کد خبر: ۲۸۵۹۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
آغاز به کار اولین همایش ملی ایمنی و واکسیناسیون در ماهیان سردابی
«دکتر مهدی خلج» افزود: برای کنترل بیماری تب‌برفکی به 60 میلیون دوز واکسن با 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، در حالی که فقط 10 درصد واکسن مورد نیاز را در اختیار داریم ...
 
 

حکیم مهر - اولین همایش ملی «ایمنی و واکسیناسیون در ماهیان سردابی» با حضور جمعی از مسئولان و فعالان این حوزه و با همت سازمان جهاد دانشگاهی تهران از امروز (سه شنبه) در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.

دبیرعلمی همایش ملی ایمنی و واکسیناسیون در ماهیان سردابی گفت: این همایش با اهداف به اشتراک گذاشتن تجربیات و به روزرسانی اطلاعات و یافته ها در زمینه ایمنی و واکسیناسیون ماهیان سردابی و رفع چالش های بهداشتی برگزار می شود.

«دکتر احمد عرفان منش» افزایش بهره وری و کمک به تولید غذای سالم، فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر با ایمنی شناسی ماهیان سردابی، واکسن های ماهیان سردابی، چگونگی واکسیناسیون، چالش های موجود در این زمینه و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات و تجربیات فردی از دیگر اهداف برگزاری این همایش برشمرد.

وی اظهار کرد: انواع واکسن و روش های واکسیناسیون، آنتی بیوتیک ها به عنوان مهمترین معضل بهداشتی در صنعت آبزی پروری، چالش ها و فرصت ها در زمینه­ واکسیناسیون ماهیان سردابی، اقتصاد واکسیناسیون از جمله محورهای این همایش است.

دبیرعلمی همایش ملی ایمنی و واکسیناسیون در ماهیان سردابی با اشاره به اینکه در سال های اخیر تولید ماهیان سردابی رشد قابل توجهی داشته است، اظهار کرد: این رشد بی رویه سبب مشکلاتی در حوزه های مختلف به ویژه بیماری ماهیان سردابی شده که با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان شده است.

پذیرش 40 مقاله در اولین همایش ملی ایمنی و واکسیناسیون در ماهیان سردابی

عرفان منش به تعداد مقاله های ارسال شده به دبیرخانه این همایش اشاره کرد و گفت:بیش از 100 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این تعداد حدود 40 مقاله پذیرفته شده است.

دبیر علمی همایش ملی ایمنی و واکسیناسیون در ماهیان سردابی گفت: از مجموع مقالات پذیرفته شده 15 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

وی گفت: برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با سیستم ایمنی ماهی، نحوه اثر واکسن بر آن و اهمیت واکسیناسیون در جلوگیری از بروز بیماری ­ ها و آموزش انواع روش های واکسیناسیون در آبزیان و نمایشگاه جنبی از دیگر برنامه های این همایش است.

عرفان منش با اشاره به اینکه استفاده از مواد غذایی کمکی، رونق چندانی در این حوزه ندارد اظهار کرد: با توجه به مشکلات این صنعت، اکثرا به سمت مصرف آنتی بیوتیک ها سوق پیدا کرده اند که این روند باید تغییر یابد.

کاهش مراکز آبزی پروری آلوده به VHS

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نخستین همایش ملی ایمنی و واکسیناسیون ماهیان سردآبی گفت: در 10 ماه گذشته تعداد مراکز پرورش ماهی قزل آلا که به بیماری ویروسی VHS  آلوده بود، از 402 به 94 مرکز کاهش یافت .

«دکتر مهدی خلج» با اشاره به اینکه عملیات نظارت و پایش مراکز پرورش ماهی قزل آلا برای کنترل و مدیریت بیماری ویروسی VHS  بصورت مداوم در سراسر کشور انجام می شود، افزود: در 10 ماه گذشته لایروبی، شستشو و ضد عفونی حوضچه های پرورش ماهی قزل آلا و نظارت دقیق بر تخم چشم زده ماهی قزل آلای وارداتی، از مهمترین اقدامات سازمان دامپزشکی برای کنترل بیماری بوده است.

وی گفت:‌ سال 92 تعداد کانون های آلوده به بیماری ویروسی وی اچ اس 450 مورد بود که این مسئله سبب شد بسیاری از مراکز پرورش و تولید ماهی قزل آلا تعطیل شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: بهداشت آبزیان و رفاه آنان در مراکز پرورش دو رکن اصلی تولید محصول سالم است و برای اجرای آن باید پایش و مراقبت مستمر عوامل بیماری زا در مراکز پرورش انجام شود؛ نمی توانیم کمبود 50 میلیون تن گوشت ماهی را در بازار مصرف بدون در نظر گرفتن این عوامل تامین و تولید کنیم.

دکتر خلج تاکید کرد: آبزی پروران باید گونه های مناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی و محیط را برای پرورش انتخاب کنند، چرا که انتخاب گونه آبزی نامناسب سبب انتقال و شیوع بیماری های غیر بومی خواهد شد.

رتبه نخست ایران در تولید ماهیان سردآبی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ایران رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را دارد و جایگاه بیست و سوم جهان را از نظر تولید همه انواع آبزیان دریایی به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در کشور ما 946 هزار تن انواع آبزی تولید می شود که از این میزان 371 هزار تن در مراکز آبزی پروری و 575 هزار تن نیز در بخش صید و صیادی تولید می شود، اما آنچه که در تولید آبزیان باید در اولویت قرار گیرد پایداری و تولید سالم است.

خلج افزود: با توجه به خشکسالی ها، تغییر اقلیم و افزایش رو به رشد جمعیت، تولید محصولات شیلاتی و آبزی پروری در ایران و جهان با مشکل هایی همراه است. رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: به دلیل کمبود منابع آبی پرورش در آبهای سطحی نیز با مشکل هایی روبروست که باید آبزی پروری را به سوی آبهای آزاد هدایت کرد.

وی یادآوری کرد تولید ماهی در آبهای سطحی و آبهای آزاد نیز مخاطراتی به همراه دارد.

خلج افزود: کشورهای اروپایی با وجود منابع آبی فراوان آبزی پروری محدودی دارند؛ زیرا بیماری در آبزیان می تواند از گونه ای به گونه ای دیگر منتقل شود.

به گفته وی، بر پایه آمار سال 2012 میلادی مجموع تولید آبزیان در جهان 162 میلیون تن بود که 92 میلیون تن آن از طریق صید و 70 میلیون تن آن از راه آبزی پروری در آبهای سطحی به دست آمد.

وی اضافه کرد: بر پایه برآوردها و محاسبه رشد جمعیت به نظر می رسد تولید ماهی از طریق صید و آبزی پروری در سال 2030 میلادی به 260 میلیون تن برسد که آن زمان به دلیل محدودیت ذخایر، نسبت صید و آبزی پروری به ترتیب 90 میلیون و 170 میلیون تن خواهد بود.

دکتر خلج گفت:‌ برای تداوم تولید آبزیان باید ساختارها را تغییر و ضریب مکانیزاسیون را در بخش آبزی پروری افزایش دهیم؛ امروزه آبزی پرور خوب فردی است که از دانش و فناوری های روز برای تولید کارآمد استفاده کند.

وی افزود: هم اکنون بازسازی ساختارهای مراکز آبزی پروری در کشور مهمترین اولویت تولید در این بخش است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: پرورش دهندگان ماهی قزل آلا باید آبهای ورودی و خروجی حوضچه های پرورش خود را پالایش کنند و پایش مستمری نیز در زمینه بهداشت و رفاه مرکز خود داشته باشند، در غیر این صورت با مشکل جدی در آینده تولید مواجه خواهند شد.

دکتر خلج گفت:‌ باید روی تولید مولد میگو، ماهی قزل آلا و ماهیان گرمابی کار کنیم، در غیر این صورت مراکز پرورش بستر مناسبی برای شیوع بیماری ها خواهد بود و نمی توانیم تولید سالمی داشته باشیم.

وی افزود: ‌بی توجهی به اصول تولید پایدار شرایط را برای هجوم بیماری فراهم می کند.

23 مورد از بیماری های آبزیان، بومی ایران است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از وجود 34 بیماری آبزیان در کشور خبرداد و گفت: 23 مورد از بیماری ها بومی ایران است. این آمار نشان می دهد که اجرای موازین بهداشتی و اجرای مفاهیم پیشگیری مقدم بر درمان بسیار ضروری است.

دکتر خلج درباره روند اجرای طرح مقابله با استفاده از ماده مالاشت گرین در مراکز پرورش ماهی افزود: ‌متاسفانه برخی از آبزی پروران از این ماده که در صنعت رنگرزی کاربرد دارد برای رنگی کردن گوشت ماهی استفاده می کردند. در پی این اقدام غیر بهداشتی سازمان دامپزشکی وارد عمل شد و از ابتدای سال تاکنون موفق شدیم 29 مزرعه آلوده را تعطیل و ماهی های تولیدی را معدوم سازی کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای روش های پیشگیری میزان مصرف داروها، آنتی بیوتیک ها و واکسن ها در مراکز پرورش کاهش یابد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از توقیف سه محموله میگوی قاچاق که به بیماری لکه سفید مبتلا بود خبر داد و گفت:‌ برای جلوگیری از ورود تخم چشم زده آلوده به کشور نیز دستورالعمل های لازم ابلاغ شده و در حال اجراست.

دکتر خلج از اتحادیه های تولیدی خواست سازمان دامپزشکی کشور را در پایش و مدیریت موازین بهداشتی تولید همراهی کنند.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی برای اجرای طرح های مدیریت و مقابله با بیماری ها به بودجه مناسب نیاز دارد.

کمبود شدید واکسن تب برفکی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: برای کنترل بیماری دامی تب برفکی به 60 میلیون دوز واکسن با 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که فقط 10 درصد واکسن مورد نیاز را در اختیار داریم.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
0
0
مصرف مالاشیت گرین برای رنگ کردن گوشت ماهی؟؟؟!!!
مالاشیت گرین برای ضدعفونی وضدقارچ مصرف میشود
مهری زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
0
0
جناب آقای دکتر خلج سلام خسته نباشید از این نظرها ................. که همیشه تکیه کلام حضرتعالی است آیا می شود بدون توجه و رعایت ضوابط قرنطینه ای در حمل و نقل و جابجایی دام مشکل بیماریهای واگیر دامی از جمله تب برفکی کنترلی کرد آقای دکتر رئیس سازمانی که ........... مسئول بهداشت دام و محصولات دامی هستید درخواست های تکراری ده ها برابر اعتبار و پولی که درخواست کردید و به اضافه جند برابر واکسن تب برفکی بدون انجام اقدامات قرنطینه ای که فعلاً تعطیل است واقعاً بیهوده و سود آن برای شرکت های ................... است و ن غیر از این جناب آقای روحانی عزیز دامداران چشم اید به شما دارند به مدیران غیر مسئول در جهاد کشاورزی
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
0
0
رنگی کردن گوشت ماهی با ، ملاشیت گرین؟!!! تا حالا نشنیده بودم. پیشنهاد تشکیل یک کلاس برای کاربرد این ماده در رنگ آمیزی گوشت ماهی های سردابی رو دارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
0
رتبه بالا در تولید ماهی در آب شیرین !!!!
سوال بنده اینست چرا در دنیا به دنبال این رکورد نیستند به مگر نه اینکه تا دهه های آینده جنگ بر سرمنابع آب شیرین است؟؟؟؟
نظر شما
ادامه