کد خبر: ۲۸۵۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به تولید واکسن جدید چند ظرفیتی تب برفکی در این موسسه، از پایش مستمر بیماری و تشخیص سویه‌های در گردش ویروس تب برفکی در کشور توسط موسسه رازی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، حمید کهرام درباره واکسن جدید تب برفکی 6PD50  این موسسه گفت: بخش تحقیق و تولید واکسن تب برفکی موسسه رازی دارای سابقه‌ای 54 ساله در تولید واکسن ویروسی (کُشته شده) تب برفکی است که توانسته خدمات شایانی را در برنامه مبارزه و پیشگیری از بیماری در سطح کشور ارائه کند.

وی با بیان اینکه محققان و کارکنان متعهد و متخصص این بخش همواره در پی ارتقای کمی و کیفی واکسن، اقدام به بهینه‌سازی و توسعه روش‌ها و فرآیندهای تولید در حوزه R &D  (تحقیق و توسعه) کرده‌اند، افزود: یکی از دستاوردهای مهم این بخش، تولید واکسن جدید و ارتقای یافته تب برفکی 6PD50 است که تحقیقات اولیه بر روی آن از نیمه دوم سال 93 در موسسه رازی آغاز شد و اوایل سال 94 به نتیجه و تولید رسید.

کهرام گفت: در این واکسن چهار سویه ویروس تب برفکی شامل ( O2010,A13,A15,Asia) که تاکنون در دامداری‌های کشور شناسایی شده به کار رفته که به کنترل بهتر این بیماری کمک می‌کند.

رئیس موسسه رازی با بیان اینکه تاکنون واکسن تب برفکی به صورت 3PD50  در موسسه تولید و به سازمان دامپزشکی تحویل می‌شد، یادآور شد: با توجه به اعلام نیاز سازمان دامپزشکی به واکسن تب برفکی جدید، نوع 3PD50 این واکسن تنها به درخواست سازمان تولید خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این واکسن به منظور پیشگیری از بیماری تب برفکی در تمامی دام‌های زوج سُم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری استفاده می‌شود، تصریح کرد: شدت واگیری در دام‌های حساس بسیار بالا (100 درصد) بوده، ولی میزان مرگ و میر پایین و به طور عمده دام‌های جوان را در برمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: این واکسن همواره به عنوان فاکتور کاهش دهنده علائم و خسارات کلینیکی بیماری مطرح است.

کهرام بیماری تب برفکی را از مهمترین بیماری‌های جمعیت دامی نشخوارکنندگان به ویژه گاو و گوساله خواند که خسارات اقتصادی فراوانی به دامدار و کشور تحمیل می‌کند و اظهار داشت: تولید واکسن تب برفکی 6PD50 نمونه‌ای از تلاش محققان این موسسه برای بهبود کیفیت تولیدات و پیشگیری و کنترل بیماری‌های خطرناک است.

رئیس موسسه رازی افزایش قدرت محافظت‌کنندگی واکسن، کاهش شیوع و بروز بیماری در بین دام‌های حساس، بهبود برنامه پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی، کاهش خسارت به دامدار و افزایش تولید گوشت و سایر فرآورده‌های دامی و امکان تولید واکسن مونووالان تب برفکی با قدرت محافظت‌کنندگی بالاتر از 10PD50 برای واکسیناسیون اضطراری را از ویژگی این واکسن نام برد.

وی اضافه کرد: این واکسن در مقایسه با نوع 3PD50 مزیت‌هایی شامل افزایش دوره ایمنی و پایداری واکسن، کاهش ضایعات ناشی از بیماری تب برفکی و عیار محافظتی بالاتر دارد.

کهرام واکسن کُشته چند ظرفیتی تب برفکی را از واکسن‌های روز دنیا نام برد که علیه این بیماری خطرناک دامی استفاده می‌شود و خاطر نشان کرد: با توجه به موقعیت کشورمان و ورود دام‌های قاچاق و حاوی ویروس‌های جدید، واکسن جدید تب برفکی که در آن تمام سویه‌های شناخته شده، این ویروس به کار رفته، پوشش بهتری نسبت به واکسن قبلی دارد.

به گفته کهرام تولید این واکسن در موسسه رازی ضمن صرفه‌جویی ارزی قابل توجه برای کشور، درآمدزایی مناسبی نیز با انتقال دانش فنی آن به سایر کشورها به همراه دارد.

رئیس موسسه رازی پایش مستمر بیماری و تشخیص و تعیین سویه‌های در گردش ویروس تب برفکی با همکاری سازمان دامپزشکی را از برنامه مهم این موسسه اعلام کرد و افزود: جداسازی 3 سویه جدید ویروس تب برفکی طی دو سال اخیر و تهیه واکسن تک ظرفیتی و چند ظرفیتی حاوی سویه‌های جدید در سریع‌ترین زمان از دستاوردهای مهم بخش تحقیق و تولید واکسن تب برفکی در این موسسه است.

بر اساس این گزارش، با توجه به تولید برای نخستین‌بار واکسن 6PD50  تب برفکی در کشور و زمان صرف شده برای تایید نهایی آن در سازمان دامپزشکی، امسال میزان کمی از این واکسن تولید شد که این میزان از سال آینده در موسسه رازی افزایش خواهد یافت.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
0
2
جناب آقای دکتر کهرام برای ساخت واکسن تب برفکی که سویه جدید می باشد بر اساس استانداردهای oie حداقل 18 ماه زمان لازم دارد چگونه در واکسن موسسه سویه A15 را چند ماه پس از شیوع قرار دادید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
0
0
نوشدارو بعد از مرگ گاوهای سهراب
نظر شما
ادامه