کد خبر: ۲۸۴۱۴
 

حکیم مهر - «دکتر نگار یاریان» زاده شهر نیمه کویری شاهرود است، اما دلبسته محیط زیست و حفاظت از گونه های در معرض خطر، وبرای همین پویش مردمی «من فوک خزری را دوست دارم» را راه اندازی کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، فوک خزری تنها پستاندار دریای خزر گونه ای کمیاب است و در سال های اخیر با رشد شکار، در معرض نابودی قرار گرفته است.

این بانوی دامپزشک، کم سن و سال است اما سال هاست داوطلبانه برای کمک به حفظ سلامتی کره زمین تلاش کرده است؛ شاید دلیل انتخاب رشته تحصیلی اش نیز همین موضوع باشد.

او چند هفته ای است به کمک دوستانش کمپینی برای حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر به راه انداخته که در این مدت در خبرگزاری ها و تلویزیون ملی نیز بازتاب خوبی داشته است.

پس از پخش ویدئویی از او در کانال تلگرامی اش که در آن صمیمانه از هم وطنانش می خواهد به این کمپین بپیوندند، به سراغش می روم؛ کانالی که اکنون پرمخاطب بوده و ظرف مدت بسیار کوتاهی نزدیک به یک هزار حامی از سراسر دنیا پیدا کرده است.

وی در این گفتگو از اهداف و اقداماتش می گوید و مدام بر این نکته تأکید می کند که این حرکتی جمعی با هدایت و پشتیبانی مرکز امداد و نجات فوک خزری در ایران است.

«دکتر نگار یاریان» هدف از نجات این پستاندار را نجات دریای خزر عنوان کرده و می گوید: به دلیل اینکه فوک خزری در رأس اکوسیستم دریای خزر و شاخصی برای آن محسوب می شود، در صورت انقراضش بزرگترین دریاچه کره زمین نیز نابود خواهد شد.

وی با بیان اینکه سالانه 9 هزار قلاده از این حیوان به دلایلی همچون شکار، آلودگی آب و کم شدن غذا کشته می شوند، می افزاید: در حال حاضر کم تر از 90 هزار قلاده فوک در دریای مازندران زندگی می کنند که در صورت ادامه این روند طی پنج تا 10 سال آینده به طور کامل منقرض خواهند شد.

مسئول این کمپین، شکار را یکی از مهم ترین دلایل نابودی تنها پستاندار دریای خزر دانسته و خاطر نشان می کند: سالانه سه تا شش هزار فوک خزری به دلیل شکارهای قانونی کشته می شوند؛ توله ها به دلیل داشتن خز سفید و بزرگ تر ها نیز برای تغذیه مزارع پرورش روباه کشته می شوند.

یاریان با بیان اینکه تمام پنج کشور حاشیه دریای خزر موظف به حفظ این گونه هستند، یادآور می شود: فوک خزری مهاجر بوده بهار و تابستان را در سواحل جنوبی اقامت کرده و در فصل سرما برای زایمان به سمت شمال می رود که بیشترین شکار نیز در همان زمان اتفاق می افتد.

وی همچنین با بیان اینکه پروژه حفاظت از این پستاندار در حال حاضر توسط دکتر امیر صیاد شیرازی و همکارانش در مرکز امداد و نجات فوک خزری وافع در جزیره آشوراده اداره می شود، می گوید: ایده من در خصوص اطلاع رسانی این حرکت به مردم، آشنایی هرچه بیشتر آن ها و کمک به جلوگیری از شکار قانونی این حیوان در کشورهای حاشیه دریای خزر است.

این دوستدار محیط زیست ادامه می دهد، برای این منظور کانالی در تلگرام که محبوب ترین نرم افزار ارتباطی در ایران است به راه انداخته، ضمن آشنایی مردم با این حیوان دوست داشتنی از آن ها می خواهیم با در دست گرفتن کاغذی که بر آن به زبان انگلیسی نام و ملیت خود را یادداشت کرده اند، به کشتار بی رحمانه تنها پستاندار دریای خزر «نه» بگویند.

یاریان با اشاره به ظرفیت بالای شبکه های اجتماعی پرمخاطب در انجام حرکت های بشر دوستانه، خاطر نشان می کند: تاکنون بیش از 100 عکس به این پویش ارسال شده و ما از کسانی که عکس های خود را ارسال می کنند می خواهیم به مدت یک هفته آن عکس را بر روی صفحه شخصی خود قرار دهند تا آشنایانشان را نیز به این کار تشویق کنند.

وی یادآور می شود: خوشبختانه با وجود گذشت کم تر از یک ماه، این اقدام با استقبال خوب هم وطنان در سراسر دنیا مواجه شده و در حال جهانی شدن است.

این دامپزشک خوش ذوق با اشاره به اینکه شبکه اجتماعی تلگرام در میان کاربران ایرانی خود طرفداران زیادی دارد، ابراز می دارد: مسئول حفاظت از فوک خزری در کشور روسیه نیز خانم ناتالیا شومیکو است و می توان با مراجعه به آدرس www.kaspika.org اطلاعات زیادی به زبان انگلیسی و روسی در این خصوص کسب کرد.

یاریان اضافه می کند: متن پویش «من فوک خزری را دوست دارم» نیز به تازگی به دو زبان انگلیسی و روسی برای به اشتراک گذاشتن در سراسر دنیا در کانال تلگرامی ما درج شده است.

سؤالی ذهنم را به خود مشغول کرده است. می پرسم با وجود اینکه او فردی شاهرودی است و در این شهر زندگی می کند، چرا به سراغ یک گونه دریایی رفته است.

وی با تأکید بر علاقه خود به پستانداران دریایی که منجر به تحقیق او بر روی فوک خزری شده، اضافه می کند: متأسفانه این مبحث در دانشگاه تدریس نمی شد و من با جستجوی بسیار با تیم امداد و نجات فوک خزری آشنا شدم.

یاریان ادامه می دهد: علاوه بر حفظ دریای خزر، با وجود این پستاندار می توان برای جذب گردشگر و بالا بردن درآمد مردم منطقه بهره برد که البته این مسئله به تصمیم مسئولان محلی آن استان برمی گردد؛ همان طور که در شاهرود نیز از این ظرفیت های ویژه طبیعت استفاده می کنیم.

وی ضمن تأکید بر لزوم جمع آوری 100 هزار امضای الکترونیکی برای جلوگیری از شکارقانونی فوک خزری در کشورهای حاشیه دریای خزر به ویژه روسیه می گوید: در صورت جمع آوری این تعداد امضا، در اجلاس COP6 در جمهوری آذربایجان با حضور نمایندگان سازمان ملل و کشورهای حاشیه دریای خزر، منع قانونی شکار این حیوان به تصویب می رسد.

وی می افزاید: تا زمان برگزاری اجلاس وقت زیادی نمانده و اگر حتی فقط مردم ایران برای امضای نامه اقدام کنند می توانند این قانون را به تنهایی به تصویب برسانند.

مسئول پویش «من فوک خزری را دوست دارم» در پایان از ابتکاری نیز برای قدردانی از شرکت کنندگان در این طرح یاد می کند. به گفته وی قرار است به قید قرعه پنج نفر از شرکت کنندگان به حضور در یکی از عملیات های امداد و نجات فوک خزری دعوت شده و به پنج نفر دیگر نیز با حضور خانم لنی هارت، مسئول مرکز امداد و نجات فوک در کشور هلند که یکی از پیشکسوتان این عرصه در دنیاست، تندیس حامی فوک خزری اهدا شود.

 
 
نظر شما
ادامه