کد خبر: ۲۸۵۵۲
به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز
«دکتر منصور میاحی» رئیس دانشکده دامپزشکی این دانشگاه با مروری بر تاریخچه، دستاوردها و عملکرد این دانشکده در چهار دهه فعالیت، وضعیت فعلی و برنامه‌های آیین بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس آن را تشریح کرد ...
 
 

حکیم مهر - رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز با مروری بر تاریخچه، دستاوردها و عملکرد این دانشکده در چهار دهه فعالیت، وضعیت فعلی و برنامه‌های آیین بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس آن را تشریح کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر منصور میاحی» با اشاره به این‌که دانشکده دامپزشکی فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1353 در قالب یکی از گروههای دانشکدهی کشاورزی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز بنیانگذاری شد، اظهار داشت: این دانشکده از سال 1353 به‌طور رسمی با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی آغاز به فعالیت کرد .

دانشکده دامپزشکی دانشگاه؛ سومین دانشکده دامپزشکی کشور

وی افزود: با ادامه فعالیت‌های گروه و بنا به پیشنهاد مدیریت وقت دانشکده با یاری و مساعدت مسئولان دانشگاه و وزارت علوم دوره‌ کارشناسی دامپزشکی در سال 56 به دکتری عمومی دامپزشکی ارتقا پیدا کرد؛ می‌توان گفت در کشور 2 دانشکده دامپزشکی قبل از اهواز تأسیس شدند که اولین دانشکده دامپزشکی در دانشگاه تهران‌ تأسیس شد و دانشگاه پهلوی شیراز نیز دومین دانشگاه دارای دانشکده دامپزشکی در کشور است .

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: پس‌ازآن در اهواز تقریباً هم‌زمان با ارومیه سومین دانشکده دامپزشکی کشور در ‌سال 1353 تأسیس شد. در سال 1356 شوراي برنامه‌ريزي و تدوين دوره‌هاي مختلف علوم دامپزشكي، نظير آنچه در حال حاضر در وزارت علوم و آموزش عالي برقرار است، وجود نداشت و هر يك از سه دانشكده دامپزشكي آن زمان (تهران، شيراز و اروميه) برنامه‌هاي خاص خود را براي آموزش دوره دكتري عمومي دامپزشكي اجرا مي‌كردند .

تصویب دوره دکترای عمومی دامپزشکی دانشکده در سال 1357

میاحی بابیان این‌که سرانجام اواخر فروردين‌ماه 1357 برنامه آموزشي دوره دكتراي عمومي دامپزشكي تهيه و با تأييد شوراي منتخب براي مديريت دانشگاه ارسال شد، خاطرنشان کرد: این برنامه سپس در شوراي دانشگاه مورد تأييد قرار گرفت .

وی با اشاره به ادامه مديريت مرحوم دكتر كريم ميربابايي در دانشكده دامپزشكي تا ارديبهشت 1358، اظهار کرد: پس‌ازآن، دكتر ناصر حقوقی‌راد به‌عنوان دومين رییس دانشكده دامپزشکی فعالیت خود را آغاز کرد. او پس از مدتی از سمت خود استعفا داد و دانشكده به‌صورت شورايي با ترکیب دكتر سيد هدايت‌اله رشيدي، دكتر مرتضي علوي شوشتري و محمدعلي هدايتي‌فر اداره شد؛ البته در اين شورا دكتر رشيدي مديريت را بر عهده داشت .

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: بعد از مدتي دكتر رشيدي به‌عنوان سومين رییس دانشكده دامپزشکی اهواز عهده‌دار مسئوليت دانشكده شد؛ بعد از او نیز دكتر منصور سياري، دكتر منصور مياحي و دكتر غلامحسين خواجه ریاست دانشكده را بر عهده گرفتند .

مقاومت اساتید و دانشجویان، مانع انحلال دانشکده

میاحی یادآور شد: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تغییرات به‌عمل آمده در برنامه‌ریزی آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق، تصمیم گرفته شد که از چهار دانشکده دامپزشکی فعال کشور 2 دانشکده دامپزشکی ارومیه و اهواز منحل و دانشجویان این 2 دانشکده به دانشکده‌های دامپزشکی تهران و شیراز منتقل شوند .

وی تصریح کرد: مقاومت و اعتراضات اساتید و دانشجویان دانشکده‌ها‌ی فوق در برابر این تصمیم و نیز پیگیری مسئولان دانشگاه باعث شد تا سرانجام از مهرماه 1365 با پذیرش دانشجو در مقطع دکترای عمومی در دانشکده‌ دامپزشکی دانشگاه شهید چمران موافقت شود و روند پیشرفت و توسعه دانشکده ادامه ‌یابد .

فعالیت 59 عضو هیأت‌علمی تمام‌وقت و 17 رشته در دانشکده

میاحی با بیان این‌که در حال حاضر این دانشکده دارای 59 عضو هیأت‌علمی تمام‌وقت است، اظهار داشت: از مجموع اعضای هیأت‌علمی دانشکده 13 نفر استاد، 25 نفر دانشیار و 21 نفر نیز در مرتبه استادیاری هستند؛ همچنین هم‌اکنون 17 رشته در مقاطع مختلف دکترای عمومی دامپزشکی، کارشناسی‌ ارشد، دکتری تخصصی  PhD و رزیدنسی (دستیاری) در دانشکده فعال است .

وی ادامه داد: از این تعداد چهار رشته پاتوبیولوژی، انگل‌شناسی، بهداشت مواد غذایی و فیزیولوژی در مقطع کارشناسی ارشد هستند؛ همچنین یک‌رشته دکتری عمومی، 6 رشته دکتری تخصصی و 6 رشته دکتری رزیدنسی در دانشکده وجود دارد .

جذب 30 دانشجوی دکترای عمومی در هر نیمسال

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به جذب حدود 30 دانشجوی دکتری عمومی در هر نیمسال در این دانشکده، گفت: در حال حاضر چهار گروه آموزشی در دانشکده فعالیت می‌کند و بر اساس درخواست گروه‌ها با توجه به نیازسنجی، امکانات و اولویت‌های آموزشی، در دیگر رشته‌ها و مقاطع نیز دانشجو پذیرش می‌شود .

میاحی تعداد دانشجویان در حال تحصیل این دانشکده را 444 دانشجو عنوان کرد و افزود: از مجموع دانشجویان دانشکده 290 نفر در دوره دکتری عمومی، 49 نفر در دوره‌های کارشناسی ارشد، 51 نفر در مقطع  PhD و 54 نفر نیز در دوره‌های دستیاری تحصیل می‌کنند.

تنها دانشکده دانشگاه با دانشجویان فقط تحصیلات تکمیلی

وی خاطرنشان کرد: از سال 93 در راستای کیفی‌سازی آموزش‌ها پذیرش دانشجو به‌صورت هدفمند انجام می‌شود؛ البته یکی از خصوصیات دانشکده دامپزشکی این است که همه دانشجویان آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند و دانشجوی لیسانس در دانشکده پذیرش نمی‌شود .

فعالیت بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان دامپزشکی کشور

میاحی همچنین به زیرساخت‌های پژوهشی این دانشکده اشاره و اظهار کرد: 22 آزمایشگاه آموزشی و تحقیقاتی در دانشکده وجود دارد و دانشکده دارای یک بیمارستان دامپزشکی است که می‌توان گفت ازنظر تعداد مراجعه و امکانات سخت‌افزاری بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان دامپزشکی در کشور است. ساختمان بیمارستان در 2 مرحله در سال 1365 به اتمام رسید؛ همچنین ساختمان جدید دانشکده در سال 90 تکمیل شد و مورداستفاده قرار گرفت .

چاپ و ارائه بیش از 9 هزار مقاله در 40 سال فعالیت علمی

وی با اشاره به آمار شاخص‌های پژوهشی، خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای اخذشده از سامانه  RMS تاکنون نزدیک به سه هزار مقاله از اعضای هیأت‌علمی دانشکده در طول 40 سال فعالیت آن در مجلات علمی داخلی و خارجی چاپ‌شده است؛ همچنین در این مدت حدود 6 هزار مقاله در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی ملی و بین‌المللی ارائه‌شده است .

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: تاکنون نزدیک به هزار و 200 پایان‌نامه و حدود 200 طرح تحقیقاتی در دانشکده به اتمام رسیده است؛ البته بخش عمده این طرح‌ها داخلی و تعداد کمی (حدود 30 طرح) مربوط به پروژه‌های ارتباط با صنعت بوده است .

ظرفیت بالای دانشکده برای اجرای طرح‌‌های ارتباط با صنعت

میاحی بابیان این‌که با توجه به پتانسیل اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده، این حوزه به‌نوعی مغفول مانده و هنوز توانایی و ظرفیت بسیاری برای اجرای طرح‌های ارتباط با صنعت وجود دارد، اظهار کرد: از سوی دیگر وجود مزارع بزرگ پرورش ماهی، طیور و آبزیان در استان ظرفیت بالایی برای کارهای تحقیقاتی فراهم کرده است که لزوم فعالیت بیشتر در این بخش را ایجاب می‌کند .

وی همچنین به چاپ مجله دامپزشکی ایران در این دانشکده اشاره و خاطرنشان کرد: این مجله در هر فصل با یک شماره زیر چاپ می‌رود و سالانه چهار شماره مجله منتشر می‌شود؛ مجله دامپزشکی ایران باسابقه خوب و درخشان خود، از مجلات برتر کشور و تنها مجله دامپزشکی در دانشگاه شهید چمران اهواز است .

10 سال فعالیت مجله دامپزشکی ایران در دانشکده

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز بابیان این‌که هرسال حدود 150 تا 200 مقاله از طریق سامانه مجله به دبیرخانه ارسال می‌شود، تصریح کرد: در هر شماره 12 مقاله و هرسال 48 مقاله در مجله چاپ می‌شود؛ با توجه به این‌که اکنون در حال ورود به سال یازدهم فعالیت مجله هستیم، در این مدت حدود 500 مقاله در آن چاپ‌شده است .

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های علمی در این دانشکده، تصریح کرد: با توجه به پرورش گاومیش در منطقه و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های علمی موجود، در سال 89 قطب علمی بهداشت و بیماری‌های گاومیش کشور در این دانشکده تأسیس شد و اکنون با مدیریت دکتر حاجی حاجیکلایی در حال فعالیت است .

برنامه‌های آیین بزرگداشت چهلمین سال تأسیس 

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص برنامه‌های بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس این دانشکده، اظهار داشت: تقریباً هم‌زمان با آیین گرامیداشت شصتمین سالگرد تأسیس دانشگاه، مراسم چهلمین سالگرد تأسیس دانشکده دامپزشکی نیز برگزار و از پیشکسوتان و فعالان این دانشکده در طول سال‌های فعالیت آن طی مراسمی در روز 25 بهمن‌ماه تجلیل خواهد شد .

میاحی رونمایی از لوگوی بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس این دانشکده را از دیگر برنامه‌های این آیین برشمرد و افزود: همچنین تجلیل از اساتید بازنشسته با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط از دیگر برنامه‌های این آیین خواهد بود .
 
 
نظر شما
ادامه