کد خبر: ۲۸۱۷۴
 

یک جغد کوچک مبتلا به ملانیسم برای اولین بار در شازند رویت شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «ماندانا حضرتی» مدیر کارگروه درمان و نگهداری حیوانات موسسه آوای درنای خاکستری  در استان مرکزی از مشاهده یک بال جغد کوچک مبتلا به پدیده ملانیسم در شازند خبر داد.

وی در خصوص پدیده ملانیسم که در جغدها نادر است، عنوان کرد: در این پدیده پرنده  با نقصی مواجه می‌شود که صرفا به دلیل جهش ژنتیکی در مهره‌داران بروز می‌کند و  براساس آن رنگدانه در بدن به حد افراط می‌رسد و پرها از رنگ طبیعی خود بسیار  تیره‌تر دیده می‌شوند.

رئیس هیات مدیره موسسه زیست‌محیطی آوای درنای خاکستری با بیان اینکه طبق مطالعات  صورت گرفته این پدیده سیستم ایمنی قوی‌تری را برای پرنده ایجاد می‌کند، افزود: این  پدیده در کنار افزایش ایمنی بدن باعث می‌شود که پرنده به راحتی نتواند استتار کند  که مسلما خطر صید و شکارش افزایش می‌بابد و از طرفی جفت‌یابی را مشکل می‌کند.

وی تنها مورد مشاهده شده از این نوع جغد دارای پدیده ملانیسم را در ترکیه و در  سال 2010 عنوان کرد و گفت: جغد مشاهده شده که پراکندگی آن یک به صد هزار در جهان  است، دوشنبه گذشته طی دو روز متوالی در شازند و در جاده منتهی به شهرک صنعتی آستانه  مشاهد شد و به نظر می‌رسد این اولین بار است که جغدی با ابتلا به چنین پدیده ای در  کشور دیده شده باشد.

حضرتی با بیان اینکه در استان مرکزی عموما در مناطق صخره‌ای، کوهپایه‌ای که به  دشت‌های باز دسترسی دارند می‌توان انواع جغد را مشاهد کرد و عموما در حفره‌های  طبیعی به عنوان لانه زندگی می‌کنند، افزود: استان مرکزی دارای انواع جغد کوچک،  گوش‌دراز، شاه‌بوف، جغد تالابی، مرغ حق و جغد انبار است که البته جغد کوچک فراوانی  بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه جغدها جزو پرنده‌های حمایت‌شده هستند، گفت: لازم است که  بحث حفاظتی این پرندگان بیشتر مورد توجه قرار گیرد چراکه نقش بسیاری در کنترل و  مبارزه بیولوژیک علیه جوندگان در مزارع دارند و با خوردن جوندگان در مزارع به  کشاورزی سالم و تولید محصولات باکیفیت و بدون استفاده از آفت‌کش‌ها کمک شایانی  می‌کنند.

این فعال محیط‌زیست و حامی حیوانات با تاکید بر حمایت از انواع جغدها و جلوگیری  از تخریب لانه‌ آنها گفت: این نوع پرنده سود بسیار زیادی دارد، به عنوان مثال کمک  شایانی به حوزه کشاورزی می‌کند و با توجه به اینکه وابستگی بالایی به حشرات بزرگ  دارد می‌تواند اثرات موثری در محیط زیست داشته باشد.

 
 
نظر شما
ادامه