کد خبر: ۲۸۰۷۹

تألیف و چاپ کتب کالبد شناسی و بافت شناسی پایه دامپزشکی در شهرکرد

کتب کالبد شناسی پایه دامپزشکی و بافت شناسی پایه دامپزشکی توسط «دکتر بهزاد مبینی» دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در 1000 نسخه تألیف و چاپ شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اساتید برتر، دکتر بهزاد مبینی مولف این کتب گفت: با توجه به وجود تعداد بسیار محدود کتب فارسی 2 کتاب بافت شناسی دامپزشکی که یکی از آن ها نیز به صورت اطلس می باشد، جهت تأمین کتاب درسی مورد نیاز دانشجویان رشته های یاد شده بر اساس سرفصل درسی برنامه ی آموزشی و نیز سایر علاقه مندان، همواره در اندیشه ی تهیه ی کتابی جامع، کاربردی و به روز بودم که نه تنها جامع و کامل و دارای متنی سلیس و قابل فهم باشد بلکه سعی شود که عمدتاً شکل ها و تصاویر واضح و با کیفیت داخلی که از فوتوگراف های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی اینجانب حاصل شده است، به جای تصاویر خارجی مورد استفاده قرار گیرد.

مبینی در ادامه خاطر نشان کرد: در این کتاب کوشش شده، علاوه بر مواردی که در سایر کتب بافت شناسی به آن ها پرداخته نشده است مانند "موارد ناخواسته ی ظاهرشده در بافت، پوست پرندگان، تشکیل گلبول های خونی رشد عرضی و پیرامونی استخوان، تغییر وضع استخوان، ترمیم شکستگی استخوان ارزیابی سلول های خونی، ساختارهای اختصاصی پوست، اندام های انگشتی، اهمیت بالینی ساختارهای مهم مانند پستان، کیسه های مقعدی، عده بالای دمی، تفاوت های باتی بین گونه ها و نژادهای مختلف، اعمال مهم و ثابت شده ی بافت ها و اندام ها، تحقیقات اخیر صورت گرفته، و در حد امکان،معادل فارسی لایه ها، طبقه ها و سایر اصطلاحات لاتین مورد استفاده در علم بافت شناسی نیز، ببان گردد تا نه تنها دانشجویان، با معنی اصطلاحات فوق و کاربرد آن آشنا شوند، بلکه باعث اشاعه ی اصطلاحات به زبان مادری شود.

وی افزود: کالبدشناسی یا تشریح هم شاخه ای از علوم طبیعی است که در مورد ساختار بدن موجودات زنده بحث می کند و پایه و اساس علوم دامپزشکی و پزشکی است.

مبینی تصریح کرد: جهت تأمین کتاب درسی مورد نیاز دانشجویان رشته های مختلف دامپزشکی بر اساس سرفصل درسی برنامه ی آموزشی و سایر محققین که در تحقیقات خود از دام های اهلی به ویژه سگ استفاده خواهند نمود، نیاز مبرم به وجود کتاب جامع آناتومی پایه دامپزشکی به زبان فارسی احساس شد.

مولف کتاب در ادامه گفت: با توجه به اینکه صرفاً یک کتاب فارسی در این زمینه وجود داشته مطالب به صورت بسیار مختصر و بدون پرداختن به جزئیات بیان شده و تصاویر اندکی که در آن استفاده شده به صورت کوچک و غیر واضح می باشد، برآن شدم تا کتاب کامل و جامعی در این زمینه نگارش نمایم.

عضو هیأت علمی واحد شهرکرد اظهار داشت: در این کتاب سعی شده است، معادل فارسی واژگان لاتین در کنار اصطلاحات اصلی آن ها بیان شود، مگر آن که معادل فارسی یک واژه، بسیار گنگ، طولانی، گمراه کننده و یا با واژه ی دیگری یکسان باشد. تا حد امکان تلاش شده است که کتاب دارای متنی سلیس و قابل فهم برای همگان باشد. از آن جا که مشاهده، رکن اصلی یادگیری علوم آناتومی می باشد، از این رو از تعداد زیادی شکل و تصاویر واضح و با کیفیت استفاده شده است.

 

 

نظر شما
ادامه