفکی این استان نیازمند 500 هزار دوز واکسن دام های سبک و حدود 100 هزار دوز واکسن برای واکسیناسیون دام های سنگین است.

شانقی گفت: واکسیناسیون، قرنطینه و ضد عفونی دام های آلوده و دامداری ها در این مناطق توسط بخش خصوصی انجام و این واکسن نیز توسط یک شرکت خصوصی تولید و یا از خارج کشور وارد می شود.

وی اعتبار برای تهیه مواد ضد عفونی، واکسیناسیون و قرنطینه برای جلوگیری از شیوع این بیماری را از مهمترین مشکل های دامپزشکی این استان عنوان کرد و گفت: برای کنترل این بیماری در مدت زمان کوتاه باید از ظرفیت ها و کمک های بخش خصوصی بهره گیری شود که این مهم نیازمند توجه ویژه و تخصیص اعتبار است.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: چهار میلیارد ریال اعتبار برای انجام فعالیت واکسیناسیون، قرنطینه و ضدعفونی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری استان مرکزی درخواست شده است که تا کنون با یک میلیارد ریال آن موافقت شده است.

شانقی آخرین شیوع بیماری تب برفکی در استان مرکزی را سال 88 عنوان کرد و گفت: این بیماری در این سال حدود 46 میلیارد ریال خسارت به جمعیت دامی استان وارد کرد.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت نهاده ها و گوشت قرمز پیش بینی می شود در صورت عدم انجام واکسیناسیون و امنیت زیستی محیطی مناسب و به موقع در بین جمعیت دامی استان، این بیماری حدود 200 میلیارد ریال خسارت به صورت مستقیم به جمعیت دامی استان وارد کند.

دکتر شانقی ادامه داد: در صورتی که با هزینه کرد چهار تا پنج میلیارد ریال اعتبار در حوزه کنترل، ایمن سازی، انجام اقدام های مناسب و به موقع می توان از این خسارت ها جلوگیری کرد.

وی خاطر نشان کرد: واکسیناسیون در بهترین شرایط 70 تا 80 درصد ایمنی در بدن دام های در برابر بیماری تب برفکی ایجاد می کند که دامداران باید برای ایمنی کامل دام و گله در برابر این بیماری به ضد عفونی، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه توجه ویژه داشته باشند.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: رعایت نکردن این مهم توسط دامداران افزایش سرعت انتشار بیماری و خسارت های سنگین در بین دام های سنگین و سبک به خصوص بره و بزغاله ها را به همراه دارد.

دکتر شانقی برای کنترل و جلوگیری از انتشار این بیماری و کاهش تلفات و خسارت ها در بین جمعیت دامی استان مرکزی از مردم خواست از هرگونه جابجایی، نقل و انتقال دام، خرید و فروش و حضور در میادین دام به شدت پرهیز کنند.

وی ادامه داد: دامداران باید ضمن رعایت اصول بهداشتی نسبت به فعال کردن حوضچه ضدعفونی ورودی به دامداری خود به خصوص دامداری های صنعتی اقدام و هرگونه ورود وسیله نقلیه، تجهیزات و لوازم دامداری را ضد عفونی کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: واکسیناسیون دام ها در کانون های بیماری و شعاع قرنطینه ای آنها و دامداری های صنعتی و مناطق روستاهای پر تراکم دام لازم و ضروری است.
دکتر شانقی گفت: همچنین دامداران هرگونه تلفات و مورد مشکوک بیماری را در اسرع وقت به دامپزشکی شهرستان و استان گزارش کنند.

دامداران خمین برای کنترل بیماری تب برفکی با دامپزشکی همکاری کنند

رئیس شبکه دامپزشکی خمین نیز از گسترش و شیوع یماری تب برفکی دامی در مناطق روستایی و دامداری ها ی صنعتی شهرستان خبر داد و گفت: اداره دامپزشکی شهرستان در این راستا به حال آماده باش درآمده و لازم است دامدارن نیز در کنترل و مهار این بیماری واگیردار همکاری کند.

«دکتر محمود بهروزی» در گفت وگو با ایرنا افزود: خسارت تلفات دام سبک و سنگین ناشی شیوع موج جدید تب برفکی چند روز اخیر در این شهرستان چشمگیر گزارش شده است.

وی تصریح کرد: کارشناسان مراکز بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی در حال بررسی و برآورد خسارت تلفات دامی در مناطق مختلف شهرستان هستند.

وی ادامه داد: اگر چه اقدامان بازدارنده در این شهرستان انجام می شود اما هنوز این بیماری دامی در منطقه کنترل و مهار نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی خمین اظهارکرد: برای جلوگیری از شیوع این بیماری، دامهای آلوده بایستی قرنطینه شوند و خود دامداران نسبت به واکسینه کردن دامهای خود اقدام کنند.

بهروزی افزود: نقل و انتقال دام ،علوفه و وزش باد باعث شیوع بیماری تب برفکی در خمین شده است که باعث خسارتهای مالی به دامداران شده است.

وی بیان کرد: اقدامات کنترلی از جمله ضدعفونی و مایه کوبی دام ها برای جلوگیری از شیوع این بیماری ویروسی در حال انجام است و میدان دام این شهرستان به منظور کنترل بیماری به مدت دو هفته تا نیمه اسفند ماه تعطیل شده است.

بهروزی بیان کرد: موج جدید این بیماری در روستاهای شمال، شمال غرب و جنوب این شهرستان شیوع پیدا کرده است.

رئیس شبکه دامپزشکی خمین گفت: با گذشت یک ماه از شیوع این بیماری تاکنون بیش از شش هزار راس دام سنگین و 47 هزار دام سبک از جمعیت دامی این شهرستان در کانونهای پر خطر و کم خطر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند که به دلیل کمبود واکسن روند مایه کوبی کند پیش می رود.

تب برفکی یک بیماری واگیردار، عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که دارای علائم تب، بی اشتهایی، سوزش و زخم زبان در دام های سنگین است و موجب لنگش و ضایعاتی در ناحیه پستان در دام های سبک می شود.

بیماری تب برفکی بیماری فوق العاده عفونی و واگیر دار دام به خصوص نشخوارکنندگان گاو، گوساله، گوسفند و بز است که به دلیل وجود تیپ های مختلف ویروس، به اشکال و سویه های مختلف در بین جمعیت دامی ایجاد می شود این بیماری یکی از خسارت بارترین بیماری های دامی در جهان محسوب می شود.
 
 
نظر شما
ادامه