کد خبر: ۲۸۶۹۶
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از اداره کل دامپزشکی استان تهران، با توجه به نزدیک شدن حلول سال جدید و عرضه و خرید ماهی قرمز از سوی فروشندگان و خانواده های عزیز جهت سفره هفت سین، ضمن تبریک پیشاپیش این عید فرخنده نکات زیر جهت رعایت بهداشت فردی و امکان ادامه حیات این جانداران زیبا به اطلاع همشهریان می رسد:

1- متقاضیان عرضه و فروش جهت انتقال و حمل ونقل بین شهری ماهیان نوروزی در مقادیر بالا باید گواهی حمل بهداشتی قرنطینه‌ای لازم را از ادارات دامپزشکی مبداء تهیه کنند، لذا تاکید می شود مردم از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی‌‌ها را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می کنند خودداری کنند.

2- تهیه ماهی قرمز از مراکزی که دارای پروانه بهداشتی ویا مکان های مسقف و لوازم شستشو و ضد عفونی است انجام شود تا ضمن حفظ بهداشت فردی، شرایط تداوم عمر ماهیان فراهم شود.

3- برای نگهداری ماهی قرمز به مدت طولانی برای هر ماهی در تنگ یا ظرف نگهداری آن یک لیتر آب در نظر گرفته شود.

4 - از ظرف دهان گشاد برای نگهداری ماهی استفاده شود ضمن اینکه فضای مورد نیاز برای هر ماهی دو برابر حجم آب باید در نظر گرفته شود.

5- در هر بار تعویض آب تنها یک چهارم آب تعویض شود و تعویض آب در هفته به تعداد یک یا 2 بار کافی است.

6- 6- اگر از آب شرب شهری برای نگهداری ماهی قرمز استفاده می‌شود، برای کلر زدایی، آب مورد استفاده را چند ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا کلر موجود در آب از بین برود. سپس آب کلر زدایی شده را به آب ماهی‌ها اضافه کنید.

7- مناسب ترین PH آب برای نگهداری ماهی ها 5.7-8.6 و مطلوبترین دمای آب 25-20 درجه سانتی‌گراد است لذا نگهداری ماهی قرمز در یخچال و محیط‌های سرد کاملا اشتباه است.

8- برای تغذیه ماهی‌ها از غذاهای آماده‌ای که در فروشگاه ‌‌های عرضه ماهی زینتی وجود دارد استفاده کنید.

9 - غذای ماهیان زینتی را با رعایت تاریخ مصرف در جاهای خشک، خنک و تاریک و در ظروف کاملاً در بسته نگهداری کنید.

10- از خرید ماهی‌‌های مریض ، بی حال و دارای لکه های سفید روی پوست بدن و باله‌ها خودداری کنید. در صورت مریض شدن ماهی و بروز تلفات هر چه سریعتر ماهی‌های مریض را از بقیه ماهی‌ها جدا کنید.

11- کودکان را از دست زدن و بازی کردن با ماهی باز دارید زیرا ممکن است عوامل بیماری‌زای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.

12- اگر سابقه ی بیماری پوستی و یا آلرژی دارید برای دست زدن به ماهی ها و ظروف نگهداری آنها از دست‌کش استفاده کنید.

13- برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از نمک طعام به میزان 30 گرم (6 قاشق غذاخوری در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه) و یا پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و بتادین استفاده کنید.

14- برای جلو گیری از مخاطرات بهداشتی ، از رها سازی ماهیان در منابع آبی طبیعی خودداری کنید. برای این کار به مکان های مشخص شده از سوی شهرداری (استخرهای موجود در پارک‌های شهر) مراجعه کنید.

15- آب تعویضی ماهی‌ها را مستقیما در چاه یا فاضلاب تخلیه کنید و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری کنید .

16- از اضافه کردن ماهی جدید پیش از حصول اطمینان از سلامتی آن در کنار سایر ماهی‌ها خودداری کنید.

17- با رعایت نکات بهداشتی در نگهداری ماهی‌ها ضمن تداوم عمر آنان، فرزندانمان را با حق حیات جانداران و نحوه رفتار صحیح با آنها آشنا کنیم .

18- اگر ماهی قرمز بطور ناگهانی از تاریکی به نور یا برعکس وارد شود دچارشوک خواهد شد، لذا روشنی وتاریکی باید تدریجی باشد.

19- سرو صداهای ناگهانی و ضربات و تکان های زیاد و یا تلنگر زدن به ظرف آکواریوم ماهی‌ها را دچار سکته می‌کند و آنها‌ را از بین می‌برد.

20- بدن ماهی‌های قرمز به نور آفتاب حساس است، لذا با آفتابی که از پشت پنجره می تابد، ممکن است بدن ماهی اسیب دیده و بسوزد.
 
 
برچسب ها: ماهی قرمز،
نظر شما
ادامه