کد خبر: ۲۷۵۳

حکیم مهر -  رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان اینکه ساختار پرورش ماهیان زینتی باید اصلاح شود، گفت: نتایج تحقیقات باید به مزارع شیلات منتقل شود

دکتر عباسعلی مطلبی در نخستین همایش ماهیان زینتی ایران اظهار داشت: 100 درصد ماهیان وارداتی زینتی مربوط به آب شیرین است و شاید هم این موضوع به دلیل پیچیدگی ماهیان آب شور باشد اما خوب است به واردات گونه‌های آب شور هم بپردازیم.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان اینکه ذخایر ارزشمندی در گونه‌های آب شور داریم گفت: نگاه به ماهیان زینتی، اقتصادی، تنوع، نشاط، سرگرمی و یک شغل جنبی در بیشتر خانواده‌هاست اما باید این ساختار اصلاح شود.
مطلبی گفت: طبق آمار فائو در سال 2004 به میزان 700 هزار دلار واردات ماهیان زمینی داشتیم که قطعا الان از این رقم فراتر رفته است ما باید نگاه صادراتی به این صنعت داشته باشیم.
مطلبی افزود: اگرچه ورود این ماهی به خانواده‌ها نشاط و شادابی می آورد اما تهدیدها و تردیدهایی نیز به لحاظ امکان سرایت بیماری وجود دارد.
وی گفت: 100 گونه تنوع ماهیان شور در سواحل کیش و جزایر آن وجود دارد و بدین منظور ایستگاه تحقیقات ماهیان آب شور در کیش ایجاد کرده‌ایم.
وی گفت: در زمینه ایجاد ایستگاه تحقیقاتی آب شیرین هم به دنبال مکان‌یابی هستیم و چندین مکان هم به ویژه در شمال بررسی شده است.
مطلبی گفت: سرمایه‌گذارانی که فعالیت می‌کنند لازم است مؤسسه تحقیقات هم ارتباط تنگاتنگ داشته باشد و علوم و تحقیقات به مزارع پرورشی انتقال یابد.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران تصریح کرد: چرا کشور ما باید از کشورهایی مثل سنگاپور، مالزی، تایلند در زمینه پرورش این گونه ماهی‌ها عقب بماند این صنعت نیاز به اصلاح ساختار دارد و تنها وارد کردن ماهیان زینتی کافی نیست و باید با اجرای دقیق تحقیقات علمی به تولید حداکثر آن در داخل بکوشیم.
وی گفت: اغلب بیماریها و اختلالات ژنتیکی سوغات همین ماهیان وارداتی است که قبل از ورود و بعد از آن باید بررسی و مراقبت علمی شوند.

 

 

نظر شما
ادامه