کد خبر: ۲۸۵۶۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

هیچ نوع هورمونی در مرغداری های استان خراسان رضوی استفاده نمی شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، مدیر کل دامپزشکی استان با اعلام این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر اقبال مرغداران استان به سمت تولید مرغ بدون مصرف آنتی بوتیک شتاب گرفته و بر اساس آمار، این میزان با افزایش 30 درصدی در خراسان رضوی به همراه بوده به گونه ای که بیش از 5 میلیون قطعه مرغ بدون آنتی بیوتیک طی 10 ماهه ابتدای سال جاری در استان تولید شده است.

«دکتر مجید روحانی نژاد» افزود: در طول دوره پرورش طیور، احتمال بیماری و بروز عفونت در گله های مرغ وجود دارد لذا برای پیشگیری از مرگ و میر و درمان طیور باید با تجویز دامپزشک به مرغ ها آنتی بیوتیک داده شود.

وی افزود: به همین خاطر مصرف آنتی بیوتیک در امر پرورش مرغ، تابع قوانین خاص و پرهیز از مصرف تا زمان کشتار در مدت زمان تعیین شده است.

روحانی نژاد خاطر نشان ساخت: مرغ فاقد آنتی بیوتیک در راستای ارتقای کیفیت و اطمینان کامل از نبود هیچگونه آنتی بیوتیک حتی مقدار مجاز و استاندارد در گوشت مرغ تولید می شود اما باید تاکید کرد این بدان معنا نیست که سایر مرغ های تولیدی از نظر سلامت دچار مشکل هستند بلکه سلامت آنها نیز با توجه به حضور کارشناسان دامپزشکی در کشتارگاه های طیور کاملا مورد تائید است و دامپزشکی بر زمان پاک بودن گوشت مرغ از آنتی بیوتیک و فرآورده های خام دامی نظارت دقیق دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: «برخی مردم تفاوت میان آنتی بیوتیک با هورمون را نمی دانند و عرضه مرغ فاقد آنتی بیوتیک در برخی فروشگاهها این تصور نادرست را ایجاد کرده که سایر مرغهای تولیدی دارای هورمون هستند که در همین جا اعلام می کنم چنین تصوری، یک تصور غلط است و در هیچ یک از تولیدات طیور استان از هورمون استفاده نمی شود.»

وی اعلام داشت: استفاده از هورمون در صنعت طیور ایران، شایعه ای بی اساس است زیرا تجویز هورمون رشد در تغذیه مرغ گوشتی برای واداشتن آن به رشد سریع و ناگهانی نه تنها مفید نیست بلکه زیان آور بوده و توجیه اقتصادی نیز ندارد.

وی غیرقانونی بودن، هزینه زیاد، فقدان تاثیر هورمون و اثرات منفی آن بر عملکرد طیور و... را از دلایل عدم استفاده از هورمون در صنعت مرغداری برشمرد.

روحانی نژاد اظهار داشت: افراد غیرمتخصص باید از اظهار نظر غیرکارشناسی، بویژه در فضای مجازی در مورد فراورده های خام دامی پرهیز کنند و از ایجاد زمینه های تشویش اذهان عمومی، شایعات بی اساس و خسارت به صنایع مرتبط و تولیدات استان خودداری نمایند.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
0
0
با سلام حسب اطلاع مدیر کل محترم استان خراسان رضوی که البته خود ایشان نیک می دانند ولی مصداق مثل معروف خیاط در کوزه افتاد بخشی از اظهار نظر ایشان غیر کارشناسی است آنجا که میفرمایند دامپزشکی بر زمان پاک بودن مرغ از آنتی بیوتیک نظارت دقیق دارد باید خون گریست که اتفاقا در این مورد خاص دامپزشکی اصلا و ابدا هیچ اشراف و اطلاعی از نحوه پرورش,نوع آنتی بیوتیک مصرفی و زمان پرهیز از این دسته دارویی لااقل در فارمهای گوشتی ندارد زیرا که اساسا مدیریت بهداشتی این فارمها بیش از یک دهه به بخش خصوصی ای سپرده شده است که فقط در زمان تمدید پروانه واحد پرورشی سراغش گرفته میشود و صد افسوس که هیچکاره بودن سازمان دامپزشکی در نظام توزیع دارو باعث شده پرورش دهندگان بصورت دست اول به انواع داروها از درب کارخانه دسترسی داشته وبنا به تجربه,وجدان حرفه ای و سلیقه خود از این دسته دارویی حتی تا شب کشتار استفاده نمایند.نکته طنز گونه اظهار نظر جناب ایشان نظارت مسئولین بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاههاست زیرا اساسا هیچ دامپزشکی قادر به کشف باقیمانده دارویی از طریق قضاوت لاشه نیست گیریم که چنین کرامتی هم داشته باشد از آنجا که حقوق بگیر مستقم کشتارگاه است در جدال ندای وجدان و ادامه معیشت خانوار قطعا مورد دوم پیروز خواهد بود.
طاهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
0
0
......................... کجای مرغداری های مشهد جنابعالی و یا همکارانتان نظارت دارند یک مورد را بگویید تا این اظهارات قرین صحت باشد فکر کردن و بعد اظهار [نظر] کارشناسی خوب است لطفاً به فکر مردم و جماعت تولید کننده مرغ و تخم مرغ اینقدر توهین نفرمائید .
روحانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
0
0
سلام وجداناً آخرین نظر آقای خلج را در مورد به عدم تطبیق شرایط تولید مرغ با صادرات به کشور روسیه را قطعاً خواندید حالا نظر مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی را که می خوانید این قدر تناقض وای به حال این مردم
نظر شما
ادامه