کد خبر: ۲۶۷۳
اگر شما دستتان را به سمت این پرنده ببرید او می‌گوید «اذیت می‌کنی، نکن گازت می‌گیرما» یا وقتی آب به رویش بریزی می‌گوید «پاتو بده بشورم» / نمکی اشتهای خوبی هم دارد و به جز تخمه آفتابگردان شیرکاکائو و عسل هم می‌خورد / هرجا که بتوانم او را همراه خودم می‌برم؛ آخر چشم خیلی‌ها به دنبال اوست و می‌ترسم او را بدزدند...
gp

حکیم مهر"نمکی" نام طوطی خاکستری بامزه‎ای است که کلمات زیادی را یاد گرفته و تکرار می‌کند. این طوطی باهوش شیرین‌سخن هر کلمه‌ای را که یاد گرفته در جای مناسبی به زبان می‌آورد. به‌عنوان مثال سلام صبح به خیر را فقط صبح‌ها، الله اکبر و اشهد ان لا اله الله را وقت نماز و شب‌بخیر را شب‌ها تکرار می‌کند. نمکی نامی است که صاحب این طوطی برایش انتخاب کرده است.

علی رحیمی، صاحب نمکی درباره پرنده سخنگویش می‌گوید: «برای اولین بار نمکی را در خانه یکی از دوستانم دیدم. ماجرا به سه سال قبل برمی‌گردد. دوستم این پرنده را خریده بود اما همسرش دوست نداشت طوطی در خانه آنها باشد. برای همین دوستم تصمیم گرفت طوطی را به من بفروشد؛ چراکه می‌دانست من به خوبی از نمکی نگهداری می‌کنم. الان نمکی چهار سالش شده و سه سال است که با من زندگی می‌کند. من مانند فرزندم از این طوطی نگهداری می‌کنم و علاقه زیادی به او دارم. هرجا که بتوانم او را همراه خودم می‌برم؛ آخر چشم خیلی‌ها به دنبال اوست و می‌ترسم او را بدزدند چون یک بار این ماجرا برای یک طوطی سخنگوی معروف دیگر پیش آمده است».

نمکی می‌تواند کلمات زیادی را تکرار کند. آنچه ‌این پرنده شیرین‌سخن را از طوطی‌های دیگر متمایز می‌کند مواقعی است که او کلمات را به کار می‌برد. به ‌این ترتیب که اگر شما دستتان را به سمت این پرنده ببرید او می‌گوید «اذیت می‌کنی، نکن گازت می‌گیرما» یا وقتی آب به رویش بریزی می‌گوید «پاتو بده بشورم». علاوه بر اینها این طوطی به جز کلمات سعی می‌کند حرکت بدن انسان‌ها را هم تقلید کند.

 

«نمکی»؛ کاسکوی سخنران

 

صاحب این طوطی دراین‌باره می‌گوید: «وقتی این طوطی را خریدم صاحبش گفت نمکی  خیلی از چیز‌ها را تشخیص می‌دهد. ولی من باور نکردم تا اینکه یک روز در مغازه‌ام نشسته بودم و مشغول صحبت با یک خریدار بودم که مشتری گفت وقت نماز است باید زودتر بروم. همان موقع نمکی هم در قفس بود و شروع کرد به حرف زدن و گفت نمکی وقت نماز است الله اکبر اشهدان لااله الله. نکته جالب اینجا بود که طوطی خودش را روی چوب خم کرد و سبحان‌الله گفت. با دیدن این صحنه مو به تنم سیخ شد.

 مشتری‌ای هم که داخل مغازه بود از دیدن این صحنه خیلی تعجب کرد». 

صاحب این طوطی ادعا می‌کند قصد فروشش را ندارد؛ «پرنده‌باز‌های زیادی به سراغم آمده‌اند تا نمکی را بخرند ولی هیچ‌وقت او را نمی‌فروشم؛ چراکه الان عضوی از خانواده ما شده است و دیگر به او عادت کرده‌ایم». نمکی توانایی زیادی در یادگرفتن و تکرار کلمات دارد. صاحب این طوطی درباره کلماتی که طوطی‌اش می‌تواند تکرار کند می‌گوید: «نمکی جمله‌های زیادی را می‌تواند تکرار کند.

 از صبح ساعت شش که پارچه روی قفسش را برمی‌دارم، این کلمات را می‌گوید: سلام صبح به خیر، تخمه نداری، آب نداری، سلام برحسین(ع)، صلوات، بسم‌الله، یاضامن آهو، محمدرسول الله (ص)، بفرما چایی، خوشمزه‌اس، الله اکبر، اشهدان لا اله الله، سبحان الله، بیا توپ بازی، اذیت می‌کنی، گازت می‌گیرم، پاتو بده بشورم، دالی، جوجو، پیشی، میو، خداحافظ، تاب‌تاب عباسی، انرژی حق ماست، مرگ برآمریکا، مرگ براسرائیل، پسته بخور غصه نخور، کلک زدم نمکی و همین‌طور صدای خمیازه کشیدن، صدای ریختن آب، پچ‌پچ کردن را درمی‌آورد». نمکی اشتهای خوبی هم دارد و به جز تخمه آفتابگردان شیرکاکائو و عسل هم می‌خورد.

 

فیلم تقلید صدای این طوطی خاکستری بامزه را با کلیک بر روی آدرس زیر می توانید ببینید :

 

http://hamshahrimags.com/NSite/FullStory/Film/?Id=1502

 

 

نظر شما
ادامه