کد خبر: ۲۸۶۳۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
 
 

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که در جریان واگذاری‌های اصل 44 قانون اساسی، واگذاری دانش فنی مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی به‌عنوان یکی از مؤسسه‌های تخصصی با کارنامه درخشان در بخش کشاورزی است که توانسته با تولید واکسن‌های خاص و ویژه نظیر تب برفکی و PPR و بسیاری بیماری‌های کشنده دام و طیور به کمک بخش کشاورزی آید و اکنون در شرایط پسابرجام، کشورهای متعددی خواستار مبادلات تجاری با این کشور هستند.

به‌نظر می‌رسد تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای وارد کردن بخش خصوصی به تولید واکسن و سرم، خیز جدیدی برای افزایش صادرات فرآورده‌های واکسن و سرم دام و طیور و حتی انسانی کشور به بازارهای بین‌المللی باشد.

در این باره با «همایون مهروانی» قائم‌مقام رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی به گفتگو نشسته‌ایم.

گفتگو: فاطمه مهردادیان

معاون وزیر جهاد کشاورزی از واگذاری دانش فنی ساخت واکسن و سرم خبر داد. این جریان چگونه صورت خواهد گرفت؟

مؤسسه رازی در حال حاضر آماده واگذاری بخشی از دانش فنی خود به بخش خصوصی فعال و دارای قابلیت علمی است که پس از احراز صلاحیت واگذاری می‌تواند به‌صورت رویال یا واگذاری دانش فنی اتفاق بیفتد، اما نکته مهم آن است که آنچه در جریان خصوصی‌سازی منتقل خواهد شد، انتقال دانش فنی ساخت سرم و واکسن است و به هیچ عنوان مؤسسه به‌طور مستقل به بخش خصوصی واگذار نخواهد شد.

احراز صلاحیت بخش خصوصی نامزد واگذاری، چگونه صورت خواهد گرفت؟

شورایی مرکب از کارشناسان خبره از بخش خصوصی نامزدشده بازدید خواهند کرد تا هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ سابقه اجرایی، رصد دقیقی از کارنامه آن مجموعه داشته باشند. از سوی دیگر، کادر فنی مشغول به کار بخش خصوصی نیز مورد رصد دقیق کارشناسان قرار خواهد گرفت و بعد از احراز صلاحیت، واگذاری در قالب‌های مشخص از پیش تعیین‌شده صورت می‌گیرد.

در زمان حاضر بخش خصوصی دارای چنین قابلیت علمی هست؟

بله؛ در حال حاضر مؤسسه از مهرماه سال جاری در قالب قراردادی با شرکت فرآوری روناک، دانش فنی تولید تب برفکی به‌صورت مشترک در دستور کار قرار گرفته و از مهرماه تاکنون هفت وجهه تولید مشترک این واکسن تولید شده است.

این شرکت دارای توانمندی تولید 50 تا 40 میلیون دز در سال است و به کمک مؤسسه رازی توانسته تاکنون یک میلیون دز تولید واکسن تب برفکی به‌صورت مشترک را در کارنامه داشته باشد.

کدام واکسن در فهرست واگذاری بعدی مؤسسه قرار دارد؟

شورای مشاوران سیاست‌گذاری مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی پس از دریافت تقاضای بخش خصوصی برای وگذاری و بر اساس پشتیبانی صورت‌گرفته، سایر واکسن‌های مورد نیاز را به بخش خصوصی واگذار می‌کند، اما در زمان حاضر اولویت مؤسسه رازی، واگذاری ساخت سرم، ژل، محیط کشت، بسته‌بندی و همچنین دامداری ایزولی و نگهداری دام‌ها و به‌طور کلی خدمات پشتیبانی است که می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن به بخش خصوصی واگذار شود. از سوی دیگر، شش شعبه دیگر مؤسسه که در شهرهای مختلف قرار دارد نیز می‌توانند در تسریع واگذاری مؤثر باشند.

واگذاری واکسن‌های انسانی به بخش خصوصی در اولویت مؤسسه قرار دارد؟

خیر؛ اکنون مؤسسه در نظر دارد واکسن‌های دام و طیور خودر را به بخش خصوصی واگذار کند تا از ظرفیت پیش‌آمده برای افزایش فعالیت خود در سایر حوزه‌ها یا ورود به حوزه صادراتی استفاده کند و واگذاری واکسن‌های انسانی در مرحله بعدی قرار می‌گیرد، اما نوعی از سرم مورد نیاز در مصرف انسانی نظیر سرم ضدمار و عقرب ممکن است در دستور واگذاری قرار گیرد.

با ظرفیت به‌وجودآمده در تولید واکسن تب برفکی، صادرات این واکسن در دستور کار قرار می‌گیرد؟

تاکنون ظرفیت تولید واکسن در داخل مؤسسه هشت تا 10 میلیون دز بوده است، اما نیاز داخلی کشور 26 تا 30 میلیون دز است. از سوی دیگر، کشورهای زیادی در حاشیه دریای خزر نظیر قرقیزستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و همچنین همسایگان ایران نظیر عراق، پاکستان و افغانستان و همچنین مالزی نیز درخواست دریافت واکسن تب برفکی را داشته‌اند که انتظار می‌رود با ظرفیت به‌وجودآمده در بخش خصوصی، این مؤسسه بتواند برای صادرات به این کشورها برنامه‌ریزی کند.

درخواست دریافت واکسن تب برفکی در چه مختصاتی از سوی بازارهای بین‌المللی دنبال شده است؟

درخواست دریافت واکسن تب برفکی در مختصات پنج میلیون دز وجود داشته و حتی سفارش‌هایی محتمل بر دریافت 10 هزار دز به‌صورت هفتگی دریافت کرده‌ایم، اما به‌طور قطع زمانی صادرات واکسن در دستور کار قرار می‌گیرد که با قاطعیت مقدار واکسن تولیدی در داخل کشور پاسخگو بوده و ذخیره استراتژیک آن نیز انجام شده باشد.

پس از واگذاری، ساخت چه نوع واکسنی می‌تواند دغدغه مؤسسه باشد؟

واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR ) از نوع واکسن‌های حساسی است که علاوه بر داخل کشور، از سوی مؤسسه‌های بین‌المللی نظیر OIP  نیز دنبال می‌شود؛ لذا مؤسسه تلاش می‌کند پس از واگذاری‌ها، از ظرفیت خالی به‌وجودآمده برای افزایش تولید این واکسن استفاده کند.

دورنمایی مؤسسه رازی را در پسابرجام چطور ارزیابی می‌کنید؟

مؤسسه برای ورود به بازارهای بین‌المللی از گذشته تقاضای زیادی داشته است که به‌دلیل نیاز کشور تاکنون به آن پاسخ نداده است، اما با تمرکز سیاست واگذاری دانش فنی به بخش خصوصی تلاش می‌کند در زمینه افزایش تولیدات و فرآورده‌های تخصصی به بازارهای بین‌المللی، جایگاه ویژه‌ای را در اختیار بگیرد و در این حوزه قدم‌های اجرایی خود را برداشته است.
 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
0
0
خیلی جالب است.معلوم است که ایشان از شرکت روناک تعریف و تمجید می کنند .............................................
توقع دارید از خصوصی ......... موسسه رازی دفاع نکنه!!!
...................................
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
0
0
در تاریخچه موسسه ظرفیت تولید تب برفکی بالای 25 میلیون ذکر شده ولی ایشان میفرمایند 8 تا 10 میلیون، علی رغم اینکه مسئولیت بخش نیز با هم ایشون بوده. ...................................... خجالت آوره. اگر قرار به خصوصی سازی هم هست آیا بایستی اینقدر با خفت وخواری باشه؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
ظرفیت گذشته موسسه رازی بالای 20مسیلیون دز بوده که با توجه به تغییر واکسن تب برفکی از 3pd50 به 6pd50 به درخواست سازمان دامپزشکی، ظرفیت تولید به نصف کاهش پیدا کرده است، لطفا در زمینه ای که هیچ گونه اطلاعاتی ندارید با این قاطعیت قضاوت نفرماید.
کارشناس رازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
0
0
........................................................ کسی نیست ببینه چه بلایی سر سرمایه ملی دارن میارن باسم خصوصی سازی .
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
0
0
واقعا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
0
0
با سلام.
جالب اينكه ايشان .......................... و همزمان معاون موسسه نيز ميباشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
0
0
داش رضا
یعنی الان 10 میلیون واکسن 6pd50 تولید میکنید؟ این رو هم نتونستید تولید کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
0
0
سلام، قاعدتا کارشناسان خبره نباید در شرکتهای خصوصی خودشان از ذینفع اصلی، و همانها نماینده و کارشناسان اصلی قسمت های دولتی هم باشند، ......................................، خریدار و فروشنده دانش فنی یک شخصیت حقیقی و حقوقی بودن خیلی با انصاف،عقل،ومصلحت ملی سازگار نیست،انصاف اینست که به نفع یکی کنار بروند .....................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
0
0
........................................... اعضای هیات علمی بدنبال ترفیع و ارتقا و مجری طرح هایی شدن که ............ نمی ارزند و جایی در آر اند دی ندارن ویا بفکر سفرهای خارج از کشورن .موسسه به یک آسیب شناسی جدی نیاز داره .بجای حراج آن کاش کمی بفکر فعال کردن بخشهای آن میکردن چشم ها را باید شست جوردیگر باید دید.اگر من جای وزیر بودم بجای فتوای حرام بودن تولید جناب پروفسور شفیعی را مدیر موسسه میکردم.
نظر شما
ادامه