کد خبر: ۲۸۵۲۴
 
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون مدیرکل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مقاومت به داروهای میکروبی (AMR ) را یک تهدید در حال ظهور برای بهداشت عمومی عنوان کرد که نیازمند یک تلاش جهانی برای مقابله با خطراتشان برای امنیت غذایی است.

«هلنا سمدو» گفت: استفاده بیش از حد و سوءاستفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر عوامل ضدمیکروبی مقاومت به بسیاری از میکروب‌هایی که منجر به عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌شوند را افزایش داده است که تهدیدی برای سلامت استان‌ها و حیوانات محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مخاطرات انسانی، ظهور میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک و سایر عوامل دارویی سلامت حیوانات را به مخاطره می‌اندازد و در نهایت نیز روی معیشت روستایی و امنیت غذایی تأثیرگذار خواهد بود.

سمدو تصریح کرد: مقاومت به داروهای ضدمیکروبی یک تهدید جهانی است که تنها نمی‌تواند در اروپا حل شود.

گفتنی است، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در کنفرانس برگزارشده در سال 2015، خواستار اقدام فوری در سطح ملی و بین‌المللی برای پاسخ به تهدید رو به رشد عوامل بیماری‌زای مقاوم به دارو در سیستم‌های تولید مواد غذایی (خشکزی و آبزی) در جهان شده است.

لازم به ذکر است، شیوع مقاومت به داروهای ضدمیکروبی با توجه به استفاده نامناسب از داروها در بخش کشاورزی بیشتر از گونه‌های جانوری دیده می‌شود.

معاون مدیرکل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ادامه با بیان اینکه مدیریت بیماری یک چالش بسیار دشوار است، افزود: با توجه به تغییرات آب و هوایی و افزایش شهرنشینی، مجبور به تولید غذای بیشتر برای تأمین غذای جمعیت 10 میلیاردی جهان در سال 2050 هستیم.

سمدو با تأکید بر اینکه باید راه‌حلی برای رفع معضلات مقاومت به داروهای ضدمیکروبی یافت، اظهار داشت: چگونه می‌توان گرسنگی را از بین ببریم یا پایداری را بهبود ببخشیم زمانی که نمی‌توانیم حیوانات بیمار را درمان کنیم؟ چگونه می‌توانیم فقر روستایی را کاهش داد زمانی که داروها و درمان‌های ارائه‌شده به کشاورزان، در مزارع آنها هیچ تأثیری نخواهد گذاشت؟
 
 
نظر شما
ادامه