کد خبر: ۲۸۶۰۱
 

با شروع فصل کوچ زنبورداران به مناطق گرمسیری جهت رساندن تلفات به کمترین میزان ممکن در جمعیت زنیورها، کلاس های آموزشی- ترویجی با موضوع بهداشتی- قرنطینه ای برای این گروه از پرورش دهندگان برگزار گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دکتر مصطفی کردآبادی» کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ضمن اعلام این خبر گفت: با سرد شدن هوا در استان اصفهان زنبورداران این استان نسبت به انتقال کنی های زنبور خود به مناطق گرمسیری اقدام می نمایند که در این خصوص می بایست پرورش دهندگان نکات بهداشتی- قرنطینه ای را رعایت نمایند تا با کمترین مشکل و تلفات در کلونی های خود مواجه بشوند و لذا برنامه ریزی هایی در خصوص آموزش در شهرستان هایی که بیشترین تعداد پرورش دهندگان زنبور را دارد صورت گرفت.

وی در ادامه افزود: در استان اصفهان بیش از سه هزار پرورش دهنده زنبور و 800 هزار کلونی زنبور وجود دارد که بیشترین تعداد آن در شهرستان های نجف آباد، شهرضا، سمیرم و دهاقان هستند که باعث گردیده استان اصفهان جزو استان های شاخص پرورش دهنده زنبور، تولیدکننده و صادرکننده عسل در کشور باشد.

وی در خصوص شرایط پرورش زنبور و تولید عسل در سال 94 گفت: در سال 94 به علت های مختلفی جمعیت زنبور در زنبورستان های استان کاهش پیدا کرده که به طبع باعث کاهش تولید عسل شده است، لذا دوره های آموزشی با موضوعات مدیریت بهداشتی، اصول پرورش نوین و حفاظت از منابع زیستی برگزار گردید. در این کلاس های آموزشی- ترویجی در خصوص ضدعفونی کندوها، مبارزه با آفات و بیماری ها طبق دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور، استفاده از داروهای غیرشیمیایی و دارای مجوز که از میسر قانونی تولید و یا وارد کشور می شود، هماهنگی بین استقرار کندوها در مراتع با زنبورستان ها و رعایت اصول قرنطینه و امنیت زیستی و از همه مهمتر دوری از مزارع و مراتعی که از سموم آفت کش گیاهی بی رویه استفاده می نمایند برای شرکت کنندگان توضیحات مبسوطی داده شد.

دکتر کردآبادی خاطر نشان کرد: محصول سالم و باکیفیت در جهت تولید پایدار از اولویت های اداره کل دامپزشکی استان اصفهان می باشد که بتوان برنامه ریزی های مستمر و مدونی در خصوص صادرات عسل نیز انجام داد.

 
 
نظر شما
ادامه