کد خبر: ۲۸۵۲۷
 
 

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی از اجرای طرح ژنومیک اسب اصیل ترکمن در استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان شمالی، «دکتر رضا شاهین‌فر» در این خصوص افزود: خراسان‌شمالی خاستگاه اصیل‌ترین نژاد اسب ترکمن در ایران بوده و در واقع هویت اسب اصیل تركمن متعلق به این استان و منطقه مرزی جرگلان است.

وی با اشاره به اینکه اکنون این استان دارای حدود یک هزار سر اسب اصیل ترکمن است، افزود: سال‌هاست که مسئولان استانی وجود این گونه حیوانی را به‌عنوان یک مزیت اقتصادی برای رشد و توسعه استان بیان می‌کنند اما بعد از گذشت سال‌ها هنوز صنعت اسب جایگاه واقعی خود را در این استان پیدا نکرده الست.

وی گفت: به‌منظور بقای این صنعت باید ذخایر ژنتیکی اینگونه از اسب‌ها حفظ شود که مسئولان این استان به دنبال انجام فعالیت‌های اجرایی برای حفظ این گونه ارزشمند هستند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان شمالی ادامه داد: در این راستا جلسه هم اندیشی فی ما بین سازمان جهادکشاورزی و جهاددانشگاهی استان در دفتر معاونت بهبود تولیدات دامی برگزار شد و با توجه به بررسی و امکان انجام طرح ژنومیک اسب اصیل ترکمن در استان توسط جهاددانشگاهی، طرح مذکور جهت بررسی و اجرا به جهادکشاورزی استان ارائه می‌شود.

وی افزود: همچنین حفظ و تکثیر ذخایر ژنتیک اسب از طریق به‌کارگیری فناوری‌های نوین تولیدمثلی و در شرایط آزمایشگاهی با انجماد اسپرم، انجماد جنین و تعیین جنسیت جنین در قالب کارگاه آموزشی ویژه پرورش دهندگان اسب استان توسط کارشناسان پژوهشگاه ابن‌سینا برگزار خواهد شد.

شاهین‌فر بیان کرد: جهت اجرای این طرح باید بخش‌هایی در مزرعه و بخش‌هایی نیز در تهران انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد كارشناسان، خراسان شمالی دارای خالص‌ترین، اصیل‌ترین، ناب‌ترین و دست‌نخورده‌ترین نژاد اسب ترکمن در جهان است که آوازه این اسب به‌واسطه چالاکی و چابكی در سراسر جهان پیچیده است.
 
 
نظر شما
ادامه