کد خبر: ۲۸۵۲۲
 
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: اگر در حوزه مقابله با بیماری‌های دامی اقدامات کنترلی انجام نشود اقتصاد کشور مورد تهدید واقع می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر نادر پرور» در حاشیه مراسم افتتاح طرح های جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از جمله وظایف سازمان دامپزشکی توجه به مبحث سلامت عموم مردم است و پیشگیری بهترین راه مقابله با بیماری دامی در حوزه دامپزشکی است.

وی گفت: در حدود
۵۰ درصد از تخت های بیمارستانی را بیماری منتقل شده از دام به انسان تشکیل می‌دهد که شامل بیماری های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تب مالت و... است که در صورت پیشگیری از این نوع از بیماری‌ها توجه به بخش درمان سایر بیماری ها بیشتر خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: بیماری‌های دامی در حوزه اقتصاد در واقع سرمایه‌های دامی مملکت را هدف قرار می‌دهند و اگر در این زمینه کنترلی انجام نشود با توجه به درصد بالای اشتغال در این زمینه اقدامات و سرمایه انجام شده را مورد هجوم قرار خواهد داد.

پرور با اشاره به
۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور بحران زده عراق گفت: حفظ امنیت اولویت این کشورها بوده و به بهداشت توجه چندانی نمی شود و در این میان استان ما با نهایت تلاش به عنوان سپری عمل می کند که بیماری دامی و طیور به سایر مناطق کشور منتقل نشود.

وی با اشاره به اینکه طی اقدامات یک سال گذشته بالغ بر
۱۱ میلیون نوبت واکسیناسیون در حوزه بیماری های دامی به شکل کاملا رایگان انجام شده ابراز داشت: این خدمات شامل واکسیناسیون بیماری‌های تب برفکی، نشخوارکنندگان کوچک، آبله، تب مالت، سل و آنفولانزای فوق حاد پرندگان و... که به مراقبت نیاز داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: در خصوص نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی در یک سال گذشته
۷۵ هزار مورد بازدید از اماکن تولید و نگه دارنده و عرضه فرآورده‌های خام دامی داشتیم که در نهایت نزدیک ۵۰۰ مکان غیر بهداشتی شناسایی شد و برای آنها پرونده تشکیل شده که تا به امروز بالغ بر ۳۰۷ مکان غیر بهداشتی پلمپ شده است.

پرور گفت: بالغ بر
۳۰۳ تن فرآورده دامی فاسد از چرخه مصرف مردم خارج شده است که اقدام اساسی در راستای جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک از دام به انسان انجام شده است.

وی ادامه داد: با دستور قضایی و مساعدت نیروی انتظامی در راستای حفظ سلامت دام‌های استان
۱۵۳ تن فرآورده فاسد از مراکز تولید، مغازه‌ها و همچنین ۱۵۰ تن در کشتارگاه‌های دام و طیور کشف و از چرخه مصرف خارج شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص صادرات دام گفت: در مبحث صادرات دام به حوزه خارج از استان و به کشورهای حوزه خلیج فارس
۴۵۰ هزار راس دام صادر کرده ایم.
 
 
نظر شما
ادامه