کد خبر: ۲۸۶۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
در این دیدار که در محل سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد، درخصوص زمینه‌های مشترک همکاری بین سازمان نظام دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست گفتگو شد ...
 
 

حکیم مهر - رئیس و اعضای شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص زمینه های مشترک همکاری گفتگو کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، «دکتر معصومه ابتکار» در این دیدار با رئیس و اعضا شورای نظام دامپزشکی کشور با یادآوری نقش و اهداف کنوانسیون های مهم مرتبط با موضوع حیات وحش و دامپزشکی همچون کنوانسیون تنوع زیستی، گفت: در این کنوانسیون تلاش شده است تا با نگاهی کلان و جامع به موضوع، اکوسیستم یکپارچه ای در ابعاد مختلف از جمله بهداشت تعریف شود.

ابتکار ادامه داد: در کنار این کنوانسیون، حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی از جمله محورها و بندهای مهم مطروحه در 17 محور و هدف توسعه پایدار (SDG ) که باید در فاصله سال های 2015 تا 2030 اجرایی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به سیاست های کلی محیط زیست نظام ابلاغی توسط مقام معظم رهبری داشت و اظهار کرد: از جمله موارد مورد تاکید و توجه رهبر انقلاب در این سیاست ها حفظ تنوع زیستی کشور است.

وی افزود: به منظور اجرایی شدن سیاست های کلی محیط زیست هم در برنامه ششم توسعه و هم در سایر برنامه ها و اقدامات، راهکارهایی تدوین شده است.

 

ارائه ماده واحده حمایت از حیوانات ولگرد و بی سرپرست به هیات دولت

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری پشتوانه های موجود در قانون اساسی و ادبیات فرهنگی و دینی برای حمایت و حفاظت از حیات وحش، گفت: اگر در جایی هم خلاء قانونی باشد همچون موضوع حمایت از حیوانات ولگرد و بی سرپرست که با ارائه ماده واحده ای به هیات دولت در تلاش برای رفع آن هستیم، اقدامات لازم را مورد پیگیری و انجام قرار خواهیم داد.

ابتکار پیشنهاد داد: سازمان نظام دامپزشکی کشور نیز در مراحل مختلف همچون تدوین آئین نامه اجرایی و متن لایحه با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری نماید تا در نهایت شاهد جامع نگری و کاهش مشکلات در این حوزه باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از غفلت ها و بی توجهی های صورت گرفته نسبت به محیط زیست در ابعاد و حوزه های مختلف، همچنین روند توسعه ناپایدار در کشور، اظهار کرد: هم اکنون شاهد اثرات مخرب این اقدامات در محیط زیست کشور هستیم به گونه ای که ظرفیت زیستی را گذرانده ایم و با ناپایداری های بی شمار و فشار بیش از حد بر محیط زیست کشور مواجه هستیم.

معاون رئیس جمهور تبدیل مراتع به بیابان، تخریب جنگل، از بین رفتن تنوع زیستی، خشک شدن تالاب ها را از جمله اثرات سوء بهره برداری بی رویه، تغییرات اقلیم، مدیریت نامناسب و عدم توجه به محیط زیست دانست و افزود: جازموریان که حدود یک دهه پیش یکی از مهم ترین کانون های تامین علوفه در کشور محسوب می شد امروز بر اثر سوء مدیریت در حوزه آبریز و تغییرات اقلیم به مهم ترین کانون تولید گرد و غبار کشور تبدیل شده است، به گونه ای که طبق آمار حدود 25 درصد گرد و غبار ناشی از کانون های داخلی از جازموریان تولید می شود.

وی ضمن مرور شرایط نامناسب محیط زیست ایران و بحران ها و چالش های متعدد این حوزه، خاطرنشان کرد: استفاده از تمام ظرفیت های موجود برای رفع بحران ها و چالش های کنونی، ضروری است و یکی از هم افزایی های بسیار مهم در این حوزه، هم افزایی و همکاری میان دامپزشکی و محیط زیست در زمینه حیات وحش است.

 

خلاء آموزش دانشگاهی کاربردی در زمینه حیات وحش

ابتکار آموزش و پژوهش را از جمله زمینه های مناسب همکاری میان دو سازمان برشمرد و افزود: به رغم نقش کلیدی آموزش و پژوهش و ایجاد زمینه های دانشگاهی در حوزه تنوع زیستی و حیات وحش با خلاء هایی در این حوزه مواجه هستیم و از این رو برخورداری از آموزش های کاربردی و تربیت افراد آگاه در حوزه دامپزشکی که نحوه برخورد و مواجه با حیات وحش را به درستی آموزش دیده باشند، یک ضرورت است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تفاهم نامه ها و همکاری های بین المللی شکل گرفته شده در دوران جدید مدیریت خود بر سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بسط و توسعه همکاری های آموزشی و پژوهشی میان ایران و سایر کشورهای دنیا، ظرفیت و فرصت مناسبی برای محیط زیست ایران است و از این رو همواره آموزش و پژوهش مشترک و کاربردی در تفاهم نامه های بین المللی مورد تاکید است.

وی ضمن یادآوری برخی فعالیت های انجام شده در حوزه آموزش و پژوهش بر اساس تفاهم نامه های بین المللی، خاطرنشان کرد: تنوع زیستی و حیات وحش از جمله موارد و بندهای مهم تفاهم نامه بین المللی است.

معاون رئیس جمهور افزود: تجمیع ظرفیت پژوهشی سازمان دامپزشکی و پژوهشکده سازمان حفاظت محیط زیست، می تواند ظرفیت خوبی برای انجام پژوهش های کاربردی در این حوزه به ویزه در خصوص بیماری های حیات وحش و چالش های ناشی از آن باشد.

ابتکار یکی از عوامل موثر بر تنوع زیستی و حیات وحش را تغییر اقلیم دانست و گفت: تغییر اقلیم بر تمام دنیا تاثیراتی داشته و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: یکی از این تاثیرات افزایش بیماری های حیات وحش و آسیب های ناشی از این بیماری ها است.

 

استقبال از راه اندازی کلینیک های حیات وحش در سراسر کشور

وی ضمن استقبال از راه اندازی کلینیک های حیات وحش در سراسر کشور با استفاده از ظرفیت علمی و نیرویی دامپزشکان داوطلب، گفت: صندوق ملی محیط زیست نیز می تواند از این پروژه حمایت کند.

معاون رئیس جمهور یکی دیگر از زمینه های مهم همکاری میان دو سازمان را موضوع مدیریت آلودگی ها و پسماندهای دامی به ویژه پسماندهای شیمیایی ناشی از این فعالیت ها و بازگشت این آلودگی ها به چرخه غذایی مردم دانست و گفت: پیش از این طی حضور در شورای شهر و با همکاری شهرداری تهران پروزه ای در زمینه سنجش و پایش باقی مانده سم و کود در محصولات کشاورزی اجرایی کردیم که می توان در شکل وسیع تر و جامع تری آن را پیگیری کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نقش حشرات به‌ویژه زنبورها را در تنوع زیستی و گرده‌افشانی در طبیعت مهم دانست و گفت: این موجودات نقش کلیدی در کشاورزی دارند و باید از آنها حفاظت شود.

ابتکار با بیان اینکه جمعیت زنبور عسل به علت استفاده از نوعی سموم کشاورزی در جهان افت کرده است افزود: کشور ما نیز در معرض این آسیب است و باید برای حفاظت از تنوع زیستی این گونه برنامه ریزی جدی در این حوزه صورت پذیرد.

وی با اشاره به اهمیت و توجه جهانی به موضوع حفاظت از حیات وحش، گفت: سازمان بین المللی بسیاری از جمله WWF  و IUCN در این زمینه فعالیت می کنند و از این رو ایران می تواند با استفاده از ظرفیت داخلی و بین المللی این حوزه از هم اکنون برنامه ریزی مناسبی برای برگزاری نشست علمی، تخصصی و کاربردی در این حوزه همزمان با روز جهانی حیات وحش در سال آینده داشته باشد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: برگزاری دوره های تخصصی آموزشی و پژوهشی مرتبط با بیماری های حیات وحش می تواند یکی از مهم ترین محورهای این نشست باشد.

 

تاکید بر پیوستگی سلامت و بهداشت انسان، دام و محیط زیست

بر اساس این گزارش، «دکتر سید مجید خرازیان مقدم» مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گستردگی حوزه حیات وحش، گفت: یکی از مهم ترین بخش های مرتبط و همکار با این حوزه، دامپزشکی است که در بعد حفاظت از حیات وحش نقش و جایگاهی کلیدی دارد.

وی به تلاش های صورت گرفته، همچنین چالش های موجود برای استفاده از ظرفیت و پتانسیل بخش خصوصی و دانشگاه ها در این حوزه اشاره داشت و اظهار کرد: متقابلاً حیات وحش نیز ظرفیت بکر علمی در حوزه دامپزشکی است.

خرازیان مقدم با بیان اینکه صندوق ملی محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان نظام دامپزشکی کشور می توانند سه ضلع مثلث حفاظت از حیات وحش کشور را تشکیل دهند، تاکید کرد: بانک نظام دامپزشکی کشور متشکل از 20 هزار عضو است که ظرفیت بسیار مناسبی برای فعالیت در این عرصه است.  

بازآموزی دوره های حیات وحش و ایجاد کلینیک های معتمد

«دکتر شهاب الدین منتظمی» نیز در ابتدای این جلسه ضمن تاکید بر ضرورت تفکیک برنامه ریزی در این حوزه برای حیوانات اهلی، خانگی و وحشی، گفت: بازآموزی دوره های حیات وحش و ایجاد کلینیک های معتمد از ضروریات این حوزه است.

وی ضمن اشاره به ظرفیت دانشگاه ها در این حوزه، خواستار شکل گیری تحقیق و پژوهش های مشترک به ویژه در زمینه بیماری های حیات وحش برای رفع خلاء های موجود در این حوزه شد.

 

پیشنهاد احداث کلینیک های ویژه و سیار منطقه ای به منظور کمک به حیات وحش آسیب دیده

«دکتر محمدرضا صفری» رئیس سازمان نظام دامپزشکی نیز خواستار شکل گیری همکاری مشترک میان دو سازمان برای احداث کلینیک های ویژه و سیار منطقه ای به منظور کمک به حیات وحش آسیب دیده در کشور شد.

وی همچنین از اعلام آمادگی سازمان متبوع خود برای کمک به تبیین ساختارهای حمایتی از حیوانات بی سرپرست و ولگرد خبر داد و اظهار کرد: مدیریت پسماند در حوزه دامپزشکی از دیگر اقداماتی است که برای انجام آن اعلام آمادگی می کنیم.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با بیان اینکه طبق آخرین آمار و گزارش ها در ایران، 70 درصد بیماری های انسانی ناشی از غذا است، گفت: غذای سالم از محیط زیست سالم،کشاورزی سالم و دام سالم تهیه می شود، از این رو برای تامین بهداشت و سلامت انسان باید به بهداشت و سلامت محیط زیست، دام وکشاورزی توجه داشت و همه این ها را به صورت یک نظام زنجیره ای سلامت و بهداشت مورد توجه قرار داد.

صفری ضمن تقدیر از شکل گیری ساختار دامپزشکی در سازمان محیط زیست، خواستار تقویت این ساختار شد.

 

«دکتر حسینعلی عرب» دبیر شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی نیز با اشاره به ایده جدید جهانی مبنی بر نگاه جامع به موضوع بهداشت انسان، دام، گیاه و محیط زیست و عدم افتراق میان این حوزه ها، تحت عنوان "یک بهداشت داریم"، گفت: این موضوع در ایران نیز می تواند به صورت کار مشترکی میان سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت پیگیری شود.

وی همچنین با بیان چالش های موجود در حوزه حیات وحش از جمله گسترش بیماری های در این حوزه بنابر دلایل مختلف، خواستار ارتقاء جایگاه دامپزشکی در سازمان حفاظت محیط زیست شد.

 

«دکتر سید مصطفی پیغمبری» استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نیز با اشاره به ظرفیت های موجود در دانشگاه های کشور در این حوزه، گفت: برنامه ریزی برای استفاده از این ظرفیت ها و آموزش های نوین جهانی در این حوزه به منظور رفع فقر موجود در حوزه آموزشی دامپزشکی ضروری است.

وی افزود: بهداشت انسان، دام و محیط بهم پیوسته و متاثر از یکدیگر است و از این رو سیاست گذاری یکپارچه در حوزه بهداشت باید در دستور کار قرار گیرد.

 

«دکتر مسعود عربشاهی» از دیگر حاضرین در این جلسه بود که در صحبت های خود خواستار ایجاد زمینه و ساختار لازم برای تسهیل همکاری دامپزشکان داوطلب با محیط زیست در زمینه های مختلف همچون واکسیناسیون شد.

در پایان جلسه مقررشد، کارگروه مشترک میان دو سازمان برای پیگیری پیشنهادات مطروحه در این جلسه و اجرایی کردن این پیشنهادات تشکیل شود.

گفتنی است، «دکتر سیامک مسعودی» رییس گروه بیماری های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه گزارش مبسوطی از وضعیت دامپزشکی حیات وحش کشور، چالش ها و فرصت ها و پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد این حوزه ارائه داد.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
0
0
از طرف مردم استان خوزستان به خانم دکتر سلام عرض میکنم . انشالله موفق و موید باشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
0
واقعا این جلسه چه ارتباطی با سازمان نظام دامپزشکی داشت و چه فایده ای برای اعضا

ظاهرا خانم دکتر هم نظام را با سازمان نظام اشتباه گرفته بود. تمام مسائل مرتبط با حوطه سازمان دامپزشکی بود
واقعا که
نظر شما
ادامه