کد خبر: ۲۸۴۹۷
 

در ایام دهه فجر امسال، 34 پروژه در بخش آبزی‌پروری به بهره‌برداری می‌رسد که برای 492 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و میزان تولید آبزیان در این پروژه چهارهزار و 400 تن پیش‌بینی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان شیلات ایران روز گذشته در نشست رسانه‌ای خود به مناسبت ایام دهه فجر با اعلام این خبر گفت: تولید محصولات آبزی از اوایل انقلاب تاکنون از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، به‌گونه‌ای که تعداد مراکز شیلاتی در سال 1357 حدود هشت مرکز بوده که در سال 1393 خورشیدی به 445 مرکز افزایش یافته است.

«حسن صالحی» افزود: سرانه مصرف آبزیان از ابتدای انقلاب تا امروز نیز از یک کیلوگرم به 9.2 کیلوگرم ارتقاء یافته است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف پروتئینی که از آبزیان حاصل می‌شود نیز از نیم گرم در سال 1357 به 4.6 گرم در سال 93 رسیده است که امیدواریم بتوانیم این عدد را به شش گرم ارتقاء دهیم.

صالحی درباره ارزش صادراتی خاویار ادامه داد: ارزش خاویار صادراتی در سال 1357 حدود 27 میلیون دلار بود که در حال حاضر به 300 میلیون دلار افزایش یافته است.

افتتاح 34 پروژه شیلاتی در ایام دهه فجر

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: امسال همزمان با ایام دهه فجر، 34 پروژه شیلاتی به بهره‌برداری می‌رسد که این تعداد پروژه می‌تواند برای 492 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند و آبزیانی که از این تعداد پروژه تولید می‌شود، چهارهزار و 400 تن برآورد می‌شود.

وی پرورش ماهی در قفس را در استان هرمزگان یکی از پروژه‌های ایام دهه فجر برشمرد و یادآور شد: این پروژه با مشارکت نروژی‌ها در بندر چارک در غرب بندرلنگه با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد و این پروژه به‌تنهایی می‌تواند برای 450 نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و سه‌هزار تن تولید آبزیان را دربر بگیرد.

صالحی تأکید کرد: سهم سرمایه‌گذاری در این پروژه نیز بیش از چهار میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت: در شهریورماه سال جاری نیز پروژه‌ای در جوانرود ساری افتتاح شد که این پروژه مربوط به پرورش ماهیان خاویاری بود و پتانسیل تولید دوهزار تن گوشت ماهی خاویاری و 30 تن خاویار را دارد.

صالحی همچنین گفت: در حال حاضر ماهی خاویاری که صید می‌شود، در راستای بازسازی ذخایر و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی بوده و کمتر از 400 کیلوگرم از دریای خزر است.

وی در ادامه افزود: در دو سال آینده سه تا چهار پروژه در زمینه ماهیان خاویاری را در دستور کار داریم و در برنامه ششم توسعه نیز تولید 10 هزار تن گوشت و 100 تن خاویار پرورشی برای حضور برند ایرانی در بازارهای جهانی را در دستور کار داریم.

صالحی خاطرنشان کرد: طی 10 ماهه گذشته بیش از 800 کیلوگرم از خاویار پرورشی تولیدشده در کشور صادر شده است.

پرورش ماهی در قفس در شرایط محدودیت منابع آبی در اولویت است

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به محدودیت منابع آب شیرین در کشور ادامه داد: در حال حاضر بیش از 130 قفس در دریاها نصب شده است و امیدواریم بیش از چهارهزار تن پرورش ماهی در قفس در شمال و جنوب به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: در استان‌های شمالی (گیلان و مازندران) و در استان‌های جنوبی (هرمزگان و چابهار) 12 قفس در ساحل برای تولید به‌زودی وارد دریا می‌شود.

صالحی یادآور شد: پروژه مربوط به بوشهر نیز آماده شده است و در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تأکید کرد: در برخی از استان‌های دارای سدهای کشاورزی همچون کرمانشاه، کردستان، ایلام و لرستان پایلوت‌هایی در زمینه پرورش ماهی در قفس در دستور کار است.

صالحی صید فراساحل را از دیگر برنامه‌های سازمان شیلات برشمرد و اظهار داشت: صید فانوس‌ماهیان در عمق‌های بسیار زیاد برای سال 96 هدف‌گذاری شده است و 30 فروند شناور تا پایان سال جاری آماده می‌شوند که صید فانوس‌ماهیان داشته باشند و بدین‌ترتیب تعداد کلی شناورها برای صید این آبزیان تا مهرماه سال آینده به 60 شناور می‌رسد.

وی همچنین گفت: بیش از 800 شناور نیز در آب‌های بین‌المللی و اقیانوس هند برای صید تن‌ماهیان در نظر گرفته شده است.

پیشی گرفتن صادرات آبزیان نسبت به واردات آن طی 10 ماهه ابتدای سال 94

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: در 10 ماهه ابتدای امسال، میزان صادرات کلی آبزیان به بیش از 185 میلیون دلار رسیده است که 20 درصد نسبت به مدت مشابه گذشته رشد داشته که از لحاظ ارزشی و تناژ نیز از رشد مناسبی برخوردار بوده است؛ همچنین واردات محصولات شیلاتی نیز از نظر ارزشی 12 درصد و از لحاظ تناژ هفت درصد در این مدت کاهش داشته است.

صالحی درباره برنامه‌های این سازمان در پسابرجام خاطرنشان کرد: پرورش مای در قفس ازجمله برنامه‌های این سازمان محسوب می‌شود و تا پایان سال 1399 در برنامه داریم که 200 هزار تن تولید ماهی در قفس را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

وی از برگزاری روز نروژ در 13 اسفندماه خبر داد و تصریح کرد: با حضور بخش خصوصی نروژ و ایران در روز 13 اسفندماه همکاری‌های نزدیک‌تری برای پرورش ماهی در قفس و سایر فعالیت‌ها را انجام خواهیم داد.

همکاری چهار شرکت آمریکایی در زمینه تخم چشم‌زده قزل‌آلا

رئیس سازمان شیلات ایران درباره خسارت‌هایی که در برخی موارد بیماری‌ها به شیلات وارد می‌کنند، ادامه داد: در سال 1385 تا سال 1391 خسارت سنگینی از واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلا به بخش آبزی‌پروری کشور وارد شد؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های 1391 حدود 80 درصد تخم چشم‌زده مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین شد، اما در پسابرجام امیدواریم که در سفرهای هیأت‌های مختلف کشور شاهد آن باشیم که بتوانیم حضور شرکت‌های تولیدکننده تخم چشم‌زده را در داخل کشور داشته باشیم و نیازمان در دو سال آینده به کمتر از 20 درصد از طریق واردات برسد و در این راستا با کشور فرانسه و ایتالیا و همچنین چهار شرکت آمریکایی رایزنی‌هایی داشته‌ایم.

صالحی یادآور شد: 35 سال بود که نسل نخست ماهی قزل‌آلا را نداشتیم و واردات آن از چین انجام می‌شد، اما امیدواریم در سال آینده بتوانیم در زنجیره فوق وارد شده و در کشور عملیات اصلاح نژادی را انجام دهیم.

لایحه حفاظت از ذخایر دریای خزر به تصویب مجلس رسید

وی درباره خسارت‌های سنگینی که بر ذخایر دریای خزر طی سال‌های گذشته وارد شده است، تأکید کرد: رؤسای جمهوری پنج کشور در آستاراخان موافقت‌نامه‌ای را به امضاء رساندند و در دو هفته گذشته نیز در مجلس شورای اسلامی این موافقت‌نامه به تأیید رسید و قرار شده است که در زمینه ماهیان خاویاری و بازسازی ذخایر دریای خزر اقداماتی توسط پنج کشور به انجام برسد.

صالحی اظهار داشت: توسعه آبزی‌پروری صنعتی، مکانیزه کردن مزارع پرورشی با توجه به کمبود آب شیرین در کشور مدنظر سازمان شیلات است و علاوه بر آن، فضاهایی را برای حضور بیشتر دانش‌آموختگان رشته‌های شیلاتی باز کرده‌ایم که در این راستا با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد شرکت‌های فنی و مهندسی خدمات کارشناسی به امضاء رساندیم که دانش‌آموختگان مربوطه در این شرکت‌ها حضور داشته و به آبزی‌پروران خدمات ارائه دهند.

ارزش صادرات ماهیان زینتی به 682 هزار دلار رسید

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین گفت: توسعه و ایجاد مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی نیز در دستور کار سازمان شیلات قرار گرفته و در ایام دهه فجر، نخستین مجتمع مربوط به آن در محلات کلنگ‌زنی می‌شود که علاوه بر آنکه فضایی برای بازدید و جذب توریست به‌وجود می‌آید، حضور بیشتر تکثیرکنندگان و پرورش‌دهندگان این گونه که در کشور مورد توجه مردم عامه نیز قرار دارد، بیشتر می‌شود.

وی در ادامه افزود: مراکز تکثیر این‌چنینی در کاشان و منطقه 22 استان تهران نیز مدنظر است.

صالحی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از 150 میلیون قطعه ماهیان زینتی در کشور تولید شده است و در 10 ماهه سال جاری این رقم از رشد 24 درصدی برخوردار شده است؛ به‌گونه‌ای که ارزش صادراتی ماهیان زینتی را به 682 هزار دلار رسانده است.
 
 
نظر شما
ادامه