کد خبر: ۲۸۱۳۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی:
«دکتر مسعود هاشم‌زاده» افزود: بطور کلی همیاران دامپزشک به عنوان عوامل بازدارنده فعالان غیرمجاز دامپزشکی به ویژه در سطح روستا و عشایر مطرح می‌باشند ...
 
 

حکیم مهر - ابراز نگرانی مطرح شده در دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور دامپزشکی، بعنوان یک اصل دارای اولویت همواره یکی از دغدغه های مدیران سازمان دامپزشکی کشور بوده و خواهد بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر مسعود هاشم زاده» معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: طرح همیار دامپزشک روستا اخیراً تحت عنوان شیوه نامه "شناسائی، انتخاب و همکاری همیار دامپزشکی روستا" در 10 درصد روستاهای دارای سکنه و جمعیت دامی  را به صورت آزمایشی ابلاغ گردیده است.

وی افزود: هدف از انتخاب همیار دامپزشکی روستا، بهبود اطلاع رسانی و هماهنگی بین دامداران روستائی، اکیپ های دامپزشکی و شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه است.

معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: وظایف در نظر گرفته شده برای آن ها به گونه ای دیده شده است که نه تنها موجب دخالت در امور دامپزشکی نمی گردد، بلکه عواملی است برای شناسایی افراد غیر مجاز در امور دامپزشکی.

دکتر هاشم زاده اعلام داشت: همیاران دامپزشکی رابط بین دامداران روستائی با اکیپ های دامپزشکی و شبکه دامپزشکی شهرستان بوده و وظیفه اطلاع رسانی تلفات دامی در روستا به شبکه دامپزشکی (صرفاً اطلاع رسانی سریع مورد نظر است و نه تشخیص بیماری و تعیین علت بیماری) را بر عهده دارند.

معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: هماهنگی با دامداران در خصوص حضور اکیپ های دامپزشکی در روستا برای ارائه خدمات دامپزشکی مانند واکسیناسیون، پیگیری برای دفن بهداشتی لاشه دام های تلف شده در روستا، ترغیب دامداران به همکاری بیشتر با مامورین دامپزشکی در حذف دام های راکتور و یا معدومی در سطح روستا، همکاری با اکیپ های امدادی دامپزشکی بهنگام وقوع حوادث و سوانح غیر مترقبه و بلایای طبیعی در روستا، گزارش ورود دام جدید به روستا به شبکه دامپزشکی شهرستان، گزارش موارد دخالت افراد غیرمجاز و فاقد صلاحیت در امور دامپزشکی در سطح روستا به شبکه دامپزشکی شهرستان، هماهنگی با دامداران برای حضور در کلاس های آموزشی ترویجی در حوزه دامپزشکی و همکاری در توزیع رسانه های ترویجی را از دیگر وظایف آنها دانست.

دکتر هاشم زاده ادامه داد: این همیاران نه تنها در امور دامپزشکی دخالت نخواهند داشت، بلکه به عنوان عواملی هستند که چنانچه افراد غیر مجاز در امور دامپزشکی دخالت نمایند، مشخصات ایشان را به شبکه های دامپزشکی اعلام می دارند تا برابر ماده 11 قانون سازمان دامپزشکی با ایشان برخوردهای قانونی شود. همیاران دامپزشکی در حقیقت به گونه ای طراحی و انشاء الله به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد که اختلالات موجود خدمات دامپزشکی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در گذشته افرادی که به عنوان مروج در سطح روستاها فعالیت می کردند، برخی از مهارت ها به ایشان آموزش داده می شد که بحث های موجود در بین همکاران مبنی بر دخالت افراد غیر مجاز در امور دامپزشکی صحیح می باشد، ولی در این طرح سعی شده است نقیصه های گذشته برای همیاران دامپزشک وجود نداشته باشد. بطور کلی همیاران دامپزشک بعنوان عوامل بازدارنده فعالان غیر مجاز دامپزشکی به ویژه در سطح روستا و عشایر مطرح می باشند.

وی یادآور شد: این طرح به طور آزمایشی برای حدود 10 درصد از روستاها انجام می پذیرد که در صورت اخذ نتایج مطلوب ادامه خواهد داشت، در غیر این صورت طرح متوقف می گردد.
 
  
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
0
4
میگن:
طرف اسم بچه شو میذاره رستم
بعد خودش میترسه صداش کنه!
در آینده خواهیم دید این همیاران گرامی چطور برای همکاران بخش خصوصی مشکل ایجاد خواهند کرد.
هرچند مدیریت حاضر سازمان دامپزشکی شدیدا شمشیرشو برای دامپزشکان بخش خصوصی از رو بسته!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
0
1
جواب نمیده، همین اشخاص کم کم اعتماد روستای ها رو بدست میارن بعد خودشون میشن همه کاره (اصطلاحا دامپزشک). بعد یه مدتی هم اداره دامپزشکی بی خیال این طرح میشه. تنها چیزی که میبینی براموون مونده مشکلاتیه که باید باشون دستو پنجه نرم کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
0
0
خیلی از دامدارها که فقط پن استرپ مایع و otc 10و20% با آلبندازول و میشناسند دیگه هیچ دکتری و قبول ندارند میگن ما خودمون بیشتر از دکتر میدانیم وای به حالی که بهشون یه کارت همیار دامپزشک هم بدی دیگه واویلاست...! هیچ دامپزشکی و به روستا راه نمیدن اگر هم راه بدن ازش پورسانت ميخوان! کم کم همیارا رو دکتر صدا میکنند! ما از دانشگاه آزاد گله مندیم به خاطر فارغ التحصیلان بی رویه حالا یه دانشگاه هم خود سازمان دامپزشکی باز کرده که خود دامدارها رو چند ماهه دکتر (همیار دامپزشک) میکنه و بهشون مدرک میده...!! آقا به دادمون برسین این دامپزشکی صاحب نداره!!! تو کدوم رشته و شاخه ای آخه همچنین چیزی هست!؟ وزارت بهداشت، نظام مهندسی و... همچنین کاری انجام میدن آخه...!!!!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
0
0
دوست عزيز واقعا چه نيازي به اين طرح بود يعني قرار است چه تغيير ايجاد شود جز اينكه افرادي كه تاكنون بدون چشم داشت با دامپزشكي همكاري مي كردند، حالا كارت شناسايي مي گيرند و مدعي مي شوند و براي كسب اين كارت رقابت مي افتد در روستا و البته هر كه رفيق دهيار باشد و نه ادم مناسب مي شوند هميار دامپزشكي
با اين توضيحات و وظايفي كه آقاي دكتر فرمودند حتما مدعي امر دامپزشكي خواهند شد
و نگراني ها كاملا واقعي است
جرا عاقل كند كاري .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
0
1
اگه به خاطر داشته باشید سال 89 در مجلس طرحی تصویب شد بنام دامپزشک روستا که اجرایی نشد چون اون طرح مستلزم هزینه برای دولت بود و از طرفی هم وجود دامپزشک در روستاها واقعا نیازه آوردن همیار دامپزشک و تعریف کردن...!! مثلاً در طرح پزشک خانواده بخوان پزشکارو از مناطق محروم حذف کنند و بجاش از افراد بومی و دیپلمه که دوره دیدن بصورت افتخاری استفاده کنند!!! به نظر مسخره نمیاد...!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
0
0
جناب مسیولین سازمان
توجه داشته باشید که اکثر روستاهای کشور دهیار قانونی دارند و یکی از وظایف عمده دهیار هماهنگی اقدامات ادارات مختلف در روستاست، هکذا خانه های بهداشت هم تقریبا چنین نقشی دارند، چرا از انها غافل میشوید و سراغ یکی دیگه میروید با هزاران مصیبت بعدی
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
0
0
اصلا شیر تو شیری شده این دامپزشکی برای خودش، واقعا متاسفم برای خودمون. ......................................
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
0
0
در آینده با مصیبتی به نام همیاران دامپزشک مواجه هستیم که انجمن و منافع خود را خواهند داشت . مثل دندان پزشکان و دارخانه داران تجربی که 30 سال طول کشید تا بطور نسبی جمع آوری شوند .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
0
0
اینم از عجایب شیخ اجل ماست ، برای ارتقاء دامپزشکی که کاری نتوانسته بکنید، حداقل خرابکاری نفرمایید، راستی اگه وزارت کشاورزی این طرح رو میاد چه میگفتیم؟ و چه داد و فغانی راه می انداختیم؟ حالا ........................ و نا هماهنگ توی سازمان خودمان نشستند و فکر کرده اند و کاری خواهند کرد که صدتا عاقل هم نتونند بعدها درستش کنند. انگاری روستایی اونجا نشسته و منتظره که ما بگوییم چکار کن و چکار نکن! تازه یک چند سالی است که حضور دامپزشک های قلابی کم رنگ تر شده که حالا با این طرح بصورت قانونی وارد خواهند شد. راستی آقایونی که این طرح رو دادند تا حالا توی کلاس های ترویجی در روستاها شرکت کرده اند؟ من خودم صدها ساعت در این کلاس ها تدریس کرده ام و اعلام میکنم امکان ندارد این طرح موفق بشود، که هیچ بلکه نقش دامپزشکی رو هم در عرصه کار روستا زیر سوال خواهد برد. زیرا اگه هر دستوری که دامپزشک بدهد تا این همیار تائید نکند روستایی باور نخواهد کرد و انجام نخواهد داد و تنها دامپزشکی این وسط مسخره تر از قبل میشود
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
0
0
دکتر هاشم زاده اعلام داشت: همیاران دامپزشکی رابط بین دامداران روستائی با اکیپ های دامپزشکی و شبکه دامپزشکی شهرستان بوده و وظیفه اطلاع رسانی تلفات دامی در روستا به شبکه دامپزشکی (صرفاً اطلاع رسانی سریع مورد نظر است و نه تشخیص بیماری و تعیین علت بیماری) را بر عهده دارند.
یعنی در واقع اینها فقط گزارش تلفات خواهند داد؟ اگر واقعا اینست خوب چرا از شورای روستا و دهیار و..... نمیخواهیم این وظیفه رو انجام دهد؟ این حرف ها در حد ماست مالی کردن طرح است وبس.
نظر شما
ادامه